رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه فیلتر دوده بر روی ۵۰ اتوبوس شهری تهران نصب شده است، گفت: این فیلترها کارایی ندارد و به دلیل کاهش قدرت موتور ،رانندگان آن را از خودروی خود جدا می کنند.
به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محمد علیخانی روز یکشنبه در یکصد و نهمین جلسه شورای پنجم شهر تهران در جریان بررسی انتشار اوراق مشارکت برای توسعه حمل و نقل شهری گفت: تاکنون فیلتر دوده بر روی ۵۰ اتوبوس نصب شده و به دلیل کاهش قدرت موتور رانندگان خودشان فیلترها را از روی اتوبوس برداشته اند و شرکت خصوصی که اتوبوس های شهری را تامین و گارانتی می کند طی نامه ای مکتوب اعلام کرده اند که اگر این فیلترها بر روی اتوبوس نصب شود از گارانتی شرکت خارج می شود.
علیخانی با بیان اینکه قیمت قبلی نصب فیلتر دوده ۷۰ میلیون تومان بود افزود: اگر بخواهیم با قیمت جدید بخواهیم برای ۲۰۰ اتوبوس این فیلترها را نصب کنیم ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد و می توان با این هزینه ۲۰ اتوبوس جدید خرید.
وی ادامه داد: فیلتر دوده که سازمان استاندارد و محیط زیست برآن تاکید دارد مربوط به فیلترهای اصلی خود کارخانه است که متناسب با سوخت و شرایط اتوبوس ساخته و جاگذاری می شود و نه اینکه بعدا بخواهیم یک فیلتر دوده به اتوبوس اضافه کنیم.
محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در توضیح چرایی نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوسها خطاب به علیخانی گفت: تشخیص اینکه فیلتر بگذاریم یا نگذاریم به عهده سازمان استاندارد است و آنها گفتند اگر اتوبوسی فیلتر نداشته باشد اجازه شمارهگذاری ندارد و اگر کسی میگوید اشتباه است باید مصوبه هیات دولت را درست کند.
وی افزود: البته تعدادی از آنها خراب شدند و تعدای دیگر از روی اتوبوسهایی که از تهران خارج شده اند، باز شدند.
به گزارش ایرنا، در پایان این بحث و با رای اعضای شورای شهر تهران مقرر شد که تامین اعتباری برای نصب فیلتر دوده بر روی اتوبوس ها از محل فروش اوراق مشارکت توسعه حمل و نقل شهری تخصیص نیابد.
گفتنی است، ۳۸ فیلتر از ۵۰ فیلتر نصب شده بر روی اتوبوس های شهری فعال است.
انتهای پیام/