تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

7

برابری مزد و معیشت مهم‌ترین درخواست کارگران

  • کد خبر : 55584
  • 13 اردیبهشت 1400 - 15:30
رییس فراکسیون کارگری بیان کرد: در ارتباط با مبحث معیشت و مزد کارگران تقریبا همه زیر خط فقر زندگی می‌کنند و یکی از خواهش‌های ما و درخواست‌های کارگران بحث هم‌ترازی حقوق و دستمزد است.

به گزارش سرویس شورای شهری افق تهران، افشین حبیب‌زاده رییس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز کارگر که به همت شهرداری تهران برگزار شد، اظهار داشت: در روز کارگر باید مطالبات و خواسته‌های کارگران بدون پوشش و ملاحظه‌ای بیان شود تا مدیران بتوانند برای آنها برنامه‌ریزی کرده و ترتیب اثر دهند.

وی یکی از موضوعات مهمی حوزه کارگری را برابری مزد و معیشت عنوان کرد و افزود: براساس برآوردهای صورت گرفته امروز تقریباً همه کارگران زیر خط فقر زندگی می‌کنند و کارگری نیست که بالای خط فقر زندگی کند. گذشته از اینکه تقریباً یک سوم از کل نیروهای حقوق بگیر کشور نیز زیر خط فقر در حال زندگی کردن هستند.

حبیب‌زاده به مساله امنیت شغلی کارگران و اینکه وضعیت این دغدغه مهم هر روز بدتر می‌شود، پرداخت و اذعان کرد: در ارتباط با مبحث معیشت و مزد یکی از خواهش‌های ما و درخواست‌های کارگران بحث هم‌ترازی حقوق و دستمزد است. امروز کارگران زیادی که در حوزه‌های مختلف شهری کار می‌کنند، دستمزدهای متفاوت دریافت می‌کنند. منظور از متفاوت هم تفاوت پرداختی به این کارگران با کارگران طرف قرارداد با شرکت «هادیان شهر» است.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران ادامه داد: عددی که امروز کارگران پیمانکاری دریافت می‌کنند، بسیار پایین است و در بهترین حالت می‌توان گفت که حداقل دستمزد را دریافت می‌کنند. این در حالی است که حداقل دستمزد، متعلق به کارگری است که به تازگی شروع به کار کرده است نه کسی که ۱۰ سال سابقه کار دارد. چنین افرادی باید براساس جدول سازمان تامین اجتماعی حقوق و دستمزد دریافت کنند که متاسفانه اینگونه نیست.

حبیب زاده با اشاره به مساله همسان سازی حقوق‌ها اظهار داشت: امسال در بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری، همکاران ما کمک کردند و توانستیم عدد قابل توجهی را برای هم‌ترازی حقوق کارگران شرکت شهربان، معبربان و حریم‌بان در نظر بگیریم. البته در فروردین ماه پرداخت نشده و امیدواریم در پایان اردیبهشت ماه این موضوع اجرایی و مابه‌تفاوت فروردین ماه هم پرداخت شود.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران خواستار تسری دادن این هم ترازی میان تمام نیروهای شرکت‌های پیمانکاری شد و گفت: برای انجام این کار نیاز است درزمان برگزاری مناقصه، عددی که به عنوان پایه در نظر می‌گیریم عدد واقعی باشد و پیمانکاران بر سر آن عدد رقابت کنند نه اینکه رقابت آنها بر عدد زیر میانگین باشد تا از این طریق قراردادهایی به امضا برسد که بتوان این هم‌ترازی را در آن رعایت کرد.

نایب رییس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به مشکلات رانندگان شرکت خودرو سرویس شهر اشاره کرد و افزود: مسئله دیگر در حوزه برابری مزد و معیشت به رانندگان شرکت “خودرو سرویس” بازمی‌گردد که شاهد تجمعشان بودیم. یکی از خواسته‌های آنها توقف طرح سامانه هوشمند ناوگان داخلی شهرداری (سهند) است که در حال اجرا است. درخواست می‌کنم دستور توقف آن را صادر کنید چرا که رانندگان از اجرای این طرح احساس ناامنی و عدم امنیت شغلی می‌کنند.

وی ادامه داد: شاید اجرای این طرح نقاط مثبتی داشته و باعث افزایش نظم شود اما همانطور که در نامه‌ای هم مطرح کردم، اجازه بدهید این طرح به کمیسیون حمل و نقل شورا بیاید و با حضور همکاران تمامی ابعاد این پروژه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و نظرات ما هم شنیده شود و بعد اجرایی شود.

حبیب‌زاده ادامه داد: همان‌طور که می‌دانید با افزایش دستمزدها، بخشی نیز باید برای بیمه کارگران پرداخت شود. رانندگان شرکت خودرو سرویس با توجه به اینکه طبق قرارداد منعقده میان شرکت خودرو سرویس و شهرداری از ابتدای تیرماه، اعمال افزایش حقوق دارند اما از ابتدای فروردین و به نرخ جدید حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند که این امر موجب شده دریافتی آنها از سال گذشته هم کمتر شود.

رییس کمیته نظارت شورای اسلامی به بیان مشکلات و مطالبات کارگران حوزه پسماند، فضای سبز و مترو پرداخت و گفت: در سال ۹۷ از سوی معاونت منابع انسانی شهرداری بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای حجمی شهرداری تهران ابلاغ شد که تمام بندهای آن از قانون کار برداشته شده بود. در ابتدای کار اثرات آن را شاهد بودیم اما هر چه جلو رفتیم شاهد بودیم که مفاد آن کمتر رعایت شد.

