تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

6

چرند و پرند بعد از ۱۲ سال احیا می‌شود!!!

  • کد خبر : 5573
  • 26 آذر 1397 - 2:06

دبیر علمی جشنواره طنز «چرند و پرند» که پس از ۱۲ سال وقفه، این بار به صورت سراسری برگزار می‌شود، هدف از برپایی این جشنواره را ترویج فکاهی و رویکرد هستی‌شناسانه طنز عنوان کرد. به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، نشست خبری نخستین جشنواره طنز «چرند و پرند» که از زمان زلزله بم شکل […]

دبیر علمی جشنواره طنز «چرند و پرند» که پس از ۱۲ سال وقفه، این بار به صورت سراسری برگزار می‌شود، هدف از برپایی این جشنواره را ترویج فکاهی و رویکرد هستی‌شناسانه طنز عنوان کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، نشست خبری نخستین جشنواره طنز «چرند و پرند» که از زمان زلزله بم شکل گرفته است، پیش از ظهر یکشنبه ۲۵ آذر در هتل اسپینانس برگزار شد، رضا رفیع، طنزپرداز  که اجرای این نشست را به عهده داشت، جشنواره طنز را یکی از نیازهای جامعه عنوان کرد و گفت: جشنواره پشتوانه علمی مقوله طنز است و یکی از دلایل اهمیت این جشنواره نامی است که برای آن انتخاب کرده‌اند. البته سنگ بنای این جشنواره بعد از حادثه زلزله بم با شعار «درآوردن لبخند از زیر آوار» شکل گرفت.

* «هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو» شعار جشنواره است

 محمدعلی علومی، دبیر علمی جشنواره سراسری طنز «چرند و پرند» گفت: من یکی از بانیان و پایه‌گذاران جشنواره‌ای هستم که یکی ـ دو سال بعد از زلزله بم شکل گرفت. ما می‌خواستیم ثابت کنیم بم زنده است. منظور من از بم، کل سرزمین ایران بود که در طول تاریخ با بلاهای زیادی روبه‌رو بوده است.
وی افزود: جشنواره «درآوردن لبخند از زیر آوار» با هدف برآوردن خنده از دل ویرانی‌ها، برگزار شد. جشنواره سراسری طنز چرند و پرند به شکلی تداوم جشنواره قبلی است اما تلاش دارد تا با شکلی نو برگزار می‌شود؛ امید داریم در سال‌های آینده طنزپردازانی از کشورهای همسایه به عنوان میهمان داشته باشیم.
این طنزپرداز افزود: ما حامی و اسپانسری نداشتیم، بنابراین نقطه قوت این جشنواره استقلال آن است و به همین جهت این شعار برای جشنواره انتخاب شده است؛ «هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو». هدف ما از برگزاری این جشنواره ترویج فکاهی و رویکرد هستی‌شناسانه طنز است.
در ادامه علومی درباره انتخاب عنوان «چرند و پرند» برای این جشنواره بیان کرد: واقعیت این است که رؤسای قدرتمند جهان چیزی جز چرند و پرند ننوشته‌اند و نگفته‌اند؛ همان‌طور که بقال سر کوچه نیز چیزی جز چرند و پرند نمی‌گوید.
دبیر علمی جشنواره خاطرنشان کرد: امیدواریم میهن ما از این به بعد شاهد شادی و خوشحالی باشد. ما از طنزپردازان برجسته کرمانشاه دعوت کرده‌ایم تا در این جشنواره شرکت کنند.

*برگزاری جشنواره «چرند و پرند» در نیمه اسفند ۹۷

علیرضا گیلان‌پور دبیر اجرایی جشنواره به برگزاری این جشنواره در ۱۶ و ۱۷ اسفندماه و ایامی که مصادف با درگذشت علی‌اکبر دهخدا است اشاره کرد و گفت: جشنواره با نام دهخدا گره خورده است و ما هر آن‌چه را می‌خواهیم در شعارمان که شعری از مولاناست، آورده‌ایم و نیازی به حرف نیست.
وی با تأکید بر این که جشنواره به همت منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید برگزار می‌شود، افزود: جشنواره سراسری طنز «چرند و پرند» نخستین رویدادی است که کاملا مستقل برگزار می‌شود و قرار است به استقلال خودش ادامه دهد و روی پای خود بایستد.
او با این توضیح که جشنواره با موضوع آزاد و در ۶ بخش شعر، نثر، داستان کوتاه، مقاله، کاریکاتور و استندآپ کمدی برگزار خواهد شد، گفت: آثار منتخب در گروه‌های وابسته به جشنواره در فضای مجازی بازنشر خواهندشد. هر فردی نیز می‌تواند هم‌زمان در همه بخش‌ها شرکت کند.

* دوره جدیدی از طنز رقم می‌خورد؟
بهزاد باشو کاریکاتوریست‌، نیز در ادامه این نشست اظهار داشت: این جشنواره بعد از زلزله شکل گرفت؛ زلزله‌ای که فقط فروریختن ارگ بم نبود بلکه غرور ملی ایران فروریخت. خانواده آقای علومی در این زلزله از بین رفتند و او خودش تک تک اعضای خانواده‌اش را از زیر آوار بیرون کشید. آن زمان غرور ملی ما ترک برداشته بود. ما به بم رفتیم تا طنز را به آ‌جا تزریق کنیم. آن زمان مردم بم در چادر و کانکس زندگی می‌کردند.
ما روزها در میدان شهرداری طنز اجرا می‌کردیم و شب‌ها در چادرها شب‌نشینی داشتیم. وجه تسمیه جشنواره شخص محمدعلی علومی است. او زحمت زیادی برای نقد و پژوهش طنز کشیده است. بعد از ۱۲ سال به حمایت از ارگ جدید بم جشنواره طنز سراسری برگزار می‌شود.
او در خاتمه افزود: ما مردم طنزپردازی هستیم و طنز جزء فرهنگ عمومی ماست اما هیچ‌گاه به آن نگاه علمی نشده است و بیشتر جنبه سرگرمی داشته است. امیدوارم موضوع علمیت طنز در این جشنواره رقم بخورد و طنز وارد دوره جدیدی بشود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=5573
  • 28 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0

دیدگاهها بسته است.