تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

4

بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی دانش بنیان و نوآوری

  • کد خبر : 53807
  • 19 فروردین 1400 - 11:05
بهره‌برداری از پنج طرح‌ ملی دانش بنیان و نوآوری
در سومین پنجشنبه سال نو، پنج طرح‌ ملی دانش بنیان و نوآوری در سه استان تهران، البرز و قزوین به بهربرداری رسید.

به گزارش سیاسی افق تهران، در شصت و یکمین برنامه پویش جهش تولید، پنج طرح‌ ملی دانش‌بنیان و نوآوری معاونت علمی و فناوری رییس جمهور در استان‌های البرز، تهران و قزوین به بهره برداری رسید.

خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو ۶ و آزمایشگاه ملی قوای محرکه، طرح تولید یک رام قطار هفت واگنه مترویی، رونمایی از ناحیه نوآوری دانشگاه شریف، از جمله طرح‌های دانش بنیان و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که با دستور ویدئوکنفرانسی رییس جمهوری به بهره برداری رسیدند.

طرح تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی (انسانی) و خط تولید پنج محصول زیست فناوری شامل واکسن آنتی یرسین، پروبیوتیک تخصصی پیشگیری از سالمونلا، کرم اگزما پرو بیوتیک، توکسین بایندر چهار جزیی پروبیوتیک، استارتر لبنی توسط شرکت های دانش بنیان از دیگر طرح های ملی هستند که امروز افتتاح می‌شوند.

برای این طرح‌ها ۳۶۱ میلیارد تومان اعتبار ریالی در قالب وام و ۳۵ میلیون یورو اعتبار ارزی سرمایه گذاری شده است. ضمن اینکه برای این پنج طرح یک هزار و ۷۲۶ میلیارد تومان ریالی و ۲۰ میلیون یورو سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی انجام شده است.

اجرای این طرح‌ها سالانه ۵۸۷ میلیون دلار کاهش ارزبری برای کشور به دنبال خواهد داشت. از طرف دیگر با بهره برداری این طرح‌ها برای ۷ هزار و ۵۹۵ نفر اشتغالزایی دارد.

با تولید واکسن نوترکیب آنفلوآنزای فصلی (انسانی) توسط یک شرکت دانش بنیان نه تنها نیاز کشور به این واکسن استراتژیک برطرف می‌شود بلکه باعث اشتغالزایی به صورت مستقیم حداقل ۶۰ نفر و غیر مستقیم ۱۵۰ نفر خواهد شد.

برای تولید این واکسن ۵۰ میلیارد تومان در قالب وام توسط دولت و ۵۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه گذاری شده است.

طرح بعدی که با دستور رییس جمهور مورد بهره‌برداری قرار می گیرد طرح تولید یک رام قطار هفت واگنه مترویی برای خطوط مترو تهران است. این طرح با بهره گیری از حداکثر ظرفیت‌های داخلی و توان شرکت‌های دانش بنیان و غیر دانش بنیان اجرا شده است.

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی درمجموع به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان و بخش خصوصی ۱۰۰ میلیارد تومان در این طرح سرمایه گذاری کرده‌اند. با اجرای این طرح حدود ۱۵۰۰ نفر اشتغال مستقیم وغیر مستقیم ایجاد می‌شود. ضمن اینکه ۱۳۰ میلیون دلار برای کشور کاهش ارزبری سالانه خواهد داشت.

آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته در دانشگاه تهران و خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو ۶ طرحهای دیگری است که امروز بهره برداری از آن آغاز شد. این آزمایشگاه پیشرفته‌ترین و مجهزترین آزمایشگاه طراحی و توسعه قوای محرکه (الکتریکی، هیبریدی، احتراقی) کشور است که قابلیت توسعه و آزمون انواع قوای محرکه برای خودروهای سبک و سنگین تا سطح استاندارد آلایندگی یورو ۶ و توان ۵۷۵ اسب بخار را دارد.

با راه اندازی این آزمایشگاه، دانشگاه تهران جزو ۵ دانشگاه برتر دنیا در حوزه طراحی و توسعه قوای محرکه قرار می‌گیرد.

آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته اولین آزمایشگاه داخل کشور خواهد بود که از تجهیزات سخت‌افزاری و نرم افزاری منحصر به فرد برای توسعه و نگاشت ECU و TCU در سطح خودروسازان و تامین کنندگان طراز اول دنیا استفاده شده است.

راه اندازی خط تولید موتور سه سیلندر کم مصرف یورو ۶ و آزمایشگاه و راه اندازی آزمایشگاه ملی قوای محرکه پیشرفته در دانشگاه تهران با ۱۰۰میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۳۵ میلیون یور و سرمایه گذاری ارزی دولت و ۴۱۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری ریالی و ۲۰ میلیارد یورو سرمایه گذاری بخش خصوصی با کاهش ۳۳۰ میلیون دلار ارزبری سالانه صورت گرفته است.

طرح بعدی که امروز با دستور رییس جمهور به بهره برداری رسید راه اندازی ناحیه نوآوری شریف بود. این ناحیه به مساحت ۲۵۰ هکتار در میان خیابان آزادی و سه بزرگراه شهید جناح، شیخ فضل الله نوری و یادگار امام(ره) واقع شده است و هم‌اکنون بیش از ۵۰۰ شرکت، ۱۳ شتابدهنده، ۶ صندوق و شرکت سرمایه‌گذاری، هشت مرکز نوآوری و دو فضای کار اشتراکی در آن مستقر هستند.

این ناحیه با ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری دولتی و هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری بخش خصوصی راه اندازی شده است.

آخرین طرح‌هایی که امروز با دستور رییس جمهوری به بهره‌برداری رسید پنج محصول زیست فناوری در تهران است.

تولید این واکسن بومی آنتی یرسین علاوه بر ارتقا سطح سلامت جامعه و گسترش صنعت آبزیان موجبات صرفه جویی ارزی بیش از ۲ میلیون دلاری در سال شده و در صورت توسعه زیرساخت بازار نزدیک به یک میلیون دلار صادرات در سال را دارد. این محصول حاصل فعالیت یک تیم از متخصصان حوزه دامپزشکی و میکروبیولوژی و از خروجی های موفق شتابدهنده لاکتوویژن است.

در حال حاضر تامین استارترهای لبنی موجب خروج بیش از ۲۰ میلیون دلار ارز از کشور می شود این در حالی است که گنجینه غنی و منتوعی از میکروارگانیسم های مورد استفاده در صنعت غذا در کشور وجود دارد.

شتابدهنده لاکتوویژن با استقاده از ظرفیت تولیدی شرکت دانش بنیان تک ژن زیست قادر به تولید سالیانه ۲ میلیون واحد استارتر لبنی است. این حجم از تولید قابلیت تامین بیش از ۷۰ درصد نیاز کشور را دارد و می‌تواند علاوه بر کاهش نیاز به واردات و خودکفایی، تاثیر بسیار بالایی در کنترل قیمت لبنیات خواهد داشت.

ایران یکی از بزرگ ترین تولید کنندگان و پرورش دهندگان دام در منطقه و دنیا است، خوراک دام به واسطه روش تولید و مصرف می‌تواند حاوی مقادیری بالایی از سموم و توکسین‌های مختلف باشد. توکسین بایندر تک ژن زیست نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی که نهایتا دو جزئی بوده و با استفاده از یک ماده معدنی تولید شده اند برتری‌هایی از جمله چهار جزئی بودن، استفاده از دیواره مخمر به جای ماده معدنی و استفاده باکتری اسید لاکتیک نام برد که علاوه بر جذب آلفاتوکسین باعث تقویت سیستم گوارش دام نیز می‌شود.

ظرفیت تولید شرکت دانش بنیان تک ژن زیست بیش از هزار و ۷۰۰۰ تن در سال است. این حجم بیش از ۵۰ درصد از نیاز داخل را پوشش داده و موجب جلوگیری از خروج سالیانه بیش از ۱۰ میلیون دلار ارز از کشور خواهد شد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=53807
  • 27 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.