تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

6

پالیزدار: برخی به نپرداختن مالیات افتخار می‌کنند

  • کد خبر : 5213
  • 18 آذر 1397 - 11:57

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: محصول فساد اقتصادی قطعا تبعیض است و موجب ایجاد بی‌عدالتی و عدم امید به آینده خواهد شد، اما تعامل و وحدت موجب عبور از مسائل بوده و رمز پیروزی است. به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، منطقه چهارمحال و بختیاری،  کاظم پالیزدار  ۱۷ آذر در مراسم گرامیداشت روز […]

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: محصول فساد اقتصادی قطعا تبعیض است و موجب ایجاد بی‌عدالتی و عدم امید به آینده خواهد شد، اما تعامل و وحدت موجب عبور از مسائل بوده و رمز پیروزی است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، منطقه چهارمحال و بختیاری،  کاظم پالیزدار  ۱۷ آذر در مراسم گرامیداشت روز دانشجو در دانشگاه شهر کرد، با اشاره به مقارن شدن روز دانشجو با روز جهانی فساد، اظهار کرد: آنچه امروز در کشور به عنوان فساد اقتصادی مطرح است و همگان با آن دست به گریبان هستند، اعم از رباخواری و انحصار شرایط اقتصادی برای یک گروه خاص است که مانع از تولید در کشور می‌شوند.

وی ضمن تبریک روز دانشجو، افزود: وابسته بودن کشور به اقتصاد تک محصولی، علی‌رقم تاکیدات مقام معظم رهبری همچنان وجود دارد و موجب سوء استفاده دشمن شده است.

پالیزدار ادامه داد: متاسفانه وابسته بودن کشور به اقتصاد تک محصولی و شرایط اقتصادی و نگاه‌هایی که بود ایران را به سوی واردات برد و این موارد موجب شد تا در اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که با وارد شدن فشار از خارج کشور، ایران دچار التهابات اقتصادی شود.

وی تاکید کرد: ایران دارای پتانسیل جوان و شرایط علمی بود و باید به نحو مطلوب از این فضا استفاده می‌شد، اما تفاوت دیدگاه موجب شد تا کمترین بهره برده شود.

پالیزدار  با بیان اینکه فارغ از هر دیدگاه سعی می‌کنم نگاهی منصفانه به مسائل داشته باشم، تصریح کرد: جامعه نیازمند نگاه منصفانه است و فساد اقتصادی در دنیا در تمام جوامع وجود داشته است، اما نحوه مبارزه و پیشگیری از آن مهم است.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی بیان کرد: امروز فساد اقتصادی در جوامع در حال توسعه به دلیل کمبودها و ضعف‌های حوزه فرهنگی، امکانات، پیشرفت‌های علمی و تبعیض‌های احتمالی، فساد بیشتری نسبت به جوامع توسعه یافته است.

وی اظهار کرد: امروزه به واسطه بیشتر شدن فضای اطلاع رسانی، فساد اقتصادی بیشتر است. اکنون منکر فساد اقتصادی در کشور نیستیم و این شرایط در خور شأن یک جامعه اسلامی نیست و باید اصلاح شود، اما فساد اقتصادی به این میزانی که در رسانه‌ها شنیده می‌شود، نیست و شرایط کمی متفاوت است به نحوی که فسادهای بزرگتری هستند که به گوش مردم عادی نمی‌رسد و باید اطلاع رسانی و شفاف سازی شوند.

پالیزدار گفت: مطابق یک شاخص بین‌المللی در ۱۴ سال گذشته رتبه ایران در فساد اقتصادی شرایط مطلوب و متوسط نداشته، البته ممکن است این شاخص کمی با نگاه‌های سیاسی مورد ارزیابی قرار گرفته باشد، اما اثرات عینی فساد اقتصادی افزایش بی‌عدالتی، مشکلات جذب سرمایه، تضعیف رشد اقتصادی و… است.

وی فساد اقتصادی را به سه طبقه تقسیم بندی کرده و یادآور شد: فساد اقتصادی در سطح کلان جامعه مربوط به یقه‌سفیدها است و این اصطلاح به افرادی اطلاق می‌شود که برای رسیدن به مقاصد خود با امکانات، قدرت و وابستگی‌های خویش دست به این نوع از فساد می‌زنند و جامعه را تحت تاثیر قرار می‌دهند که همیشه از امکانات و تکنولوژی روز بهره می‌برند.

