تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

7

آنزیم های گوارشی روشی برای پیشگیری از بیماری های مهم

  • کد خبر : 5869
  • 01 دی 1397 - 15:18

آنزیم های گوارشی روشی حیاتی برای پیشگیری از بیماری های مهم و سلامت روده می باشد. به گزارش سرویس سلامت افق تهران، حقیقت نهایی آن چیزی است که شما هضم می کنید بنابراین، آیا آنزیم های گوارشی برای هضم بهتر و جذب مواد مغذی ضروری هستند؟ به نظر شگفت انگیز می رسد، البته تا زمانی […]

آنزیم های گوارشی روشی حیاتی برای پیشگیری از بیماری های مهم و سلامت روده می باشد.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، حقیقت نهایی آن چیزی است که شما هضم می کنید بنابراین، آیا آنزیم های گوارشی برای هضم بهتر و جذب مواد مغذی ضروری هستند؟ به نظر شگفت انگیز می رسد، البته تا زمانی که نحوه عملکرد دستگاه گوارش، کمتر شناخته شده بود. طبق یک مطالعه که در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، امروزه میزان بروز بیماری ها افزایش یافته که به دلیل کمبود آنزیم های گوارشی مرتبط با مواد مغذی هستند و در ادامه به بررسی آنزیم های گوارشی و نقش آنها و فوایدشان در بدن می پردازیم.

نقش آنزیم های گوارشی در درجه اول به عنوان کاتالیزورهایی در سرعت بخشیدن به واکنش های شیمیایی خاصی است که برای حفظ حیات عمل می کنند. اساسا، آنها باعث تجزیه مولکول های بزرگتر به ذرات جذب شونده می شوند که بدن برای زنده ماندن و رشد می تواند از آنها استفاده کند.

همه آنزیم ها، کاتالیزورهایی هستند که می توانند مولکول ها را از یک شکل به شکل دیگری تغییر دهند. آنزیم های گوارشی یعنی “آنزیم هایی است که در سیستم گوارش مورد استفاده قرار می گیرند.”  این آنزیم ها کمک می کنند تا ماکرومولکول های بزرگ موجود در غذاها، کوچکتر شده تا روده بتواند آنها را جذب کند.

آنزیم های گوارشی به سه دسته آنزیم های پروتئولیتیک برای هضم پروتئین، لیپاز ها برای هضم چربی ها و آمیلاز ها برای هضم کربوهیدرات ها تقسیم می شوند.

انواع مختلفی از آنزیم های گوارشی در انسان وجود دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می کنیم

آمیلاز

آمیلاز در بزاق و شیره پانکراس یافت می شود و برای تجزیه مولکول های بزرگ نشاسته ای به مالتوز عمل می کند. کربوهیدرات ها، نشاسته ها و قندها که به طور عمده در تمام مواد غذاهای گیاهی مانند سیب زمینی، میوه ها، سبزیجات، غلات و غیره یافت می شوند، نیاز به تجزیه شدن دارند.

پپسین

پپسین در شیره معده یافت می شود و پروتئین را به واحدهای کوچکتری به نام پلی پپتید ها تجزیه می کند.

لیپاز

لیپاز توسط پانکراس تولید شده و به درون روده کوچک، ترشح می شود. بعد از مخلوط شدن با صفرا، به هضم چربی ها و تری گلیسیرید ها در اسیدهای چرب کمک می کند. این آنزیم برای هضم غذاهای چرب مانند محصولات لبنی، آجیل، روغن، تخم مرغ و گوشت مورد نیاز است.

تریپسین و کیموتریپسین

این اندوپپتیدازها، پلی پپتید های بیشتری را به قطعات کوچکتری تجزیه می کنند.

سلولاز

به هضم مواد غذایی که فیبر بالایی دارند و تولید گاز بیش از حد می کنند، کمک می کند مانند کلم بروکلی، مارچوبه و لوبیا.

اگزوپپتیدازها، کربوکسی پیتیداز و آمینوپپتیداز

این آنزیم ها باعث آزاد شدن آمینو اسیدها می شوند.

لاکتاز

لاکتوز قند را به گلوکز و گالاکتوز تجزیه می کند.

