تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

4

اجرایی شدن طرح شهرداری تمام شیشه ای

  • کد خبر : 51482
  • 11 اسفند 1399 - 11:46
اجرایی شدن طرح شهرداری تمام شیشه ای
عضو شورای شهر تهران از تصویب آیین نامه حمایت از سوت‌زنان و گزارش تخلفات شهرداری در جهت اجرایی شدن طرح شهرداری تمام شیشه ای خبر داد.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، بهاره آروین عضو شورای شهر تهران در خصوص اقداماتی که در این دوره از شورای شهر در راستای شفافیت و کاهش فساد انجام شده اظهارداشت: ایده شهرداری تمام شیشه‌ای که در ابتدای دوره پنجم شورای شهر تهران مطرح شد.

براساس گلوگاه‌های اصلی فساد در شهرداری چهار محور اصلی داشت که شامل شفافیت قراردادها و معاملات، شفافیت حوزه شهرسازی و مجوزهای ساختمانی، شفافیت کمک‌های نقدی و غیرنقدی شهرداری به اشخاص حقیقی و حقوقی و شفافیت آرای اعضای شورای شهر می‌شد. خوشبختانه اکنون می‌توان گفت هر چهار محور شهرداری تمام شیشه‌ای محقق شده و حتی چندین برابر این اطلاعات در دسترس عموم قرار گرفته است.

عضو شورای شهر تهران افزود: ما در اوایل سال ۹۷ موفق شدیم قراردادهای شهرداری تهران را روی وبسایت شفاف به آدرس shafaf.tehran.ir در دسترس عموم قرار دهیم و اکنون بیش از دو سال و نیم است که این قراردادها به صورت برخط در این وبسایت منتشر می‌شوند. البته در ابتدا قراردادهای بالای یک میلیارد تومان منتشر شدند و در ادامه تصمیم بر این شد که قراردادهای کلان (که امسال بالای ۴۵۰ میلیون است) نیز منتشر شوند. اخیرا هم موفق شدیم قراردادهای متوسط را در وبسایت شفاف منتشر کنیم.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای شهر تهران با اشاره به اینکه پیش از این اطلاعات مزایدات، مناقصات و قراردادهای مشارکتی در وبسایت شفاف منتشر شده بود، بیان کرد: برای انتشار اطلاعات حوزه املاک که حوزه‌ای پرفساد محسوب می‌شود با مقاومت زیادی مواجه بودیم اما اخیرا تلاش‌ها به ثمر نشست و موفق شدیم قراردادهای ملکی هزینه‌ای و درآمدی یعنی اجاره، خرید و فروش را در دسترس عموم قرار دهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه روی اطلاعات منتشرشده نظارت صورت می‌گیرد، اظهار داشت: برای پیشگیری از اینکه برخی قراردادها در کشوی میز جا بمانند و منتشر نشوند، ترتیبی دادیم که اطلاعات قراردادها پس از ثبت در سامانه‌های ذی‌ربط به صورت برخط و بدون دستکاری به وبسایت شفاف منتقل شوند. اکنون تنها برخی از واحدهای تابعه به سامانه‌های شهرداری تهران متصل نیستند و اطلاعات قراردادهایشان به‌صورت غیرسیستماتیک منتشر می‌شود که امیدواریم فرایندهای این واحدها نیز به زودی اصلاح شود.

آروین اضافه کرد: تا زمان سیستماتیک شدن انتشار عمومی‌ قراردادها در واحدهای یادشده، ذی‌حسابان منتخب شورای شهر در این واحدها وظیفه دارند نظارت کنند تا هیچ پرداختی برای قراردادها صورت نگیرد؛ مگر اینکه اطلاعات آن در وبسایت شفاف منتشر شده باشد.

این عضو شورای شهر در پاسخ به سوال دیگری درخصوص غرفه‌ها و کیوسک‌های شهرداری تهران اظهارداشت: متاسفانه رانتی که در این حوزه وجود دارد موجب شده است که با وجود دریافتی ناچیز شهرداری، مجوز این غرفه‌ها و کیوسک‌ها با چند واسطه به دست مستاجر نهایی برسد و اجاره‌ای که مستاجر مزبور پرداخت می‌کند بسیار سنگین باشد. از این جهت اطلاعات روزبازارها و کیوسک‌ها یکی از مواردی بود که در این دوره شفاف کردیم.