پالیزدار با اشاره به اینکه فساد اقتصادی در سطح میانی جامعه،  گستردگی وسیع و عمق کمتری دارد و فساد اقتصادی در سطح خُرد جامعه مشاهده نمی‌شود، اما افراد در زندگی خویش با آن درگیر هستند، تاکید کرد: راهکار برخورد با این سه فساد اقتصادی، پیشگیری و فرهنگ‌سازی است و در سال‌های گذشته و طبق تاکید مقام معظم رهبری، بسیج دستگاه‌ها برای دستگیری و مجازات مجرمان در این حوزه  را شاهد بودیم، اما موفقیت حاصل نشد؛ زیرا اقدامات پیشگیرانه مورد توجه قرار نگرفت به نحوی که شرایط برای فساد فراهم شده و بعد از آن به دنبال برخورد با مجرمان بودیم.

وی اظهار کرد: در سال‌های گذشته تلاش شد با ایجاد بسترهای الکترونیکی این مسئله را به حداقل کاهش دهیم که راه‌اندازی میز خدمت و دولت الکترونیک در کشور فعال شد تا موجب کاهش فساد اقتصادی شوند که کشورهای توسعه یافته نیز این گونه عمل کردند و هرچه ارتباط چهره به چهره متقاضی دریافت خدمت کاهش یابد، فساد اقتصادی نیز کاهش دارد.

پالیزدار وجود قوانین متعدد و پیچیده را نیز موجب فساد اقتصادی دانست و عنوان کرد: باید قوانین شفاف باشد و تمام تلاش این بوده تا مردم کمتر به سمت دور زدن قانون بروند.

وی تصریح کرد: در تمام جوامع در دنیا اقدامات پیشگیرانه انجام شده و روی یک بخش اساسی فرهنگ نیز کار می‌کنند که بسیار مهم است. تا زمانی که در کشورها فرار از قانون به عنوان هنر و امتیاز محسوب می‌شود نمی‌توان ساختار سالمی داشت.

پالیزدار بیان کرد: در جوامع پیشرفته جرمی بالاتر از عدم پرداخت مالیات نیست، اما در ایران برخی مالیات را نمی‌پردازند و به این موضوع افتخار می‌کنند و بخش عمده‌ای از فساد اقتصادی به دلیل نداشتن نظام جامع مالیاتی است و وزرات اقتصاد سال‌هاست که در حال تنظیم آن بود اما با وجود پیشرفت‌هایی که داشته، با کندی و هزینه بسیار پیش رفته است.

دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اضافه کرد: محصول فساد اقتصادی قطعا تبعیض است و موجب ایجاد بی‌عدالتی و عدم امید به آینده خواهد شد و در جامعه‌ای که دچار بی‌عدالتی شد، انسان دوام نمی‌آورد و این همان حرکتی است که از سوی دشمن به صورت حساب شده انجام شده و در کنار آن بسته‌های تبلیغاتی روانی قوی به همراه دارد تا در نهایت مردم را معترض در خیابان ببیند و انقلاب اسلامی را در  فشار قرار دهد و قطعا مردم به اتفاقات پیرامون خویش آگاه هستند.

وی با بیان اینکه تمام این مسائل با دست در دست یکدیگر دادن حل می‌شود، افزود: ممکن است ضعف‌های مدیریتی و اشتباهات مدیران در تصمیم‌گیری مشکلاتی را ایجاد کرده باشد اما تعامل و وحدت موجب عبور از مسائل خواهد شد و رمز پیروزی است.

پالیزدار بیان کرد: سال گذشته بحران موسسات مالی در کشور وجود داشت و در نهایت این موسسات شکست خوردند و در همین حال حجم نقذینگی نیز در کشور به عنوان بمب ساعتی افزایش یافته بود و کشور را در تنگنا قرار داد و دولت به ناگزیر بخشی نقدینگی برای مطالبات مردم پرداخت کرد و پس از آن نیز تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام و …. پیش آمد.

وی خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال بهم ریختن فضای جامعه و گسترش ناامیدی است  اما مردم ایران فهیم بوده و اجازه نمی‌دهند این اتفاقات رخ دهد.

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=5213
  • 59 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.