تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

آغاز به کار هیات امنای محلات تهران در روز شوراها انتقاد از عملکرد شهردار در بی‌توجهی به تکثر سلایق فرهنگی تهران پیش‌بینی وضعیت تورم در ایران شرکای تجاری معدنی در سال ۱۴۰۲ مهم‌ترین راهبردهای صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳ رونق صادرات با حذف ارز نیمایی در صنعت فولاد حذف سازه جدید در عمارت منسوب به فخرالدوله بیماری‌های قلبی از شایع‌ترین علل مرگ‌ در دنیا افزایش کاذب قیمت مسکن در بازار افتتاح بلدیه تا روز تهران کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی اعلام قیمت کتاب‌های سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان اثرات ساعات کاری طولانی بر سلامت تغییر روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت سرنوشت نامعلوم عمارت مسعودیه تهران نامه رسمی فدراسیون فوتبال به AFC برای تغییر مالکیت پرسپولیس و استقلال جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن

5

قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها ابزرای علیه دولت‌های غربی‌

  • کد خبر : 50905
  • 04 اسفند 1399 - 15:45
قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها ابزرای علیه دولت‌های غربی‌
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس بیان کرد: این قانون ابزار مؤثری علیه اقدامات مخرب کشورهای غربی است و تاکنون این تأثیر را در مذاکرات داخلی بین اروپا و آمریکا گذاشته و کشورهای غربی متوجه اهمیت قانون مجلس ایران شده‌اند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره اجرای بخشی از قانون لغو راهبردی تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران از ۵ اسفند اظهار داشت:‌ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها یک ابزار مؤثر در دستان دولت علیه غربی‌ها است؛ با اجرای این قانون اقداماتی را طراحی کرده‌ایم برای آنکه طرف مقابل را مجبور کنیم که از زیاده‌خواهی‌های خود دست برداشته و در سیاست‌ها و زیاده‌خواهی‌های خود بازنگری کند.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام و بدعهدی اروپا و اقدامات تحریمی که در دولت ترامپ صورت گرفت؛ شاهد بیش از ۸۰۰ مورد تحریم جدید که فراتر از بازگرداندن تحریم‌های قبلی بود، بودیم؛ با این حال مجلس با طراحی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها مهلت ۲ ماهه را به طرف غربی داد به تعهدات خود بازگردد. به ویژه در موضوع فروش نفت ایران و تعاملات بانکی با بانک‌های بین‌المللی گشایش ایجاد کند تا جمهوری اسلامی بتواند به منابع درآمدی خود دسترسی داشته و به منظور خرید کالاهای مورد نیاز اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: متأسفانه غربی‌ها در مهلت ۲ ماهه‌ای که برای آنها در نظر گرفتیم فرصت‌سوزی کرده و اقدام مؤثری را جز صدور بیانیه انجام نداده و حرکت مؤثری نداشتند.

عمویی خاطرنشان کرد: ما هم‌اکنون در حال نزدیک شدن به مقطعی هستیم که باید ماده ۶ قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها اجرایی شود و ۵ اسفند آخرین روز ضرب‌العجل برای توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی در صورتی که روند فعلی باقی بماند، است.

وی افزود: اجرای بدون تنازل قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها خواسته نمایندگان مجلس است و امروز در صحن علنی مجلس شاهد یک بیانیه با امضای حدود ۲۳۰ نماینده بودیم و نمایندگان با این کار خود بر اجرای قانون مذکور اصرار دارند. ضمن اینکه در این بیانیه مواضع کشورمان که برگرفته از فرامین مقام معظم رهبری است وجود دارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی معتقد است که طرف مقابل بایستی به تعهدات خود بازگردد در غیر این صورت کشورمان گام جدیدی را در کاهش تعهدات خود و توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی برمی‌دارد.

عمویی یادآور شد: اصرار مجلس بر اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها است و نمایندگان در این باره نظارت لازم را اعمال خواهند کرد. ضمن اینکه به صورت مؤثر پیگیر حقوق ملت ایران و صیانت از منافع ملی خواهیم بود.

وی ادامه داد: مجلس مدافع حقوق ملت بزرگ ایران است و به همین دلیل نمایندگان این نگاه را دنبال می‌کنند که جمهوری اسلامی نبایستی به صورت یکطرفه تعهداتی را بپذیرد و بدون کسب منفعت آن را اجرا کند و محدودیت‌ها را بپذیرد؛ در این شرایط متأسفانه منافعی برای کشورمان با اجرای برجام حاصل نشده است و به همین دلیل به سمت کاهش تعهدات برجامی رفته‌ایم. البته گام‌های دیگری هم وجود دارد که پیگیر اجرای آن نیز خواهیم بود.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلستصریح کرد: قانون اقدام راهبردی برای رفع تحریم‌ها ابزار مؤثری برای مقابله با اقدامات مخرب کشورهای غربی است و تاکنون این تأثیر را در مذاکرات داخلی بین اروپا و آمریکا گذاشته است. ضمن اینکه در کمیسیون‌های مشترک‌ که بین کشورهای طرف برجام برگزار شده‌است هم تأثیرگذار بوده و کشورهای غربی متوجه اهمیت قانون مجلس ایران شده‌اند.

عمویی اذعان کرد: اقداماتی که آمریکایی‌ها در موضوع بازگشت به تعهدات‌شان برداشته‌اند هرچند که کوچک بوده ولی به هر حال در واکنش به مؤثر بودن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بوده‌است اما با این حال مجلس شورای اسلامی برای پیگیری اجرای این قانون به شدت مصر است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس افزود: قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها از نظر مجلس شورای اسلامی ابزار مؤثری برای دفاع از منافع ملت ایران است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اندیشکده‌های غربی گزارش‌های مختلفی را درباره اقدامات راهبردی برای لغو تحریم‌ها است نوشته‌اند و صاحب‌نظران می‌توانند به گزارشات مؤسساتی مانند RAND» » مراجعه کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=50905
  • 47 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.