رییس فراکسیون کارگری شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: امروز کمتر کارگری وجود دارد که یک نسخه از قراردادش را در اختیار داشته باشد. کمترین حقی که قانون به کارگران می‌دهد این است که یک نسخه قرارداد در اختیار داشته باشد. تقریباً می‌توانم بگویم که اکثریت کارگرانی که با آن‌ها صحبت کردم و یک نسخه قرارداد آن‌ها را خواستم هیچکدام نسخه قرارداد نداشتند.

وی در تشریح علت عدم ارائه نسخه قرارداد به کارگران گفت: کارفرمایان به دلیل اینکه نمی‌خواهند آنچه که در قانون آمده است را رعایت کنند، از ارائه نسخه قرارداد امتناع می‌ورزند چرا که در قرارداد میزان حقوق پایه، اضافه کاری، حق مسکن، حق اولاد و … ذکر می‌شود و کارگر از حقوق خود مطلع شده و در صورتی که به آن میزان به او پرداخت نکنند، آن را مطالبه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: به نظر من بخشنامه بهسازی وضعیت قرارداد نیروهای حجمی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود و باید مجدداً مورد توجه مدیران شهری قرار گیرد.

رئیس فراکسیون کارگری شورای شهر تهران به لزوم تشکیل تشکل‌های صنفی کارگری پرداخت و گفت: در قانون برای تشکل‌های کارگری سه نوع شوراهای اسلامی کار، انجمن‌های صنفی و نمایندگان کارگرانی به رسمیت شناخته شده است. انتظار این است که حداقل یکی از این سه مجموعه در زیر مجموعه‌های شهرداری تهران وجود داشته باشند. به شخصه در ارتباط با بخشی از کارگران مترو نزدیک به دو و نیم سال است که پیگیر هستم اما هنوز موفق به تشکیل این مجموعه نشدند.

وی افزود: متاسفانه با توجه به گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، هنوز در شهرداری تهران از ایجاد تشکل‌های کارگری واهمه وجود دارد. تجربه ما در خانه کارگر نشان می‌دهد که این شوراها و مجموعه‌های کارگری همواره کمک کرده و مفید واقع شده‌اند.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به بحث جذب نیروهای رسمی در شهرداری که قرار است در ماه‌های پیش‌رو اجرایی شود اشاره کرد و با تشکر از شهردار تهران گفت: از آقای حناچی تشکر ویژه دارم که مجوز جذب ۲۱۰۰ نیروی رسمی کار را از سازمان امور اداری و استخدامی اخذ کردند که کار خیلی بزرگی بود. آقای حناچی و برخی دیگر از مدیران و همکاران ایشان علیرغم ممانعت‌هایی که وجود داشت تلاش کردند و با پیگیری‌ها، توانستند مجوزهای لازم را اخذ کنند. خواهش می‌کنم که فرآیند جذب این نیروها از خرداد ماه آغاز شود تا بتوان این تعداد نیرو را از طریق آزمون جذب کرد.

حبیب‌زاده به مشکلات نیروهای سازمان پسماند و سازمان ورزش نیز اشاره کرد و خواستار توجه ویژه به وضعیت قراردادهای آنها شد و ادامه داد: نیروهای شهربان، معبربان و حریم‌بان، پلیس شهرداری هستند و کسی هم در این تردید ندارد. این افراد نیروهایی هستند که با تخلفات برخورد می‌کنند، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند، احکام را ابلاغ می‌کنند و هم اینکه علاوه بر این موارد، سایر وظایف محوله را هم انجام می‌دهند. آیا شایسته است که پلیس شهرداری را به پیمانکار بسپاریم؟ زمانی که این نیروها به پیمانکاری محول شدند، کار اشتباهی انجام شد. حتماً باید این نیروها به صورت مستقیم با شهرداری کار کنند و قرارداد آنها با شهرداری بسته شود تا بتواند وظایف محوله را به نحو احسن انجام دهد نه اینکه پلیس شهرداری را به دست پیمانکار بسپاریم که خود پیمانکاران با مشکلات زیادی مواجه هستند.

وی ادامه داد: همین موضوع در خصوص انتظامات سازمان پسماند و سازمان ورزش هم مطرح است که ابتدا قرارداد مستقیم با شهرداری بودند که بعدها به پیمانکاری تبدیل شدند.
حبیب‌زاده به تعویق افتادن بازنشستگی رانندگان شرکت واحد به دلیل عدم پرداخت حق بیمه مشاغل سخت و زیان آور اشاره کرد و گفت: امیدوارم که سهم ۴ درصدی مشاغل سخت و زیان آور بودن رانندگان شرکت واحد به موقع پرداخت شود. امروز همسان سازی و همترازی حقوق بازنشستگان در سراسر کشور مطرح است. باید به این مساله توجه جدی شود.

رییس فراکسیون کارگری در خصوص ایمنی کارگاه‌ها هم گفت: الان مهم‌ترین موضوع، محافظت از کارکنان در برابر بیماری کرونا است. تا کنون اقدامات مهمی در این خصوص صورت پذیرفته است و امکانات لازم حتی در اختیار نیروهای پیمانکار طرف قرارداد با شهرداری هم قرار گرفته اما با توجه به شدت و حدت نیاز است به موضوع توجه بیشتری شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=55584
  • 24 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.