وی با اشاره به مقاومتی که در زمینه انتشار حقوق واقعی مدیران شهرداری تهران و دولت صورت می‌گیرد، گفت: متاسفانه یکی از استدلال‌هایی که مخالفان انتشار حقوق مدیران در شهرداری تهران داشتند این بود که هنوز هیچ ارگان دولتی حقوق و مزایای مدیران خود را منتشر نکرده و حقوق مدیران شهرداری در صورتی باید منتشر شود که دولت نیز به این قانون عمل کند. در حقیقت انتشار حقوق و مزایا و دارایی‌های مدیران دولتی از بسیاری از سوء‌استفاده‌ها جلوگیری می‌کند اما پیگیری قوانین مرتبط با این امر در حیطه اختیارات مجلس است.

عضو شورای شهر تهران در بخش بعدی سخنان خود با اشاره به تاثیرات تحقق شهرداری تمام شیشه‌ای گفت: خوشبختانه برخی از شهرداری‌های دیگر شهرها از اقدامات شهرداری تهران در راستای شفافیت الگو گرفته‌اند و اطلاعات قراردادها، اطلاعات حوزه شهرسازی، طرح‌ تفصیلی و نظایر آن را به صورت عمومی‌منتشر کرده‌اند. در حال حاضر بسیاری از شهرها وبسایت شفاف دارند یا در سایت شهرداری‌هایشان بسیاری از اطلاعات حوزه شهرسازی یا قراردادها را منتشر کرده‌اند.

وی افزود: ما در سال گذشته وبسایتی را تحت عنوان «پروژه رصد شفافیت در شوراها و شهرداری‌های کشور» به آدرس tpmonitor.ir ایجاد کردیم و در آن وبسایت شهرداری‌ها و شوراهای شهرهایی را که بیش از ۲۵۰هزار نفر جمعیت دارند به‌لحاظ شفافیت رصد کردیم. مردم می‌توانند با مراجعه به وبسایت پروژه رصد، نتایج این بررسی‌ها و اقدامات شهرداری‌ها و شوراهای کشور را در راستای شفافیت مشاهده کنند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در پاسخ به این سوال که در مدیریت شهری تهران چقدر از ظرفیت نظارت همگانی برای کاهش فساد کمک گرفته می‌شود، بیان کرد: ما در مصوبه مدیریت تعارض منافع، شهرداری تهران را ملزم کردیم تا آیین‌نامه حمایت از گزارشگران تخلف یا همان سوت‌زنان را ارائه کند. شهرداری در این زمینه تاخیر زیادی داشت اما بالاخره آیین‌نامه را به شورا تحویل داد. اکنون بررسی این آیین‌نامه آخرین مراحل خود را طی می‌کند و ظرف چند هفته آتی در دستور صحن علنی شورا قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به زدوبندهایی که در مناقصات و مزایدات شهرداری شکل می‌گیرد، گفت: انتشار اطلاعات یکی از مصادیق اقدامات در خصوص مدیریت تعارض منافع در شهرداری تهران است. ما از سویی قراردادهای شهرداری را منتشر کردیم و از سوی دیگر اطلاعات مدیران و کارکنان این نهاد عمومی‌ را روی وبسایت شفاف قرار دادیم. اکنون دیگر نوبت گزارشگران تخلف است که با رصد و تطبیق و مقایسه اطلاعات منتشرشده از کارکنان و طرف‌های معاملات، تخلفات و فسادهای احتمالی را پایش و گزارش کنند.

رییس کمیته شفافیت و شهر هوشمند در پایان تاکید کرد: دستاوردهای این دوره از مدیریت شهری در زمینه شفافیت تنها در صورتی تداوم خواهد داشت که مطالبه‌گری مردم محقق شود. من تا زمانی که به نمایندگی از مردم تهران در شورای شهر حضور دارم، انتشار اطلاعات را در وبسایت شفاف دنبال می‌کنم اما اگر مردم پیگیر نباشند، معلوم نیست چه بر سر نهال تازه جوانه‌زده شفافیت بیاید. در شرایطی که ذی‌نفعان عدم شفافیت تا این حد سازمان‌یافته هستند، مردم نیز به عنوان ذی‌نفعان شفافیت باید به صورت منظم و پیگیرانه مطالبه‌گر شفافیت باشند تا از ابتر ماندن آن جلوگیری شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=51482
  • 45 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.