تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

8

دستمزد کارگران و هزینه‌های سبد معیشتی

  • کد خبر : 51231
  • 09 اسفند 1399 - 10:55
دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران بیان کرد: دست مزد تعیین شده برای سال جاری کارگران با تورم موجود قطعا جوابگوی معیشت آنها نخواهد بود و دولت باید با توجه به هزینه ها برای این قشر آسیب پذیر بهترین تصمیم را اتخاذ کند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، هادی ابوی‌ دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران درخصوص دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۰اظهارداشت:  رقم۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومانی که به عنوان هزینه ماهانه معیشت کارگران تعیین شد تنها بخش خوراکی‌ها را شامل می‌شود، «عددی که کمیته دستمزد به عنوان هزینه معیشت کارگران تصویب و اعلام کرده غیر از مسکن و هزینه‌های بهداشت و درمان یا ایاب و ذهاب است و تنها در بخش خورد و خوراک و مواد غذایی است.

وی ادامه داد: هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها و درمان را به این عدد اضافه کنیم، همان رقم ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی می‌شود که گروه کارگری به آن رسیده بود. آنها خواهان ثبات قیمت‌ها و کنترل بازار هستند تا هزینه‌های زندگی آنها بیش از این افزایش نیابد. انتظار ما و کارفرمایان این است که دولت به عنوان ضلع سوم و یکی از شرکای اجتماعی در شورای عالی کار در این زمینه نقش خود را ایفا کند و حداقل‌های خانوارهای کارگری را مدنظر قرار بدهد.»

 همچنین محسن باقری فعال کارگری نیز در خصوص هزینه سبد معیشت کارگران گفت: قطعا رقم ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان نمی‌تواند هزینه‌های معیشت کارگران اعم از هزینه درمان، تحصیل، مسکن، خوراک و… را پوشش دهد. اما اتفاق تازه‌ای که امسال رخ داد این بود که سال‌های گذشته دولت و کارفرمایان بر روی سبد معیشت توجهی نمی‌کردند و هزینه‌ها بر اساس مولفه‌ها و داده‌های اقتصادی تعیین می‌شد. اما با توجه به اینکه امسال ما برای ابطال مصوبه ۲۹۱ و ۲۹۲ شواری عالی کار اقدام کردیم و دیوان عدالت اداری بر مبنی سبد معیشت رای را به ما داد ما پیش‌بینی می‌کردیم که امسال با مقاومت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته روبه‌رو باشیم.

باقری افزود: گروه کارگری طی یک ماه اخیر در جلسات برگزارشده با سختی‌های بسیاری همراه بوده و با دشواری رقم فعلی را به تصویب رساندند. اکنون در جلسات کارگروه مزد نیز ما همان سختی‌هایی که در جلسات اصلی شورای عالی کار داشتیم، روبه‌رو هستیم.

این فعال کارگری در بخش دیگری از صحبت‌هایش به رسمی شدن هزینه‌های سبد معیشت کارگران اشاره کرد و در این‌باره گفت: هزینه سبد معیشت بالاخره تعیین شده است و بدون شک رقم بسیار پایینی بوده و فاصله معناداری با واقعیت معیشت دارد اما تنها مزیتی که این رقم برای جامعه کارگی دارد این است که علاوه‌ بر اینکه شرکای اجتماعی این مصوبه را امضاء کردند، نماینده مرکز آمار ایران نیز این مصوبه را امضاء کرده است و حالا می‌توان گفت که رقم تعیین‌شده نسبت به گذشته رسمیت پیدا کرده است.

باقری در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به این مسئله که دولتمردان باید بهترین تصمیم را جامعه کارگران بگیرد، گفت: درست است که رقم ۶ میلیون ۸۹۵ هزار تومان نسبت به هزینه‌ها پایین در نظر گرفته شده است اما اگر همین رقم برای تعیین دستمزدها اعمال شود باز قدم بزرگی برای جامعه کارگری برداشته شده است. اگر قرار باشد طبق هزینه معیشت تعیین‌شده ( ۶ میلیون و ۸۹۵ هزار تومان) دستمزد تعیین شود یعنی باید یعنی افزایش ۳ تا ۴ درصد دستمزد و حقوق را داشته باشیم. امیدواریم دولتمردان با توجه به هزینه سبد معیشت بهترین تصمیم را برای قشر آسیب‌پذیر کارگران اتخاذ کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=51231
  • 18 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.