ساکارز

ساکارز قند را به گلوکز و فروکتوز تقسیم می کند.

مالتوز

باعث خرد شدن مالتوز قند به مولکول های کوچکتر گلوکز می شود.

آنزیم های دیگری که باعث تجزیه قند یا کربوهیدرات ها می شوند عبارتند از  اینورتاز، گلوکومیلاز و آلفا گلاکتوزیداز.

عمل  هضم یک فرآیند پیچیده است و زمانی شروع می شود که جویدن غذا باعث آزاد شدن آنزیم ها، در بزاق می شود. بیشتر این کارها به خاطر وجود مایعات دستگاه گوارش است که حاوی آنزیم های گوارشی هستند و بر روی برخی از مواد مغذی مانندچربی ها، کربوهیدرات ها و پروتئین ها عمل می کنند.

ما آنزیم های گوارشی خاصی را برای کمک به جذب انواع مختلف غذاهایی که می خوریم، می سازیم. به عبارت دیگر، ما در ساخت آنزیم های خاص کربوهیدرات، پروتئین و چربی نقش داریم.

آنزیم های گوارشی نه تنها مفید نیستند، بلکه  ضروری هستند. این آنزیم ها غذاهایی با ترکیبات پیچیده را به ترکیبات کوچک تری، از جمله اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، کلسترول، قندهای ساده و اسیدهای نوکلئیک تبدیل می کنند که در ساخت DNA نیز کمک می کنند. آنزیم ها در بخش های مختلف دستگاه گوارش از جمله دهان، معده و پانکراس تولید و ترشح می شوند.

در زیر یک نمای کلی از فرآیند شش مرحله ای گوارش وجود دارد که با جویدن شروع شده و باعث تحریک ترشح آنزیم های گوارشی می شود:

آمیلاز بزاق که در دهان آزاد می شود و اولین آنزیم گوارشی است که به تجزیه مواد غذایی به مولکول های کوچکتر کمک می کند و این فرایند پس از ورود غذا به داخل معده نیز ادامه می یابد.

سپس سلول های جدار معده شروع به آزاد کردن اسیدها، آنزیم پپسین و سایر آنزیم ها از جمله آمیلاز معده می کند و فرایند تجزیه غذای هضم شده به چیما (یک حجم نیمه آبکی از مواد غذایی که به تدریج هضم شده) آغاز می شود.

اسید معده همچنین باعث خنثی شدن آمیلاز بزاق که مسئول ترشح آمیلاز معده است، می شود.

بعد از یک ساعت یا بیشتر، چیما به دوازدهه یا قسمت فوقانی روده کوچک حرکت می کند، جایی که اسیدیته معده باعث آزاد شدن ترشح هورمون می شود.

این به نوبه خود، به لوزالمعده اطلاع می دهد که هورمون ها، بی کربنات، صفرا و آنزیم های متعدد پانکراس را آزاد کند که مهم ترین آنها لیپاز، ترپسین، آمیلاز و نوکلئاز است.

بی کربنات حالت اسیدیته چیما را از حالت اسیدی به حالت قلیایی تغییر می دهد، که نه تنها اثر آنزیم ها را کاهش می دهد بلکه باعث کشته شدن باکتری هایی می شوند که قادر به زنده ماندن در محیط اسیدی معده نیستند.

در این مرحله، برای افرادی که با کمبود آنزیم های گوارشی مواجه هستند، کارهای زیادی را می توان انجام داد. برای بعضی افراد، مصرف مکمل لازم است تا به این فرایند کمک کنند.

فواید آنزیم های گوارشی

مزایای آنزیم های گوارشی چیست؟ پاسخ ساده است: بدون آنها نمی توانیم غذا را مورد پردازش قرار دهیم. با این حال، چند دلیل عمده برای داشتن آنزیم های گوارشی وجود دارد:

با برداشته شدن فشار از روی دستگاه گوارش، به درمان ترشح اسید کمک می کند.

