تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

3

فوت ناشی از واکسن کرونا نداشتیم

  • کد خبر : 56156
  • 21 اردیبهشت 1400 - 13:46
فوت ناشی از واکسن کرونا نداشتیم
معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: پس از بررسی پرونده‌ها، متوجه شدیم بیشتر آمار فوت ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای بوده و عوارض خاصی بعد از تزریق واکسن کرونا مشاهده نشده‌است.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی که به صورت مجازی برگزار شد، اظهار داشت: ما سامانه‌ای در وزارت بهداشت داریم که به طور مرتب عوارض واکسیناسیون در تمام افراد دریافت‌کنندگان واکسن در آن ثبت می شود. عوارضی که تاکنون داشتیم عوارض متعارف واکسیناسیون مانند درد محل تزریق، درد استخوانی و تب خفیف بوده است که اغلب پس از تزریق واکسن‌های ویروسی اتفاق می افتد.

جان بابایی درباره برخی اخبار مبنی بر فوت پس از تزریق واکسن ادامه داد: در دانشگاه‌های علوم پزشکی و وزارت بهداشت کمیته علمی داریم و تمام پرونده این افراد بررسی و پس از تحلیل گزارش می شود. باید توجه داشت که واکسیناسیون در افراد بالای ۸۰ سال شروع شده است.

وی افزود: بسیاری از عزیزانی که فوت می‌کنند ممکن است بیماری زمینه ای داشته باشند. ما در سال ۴۰۰ هزار فوتی غیرکرونا داشتیم؛ به طور متعارف مهمترین علت مرگ و میر سن بالاست و ممکن است این افراد به دلیل نارسایی کلیوی، دیابت و فشارخون پیشرفته، بیمار قلبی و عروقی فوت شوند.

جان بابایی ادامه داد: پس از بررسی پرونده ها، متوجه شدیم بیشتر آمار فوت ناشی از بیماری‌های زمینه‌ای بوده است. عوارض خاصی بعد از تزریق واکسن کرونا مشاهده نشده است و خوشبختانه تاکنون بنابراین مردم نسبت به عوارض واکسن نگران نباشند.

معاون درمان وزارت بهداشت بیان کرد: در دوران اوج کرونا ما خدمات‌ غیر اورژانس را کم کردیم. ظرفیت همه مراکز دولتی، تامین اجتماعی، خصوصی، خیریه و سازمان هایی مانند نیروهای مسلح، اولویت کرونا بود. با کاهش موارد کرونا از همکارانمان خواهش کردیم تا هرچه زودتر خدمات غیر اورژانس را هم ارائه دهند، اگرچه در تمام این مدت ما خدمات اورژانسی داشتیم به طوریکه در فروردین ۱۴۰۰ در مقایسه با سال گذشته میزان حوادث جاده‌ای ۶ برابر بود و به همه آسیب دیدگان خدمات داده شد.

او درباره راه‌اندازی سامانه برای ثبت انسولین قلمی و اطلاعات بیماران گفت: سال گذشته تجربه خوبی داشتیم و توزیع داروهای بیماران هموفیلی ام اس و پیوندی را بر اساس یک حواله الکترونیکی شروع کردیم. خیلی از خطا ها و سوء استفاده ها شناسایی و از بروز آنها جلوگیری شد؛ حتی در برخی موارد شاهد کاهش ۲۰ درصد مصرف این داروها بودیم .

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: سازمان غذا و دارو در ماه‌های پایانی سال ۹۹ میزان توزیع انسولین قلمی را دو برابر ماه های ابتدایی سال انجام داد، به طوریکه میزان انسولین های قلمی توزیع شده به سه میلیون و ۶۰۰ هزار انسولین رسیده بود.

او افزود: به دانشگاه‌های پزشکی اعلام کردیم تا پایان اردیبهشت تمام اطلاعات بیماران دیابتی دریافت کننده انسولین قلمی را در سامانه بیماران نادر وارد کنند و بعد از احصای اطلاعات میزان انسولین قلمی و دریافت کنندگان آن مشخص خواهد شد و بر این اساس توزیع انسولین قلمی صورت خواهد گرفت. به این ترتیب انسولین قلمی برای بیماران دیابتی در نزدیکترین داروخانه محل زندگی فرد در دسترس خواهد بود.

جان بابایی گفت: بیماران دیابتی می‌توانند با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی منطقه، اطلاعات خود را ثبت کنند یا اگر این امکان نیست می توانند به مراکز بیمارستانی که درمانگاه دیابت دارند، مراجعه کنند. ما حدود ۵۵۰ مرکز دیابت بیمارستانی در سطح کشور داریم که در آنجا اطلاعات بیماران راستی‌آزمایی و ثبت می‌شود. براین اساس نگرانی بیماران در جهت تامین انسولین قلمی به حداقل خواهد رسید.

معاون درمان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش مرگ و میر در موج چهارم کرونا گفت: در این دوره باوجود اینکه تعداد مراجعه کنندگان به بیمارستان ها برای خدمات بستری و سرپایی دو برابر موج های قبلی بود، میزان مرگ و میر نسبت به قبل کمتر شده بود و به نصف آمار گذشته رسید البته همین تعدادی که فوت کردند هم مایه تأسف است و قابل جبران نیست.

وی بیان کرد: با تلاش کادر بهداشت و درمان این شرایط ایجاد شد که میزان بالای مرگ و میری که در مقایسه با برخی کشورها انتظار داشتیم، اتفاق نیفتد زیرا در این مدت تلاش زیادی شده بود. در این مدت مهارت پرسنل در مواجه با کرونا و دسترسی به امکانات کمک تنفسی بیشتر شد. همچنین توانستیم کلینیک سرپایی در کنار بیمارستان‌ها راه‌اندازی کنیم تا بلافاصله بیماران شناسایی و درمان آنها زودتر شروع شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=56156
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.