تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک نفت و گاز عامل اصلی رشد اقتصادی کشور در سال ۱۴۰۲ رُشد تولید فولاد خام ایران سوخت جایگزین راه حلی برای کاهش مصرف بنزین اجاره خانه‌های اشتراکی در تهران جزئیات طرح تشدید مجازات همکاری با کشورهای متخاصم سودجویی از رقابت در فروش نفت ایران بارش باران و وزش باد شدید در تهران استقبال ورود گردشگران از در کوچه تکیه دولت ممنوعیت اتراق در بوستان‌ها به دلیل هشدار هواشناسی ضرورت تخصیص بودجه برای مرمت آثار فرهنگی تهران

2

واردات ۱۵۰هزار تُن برنج در دو ماهه اول سال

  • کد خبر : 58336
  • 16 خرداد 1400 - 13:41
واردات ۱۵۰هزار تُن برنج در دو ماهه اول سال
دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران بیان کرد: از ابتدای فروردین ماه تاکنون نزدیک ۱۵۰ هزارتن برنج خریداری و وارد شده که به نظر می‌رسد تا اواخر تیرماه نیز بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتن برنج دیگر تامین و وارد کشور شود.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، مسیح کشاورز دبیر انجمن واردکنندگان برنج ایران نیاز سالانه کشور به برنج را بیش از سه میلیون تن دانست واظهارداشت: سالانه نزدیک دو میلیون تن برنج از محل تولید داخلی و بین یک تا ۱.۵ میلیون تن از محل واردات تامین می شود و این امری اجتناب ناپذیر است در غیراینصورت کسری بازار قابل جبران نیست.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: سال گذشته ۸۵۰ هزارتن برنج از محل واردات تامین شد که ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال ۹۸ داشته است که کاهش میزان واردات نیز می تواند در قیمت بازار برنج موثر باشد.

وی تصریح کرد: با وجود این حجم کم از برنج وارداتی در ابتدای سال ۱۴۰۰ و کاهش واردات سال گذشته، ممکن است در صورت کسری، بازار نامتعادل شود.

کشاورز گفت: اکنون به دلیل نوسان نرخ ارز، واردکنندگان نیز توان پرداخت هزینه های جانبی انبارداری را ندارند زیرا دیگر نمی توانند برای چهار ماه دوره ممنوعیت واردات، محصول برنج را خریداری و هزینه انبارداری آن را متقبل شوند.

وی اذعان کرد: همچنین تشدید خشکسالی و کم آبی به طور حتم در کاشت و برداشت برنج داخلی نیز می تواند تاثیرگذار باشد بنابراین به نظر می رسد باید در بحث واردات و تامین کسری برنج کشور با دقت عمل کنیم تا بازار وضعیت متعادل خود را حفظ کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج افزود: امروز مسئولان باید برای ماه های آتی بازار برنج تصمیم گیری کنند تا کشور دچار کمبود و بحران نشود که این امر نیازمند کاهش مدت زمان ممنوعیت واردات برنج است.

کشاورز گفت: طی سال‌های اخیر با حمایت دولت و ایجاد قانون ممنوعیت واردات در فصل برداشت محصول، برنج ایرانی قیمت خود را پیدا کرده و سهم بخشی از بازار را بدست آورده است زیرا حتی اقشار متوسط جامعه که به دلیل مناسب بودن نرخ برنج خارجی از آن مصرف می کردند به دلیل هم‌ترازی قیمت برنج وارداتی و داخلی به سمت مصرف برنج داخلی رو آورده‌اند که این اقبال خوبی برای برنج تولید داخل است.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از حذف برنج از سفره اقشار کم درآمد جامعه و جلوگیری از افزایش قیمت ها نیاز است دولت تدبیری دراین خصوص بیاندیشد.

به گزارش ایرنا، طبق قانون هر ساله از ۳۱ تیرماه به مدت چهار ماه ممنوعیت واردات برنج اعمال می شود که در سال ۱۴۰۰ نیز اعمال می شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج که پیش از این اعلام کرد: ذخایر کنونی برنج کشور بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تن است که ۲ تا ۳ ماه آینده تمام می‌شود و به دلیل تشدید خشکسالی ها بدون شک با کاهش تولید داخلی و همچنین محدودیت در واردات با کمبود شدید برنج در کشور روبرو خواهیم شد که امری نگران کننده است.

به تازگی گمرک جمهوری اسلامی اعلام کرد: برخلاف برخی ادعاها، واردات و ترخیص برنج در دو ماهه نخست سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۸۲ هزار تن برنج به ارزش ۱۶۳ میلیون دلار از گمرکات کشور ترخیص شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۱ درصد در وزن و ۳۴ درصد در ارزش رشد داشته است و  ۱۲ هزار تن برنج اکنون در جریان ترخیص است و پس از انجام تشریفات گمرکی وارد بازار می‌شود.

در دو ماهه مشابه سال ۹۹  نیز حدود  ۱۳۹ هزار تن برنج به ارزش ۱۲۲ میلیون دلار از گمرکات ترخیص شده بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=58336
  • 35 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.