تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

12

دیابتی‌ها در معرض خطر

  • کد خبر : 62307
  • 09 تیر 1402 - 8:00
دیابتی‌ها در معرض خطر
فوق تخصص غدد با اشاره به اینکه افت قند خون معمولا در افراد دیابتی نوع 2 دیده می‌شود، بیان کرد: این بیماران باید داروهای خود را تحت نظر پزشک استفاده کنند زیرا افت قندخون مشکلی است که معمولا در بیماران دیابتی دیده می‌شود.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران؛ مجید ولی‌زاده فوق تخصص غدد درباره «افت قندخون»، اظهار داشت: نوع جدی افت قندخون مشکلی است که معمولا در بیماران دیابتی دیده می‌شود. ۶ تا ۷ میلیون بیمار دیابتی در کشور داریم که اغلب آنها دیابت نوع ۲ دارند.

وی ادامه داد: داروهایی مثل «انسولین»، «گلی بن کلامید» و «گلی کلازید» که این بیماران استفاده می‌کنند موجب افزایش ترشح انسولین می‌شوند. به هر علتی اگر این داروها بیشتر استفاده شود و یا اگر فرد به موقع غذا نخورد و یا فعالیت ورزشی شدید بدون برنامه داشته باشد دچار افت قند خون می‌شود که ما هم این نشانه ها را در هنگام گرسنگی حس می‌کنیم.

این فوق تخصص غدد  اذعان کرد: این احساس در افراد عادی هم رخ می‌دهد ولی مکانیسم‌های دفاعی بدن مانع از افت قند واقعی می‌شوند. در این حالت اگر قند خون اندازه گیری شود نرمال است اما در افراد دیابتی این افت قند خون واقعی است.

وی خاطرنشان کرد: احساس گرسنگی، طپش قلب، لرزش دست و پا، کلافگی و بی حوصلگی، کم توانی، کاهش تمرکز و کاهش دید و شنوایی نشانه‌هایی هستند که در مواقعی مثل روزه داری در افراد عادی هم دیده می‌شوند اما این علائم در افراد دیابتی می‌تواند همراه با خطر باشد.

ولی‌زاده افزود: افراد دیابتی اگر همزمان با این علائم از مواد و مایعات شیرین استفاده نکنند با کاهش هوشیاری، منگی، بی هوشی و حتی تشنج مواجه خواهند شد.

این فوق تخصص غدد درباره «تفکیک افت قند خون و سکته که علامت‌های مشابهی با هم دارند»، تصریح کرد: این علائم بیشتر در افراد دیابتی ایجاد می‌شود و بیماران معمولا با این علائم آشنا هستند.

وی اضافه کرد: ارتباط افت قند با فراموشی غذا مهم است؛ اگرچه ممکن است فرد غذا را خورده باشد اما انسولین بیشتری مصرف کرده و فعالیت بدنی بدون برنامه داشته باشد؛ در این هنگام باید نصف لیوان آب میوه معمولی یا آب به همراه چند حبه قند استفاده کند تا بهبود یابد.

ولی زاده درباره «افت قندخون در افراد عادی»، ادامه داد: این علائم معمولا در افراد عادی دیده نمی‌شود و اگر غذا نخورده باشیم متوجه می‌شویم علائم به دلیل نخوردن غذا است. افراد عادی ممکن است بی حال شوند اما بیهوش نمی‌شوند.

 وی در پایان درباره «درمان افت قند»، یادآور شد: اگر بیمار دیابتی داروی زیاد و انسولین مصرف می‌کند باید حتما تحت نظر پزشک باشد. افراد دیابتی باید فعالیت بدنی برنامه ریزی شده داشته باشند و قبل از آن قندخون خود را چک کرده و کمی غذا خورده باشند و هر نیم ساعت مایعات شیرین بنوشد و اگر در غذا خوردن تأخیر داشتند حتما تا زمان صرف غذا بیسکوئیت یا کمی نان بخورند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=62307
  • 25 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.