کمک به تجزیه پروتئین و قندهایی که هضم سختی دارند مانند گلوتن، کازئین و لاکتوز

علائم ریفلاکس اسید و سندرم روده تحریک پذیر را به طور قابل توجهی بهبود می بخشند

افزایش جذب مواد غذایی و جلوگیری از کمبود مواد مغذی

خنثی کردن آنزیم های بازدارنده به طور طبیعی در غذاهایی مانند بادام زمینی، گندم، سفیده تخم مرغ، آجیل، دانه ها، لوبیا و سیب زمینی

شما ممکن است از شنیدن این موضوع که آنزیم های گوارشی در از دست دادن وزن به شما کمک می کنند و یا باعث سوزانده شدن چربی می شوند و به درمان یبوست کمک می کنند، شگفت زده شوید. اگر آنزیم های گوارشی کافی برای کمک به فرایند گوارشی نداشته باشید، ممکن است دچار یبوست شوید که با مصرف مکمل، بهبود می یابید. با این حال، آنزیم ها به طور کلی با کاهش وزن مرتبط نیستند و برای این منظور در نظر گرفته نمی شوند، اگر چه خوردن یک رژیم غذایی سالم می تواند از تولید آنزیم های طبیعی حمایت کند و التهاب را کاهش دهد و به شما در رسیدن به وزن سالم، کمک کند.

همچنین مکمل های آنزیم گوارشی ممکن است باعث کاهش میل شما به خوردن غذای کمتری شوند و به شما کمک کنند تا مقدار کالری مناسبی مصرف کنید.

منابع انواع آنزیم گوارشی

بسیاری از گیاهان خام مانند میوه ها و سبزیجات خام حاوی آنزیم هایی هستند که به هضم آن کمک می کنند. به عنوان مثال، آناناس، انبه هندی، سیب و بسیاری از گیاهان دیگر حاوی آنزیم مفید هستند، اما هنگامی که این مواد غذایی در خاک های فاقد مواد غنی شده رشد می کنند و یا به شدت فرآوری می شوند، آنزیم ها احتمالا کم یا نابود می شوند.

مکمل های آنزیم گوارش عمدتا از سه منبع مشتق می شوند:

میوه ها

بروملائین یک آنزیم مشتق شده از آناناس است که طیف گسترده ای از پروتئین ها را تجزیه می کند، خواص ضد التهابی است و می تواند در برابر PH (اسیدی / قلیایی) مقاومت کند. پاپاین یکی دیگر از آنزیم هایی است که از انبه خام گرفته شده است و برای تجزیه پروتئین های کوچک و بزرگ به خوبی عمل می کند.

منابع حیوانی

منابع حیوانی مانند پانکراتین که از گاو یا خوک تامین می شود.

منابع گیاهی

منابع گیاهی که از پروبیوتیک ها، مخمرها و قارچ ها مشتق شده است.

آنزیم های گوارشی طبیعی چه هستند؟ بسیاری از آنزیم های گوارش موجود در بازار “طبیعی” هستند زیرا از گیاهان یا حیوانات تهیه می شوند. محصولات در محدوده آنزیم گوارش می توانند مجموعه ای گیج کننده از مواد تشکیل دهنده را ارائه دهند که  به سختی می توان آنها  را تشخیص داد که بهترین مکمل های آنزیم گوارشی چه هستند. نکته اصلی این است که “بهترین آنزیم های گوارشی” از فردی به فرد دیگر متفاوت است، زیرا آنزیم ها مخصوص مواد مغذی هستند و به جذب غذاهای مختلف کمک می کنند.

برخی از محصولات فقط حاوی آنزیم های گیاهی هستند که برای گیاهخواران مورد استفاده قرار می گیرند. این آنزیم ها معمولا دارای بروملائین مشتق شده از آناناس و بسیاری نیز شامل آنزیم پاپاین مشتق شده از انبه هستند. محصولاتی که به طور خاص برای گیاهخواران  طراحی شده اند معمولا شامل پانکراتین مشتق شده از Aspergillus niger هستند که به جای اینکه از منابع حیوانی مانند گاو یا خوک تهیه شود، از یک محصول فرآوری شده تخمیری مبتنی بر قارچ تهیه می گردد.

علاوه بر این، برخی از گیاهان و ادویه جات مکمل دارند. عصاره انگور فرنگی یک آنزیم نیست، اما یک داروی گیاهی از داروهای آیورودا برای سلامتی کلی است و اعتقاد بر این است که با ترکیبات دیگر همکاری می کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=5869
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.