تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

آژانس یک بازیگر مستقل  و نهاد بین المللی نیست

  • کد خبر : 61103
  • 15 تیر 1400 - 11:58
آژانس یک بازیگر مستقل  و نهاد بین المللی نیست
کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان نباید آژانس را به مثابه یک بازیگر مستقل باید از خواسته‌هایی که مقامات آژانس از ایران خواهند داشت، رمز گشایی شود.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، حنیف غفاری کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران، اظهار داشت: اصلی‌ترین دغدغه‌ای که اکنون در مناسبات ایران و آژانس وجود دارد، بحث توافقی است که بین تهران و آژانس  در پی سفر رافائل گروسی به تهران صورت گرفت. متعاقبا شاهد بودیم که توافقی بر سر نحوه مناسبات ایران و آژانس در دوران مذاکرات صورت گرفت، بعد از آن هم شاهد بودیم که بحث نگه داشتن و ثبت و ضبط فیلم‌هایی که مربوط به دوربین‌های آژانس مد نظر قرار گرفت و سپس به نقطه فعلی رسیدیم.

وی افزود: ابتدا قرار بود که مذاکرات بین ایران و آژانس در عرض سه ماه به اتمام برسد، اما شاهد بودیم که با اصرار خاص ایالات متحده آمریکا بر مواضع غیر اصولی و غیر منطقی خود از جمله بحث تفکیک تحریم‌های ضد ایرانی، عدم ارائه تضمین در قبال برجام و عدم پذیرش راستی آزمایی در این پروسه مذاکرات به تعویق افتاد.

غفاری ادامه داد: متاسفانه به ویژه طی دو هفته اخیر آژانس نه به عنوان یک نهاد حقوقی مستقل بلکه به عنوان یکی از مهره‌های بازی واشنگتن علیه ایران در مذاکرات وین وارد عمل شد، یعنی علاوه بر اینکه آژانس در خصوص بحث عدم این توافق با تهران ابراز نگرانی کرده بود، آژانس و شورای حکام از قصد خود برای صدور قطعنامه علیه ایران خبر دادند.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: آژانس در برهه زمانی کنونی نه به عنوان یک سازمان بین المللی مستقل بلکه به عنوان یک متغیر وابسته به آمریکاست که می‌خواهد با ایران مذاکره کند. این روزها شاهد بازی آژانس و اعمال فشار‌ بر ایران هستیم که برای تمدید توافق با ایران مطالبی را مدعی می‌شود که صحت ندارند، در عین حال آمریکا می‌خواهد از ظرفیت آژانس برای اعمال فشار بر ایران در آستانه برگزاری دور هفتم و تعیین کننده‌ترین دور مذاکرات استفاده کند.

وی افزود: سازمان انرژی اتمی و وزارت امور خارجه کشورمان نباید در اینجا آژانس را به مثابه یک بازیگر مستقل و رفتار آن را به مثابه رفتار بازیگر و نهاد بین المللی مد نظر قرار دهند، باید از خواسته‌هایی که مقامات آژانس از ایران خواهند داشت، رمز گشایی شود و گارد بسته ما در مقابل فشار‌های آژانس حفظ شود.

غفاری تاکید کرد: فراموش نکنیم پیوندی که همواره بین آمریکا و آژانس وجود داشته است در روز‌های منتهی به دور هفتم مذاکرات پر رنگ‌تر می‌شود، لذا نباید اقدامی کنیم که این دو طرف از آن به عنوان یک قدرت نقطه مانور علیه کشورمان استفاده کنند.

«کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندی پیش در توئیتی با اشاره به سفر معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «موسیمو آپارو» معاون مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته جاری به ایران سفر خواهد کرد. آپارو همچنین یکی از بازرسان تعیین شده برای ایران است و هدف بازدید او از تهران در راستای فعالیت‌های روتین پادمانی و در چارچوب موافقتنامه جامع پادمان است. اگرچه با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تماس مداوم هستیم، اما هیچ برنامه گفت‌وگوی از پیش تعیین شده‌ای برای آپارو در مدت حضورش در تهران پیش بینی نشده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=61103
  • 45 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.