تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

3

کارنامه یکساله خدمات متروی تهران به معلولان

  • کد خبر : 50869
  • 04 اسفند 1399 - 11:54
کارنامه یکساله خدمات متروی تهران به معلولان
در طول سال جاری و طی اقدامی بی‌سابقه در تاريخ متروی تهران، با صرف هزينه ۳۰۰ميليارد تومانی، اقدامات فراوان و قابل‌توجهی برای تسهيل بهره‌مندی افراد كم‌توان جسمی و حركتی از خدمات ايستگاه‌های مترو انجام پذيرفته‌است.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، در راستای توسعه زیر‌ساخت‌های شبکه حمل و نقل ریلی، برنامه افتتاح چند ایستگاه و ورودی جدید تا پایان سال جاری در دستور کار شرکت متروی تهران قرار دارد که در یکی از آنها، ورودی شمال غربی ایستگاه میدان صنعت هفته گذشته مورد افتتاح قرار گرفت.

پس از این افتتاح در برخی کانال‌های شبکه مجازی، مطلبی انعکاس یافته و طی آن ادعا شد که به موجب عدم توجه به رعایت ضوابط مناسب‌سازی پروژه‌های شهری در ورودی جدید ایستگاه میدان صنعت، حقوق افراد کم‌توان جسمی و حرکتی لحاظ نگردیده و به دلیل نادیده گرفته شدن ساخت آسانسور و رمپ ورودی، امکان تردد معلولان در این ایستگاه فراهم نیست!

اول آنکه از اساس در نقشه احداث ورودی شمال غربی ایستگاه، تعبیه آسانسور مد نظر نبوده و بلکه در ورودی جنوب شرقی و جنوب غربی ایستگاه میدان صنعت، ساخت ۲ آسانسور پیش‌بینی شده است؛ ۲ آسانسوری که تا پایان فروردین سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد و نیاز معلولان برای تردد در این ایستگاه را مرتفع می‌کند.

نکته بعد آنکه در همان ورودی شمال غربی نیز یک کیلومتر مسیر بساوایی برای افراد کم‌توان و نابینایان تعبیه شده که ظاهراً از دید منتقدان محترم به دور مانده است.

فارغ از مواردی که به آنها اشاره شد، بد نیست به این موضوع اشاره داشته باشیم که در طول سال جاری و طی اقدامی بی‌سابقه در تاریخ متروی تهران، با صرف هزینه ۳۰۰ میلیارد تومانی، اقدامات فراوان و قابل‌توجهی برای تسهیل بهره‌مندی افراد کم‌توان جسمی و حرکتی از خدمات ایستگاه‌های مترو انجام پذیرفته‌است.

از جمله این خدمات می‌توان به راه اندازی ۲۸ دستگاه آسانسور طی سال جاری تا ابتدای اسفند ماه اشاره کرد؛ اقدامی که نیازمند تمهیدات فراوان زیرساختی و هزینه کرد حدود ۱۰ میلیارد تومانی برای کارهای ساختمانی و تجهیزاتی مرتبط با هر دستگاه آسانسور بوده و به‌رغم مشکلات مالی مبتلا به تمامی پروژه‌های عمرانی کشور، در راستای خدمت‌رسانی به جامعه معلولان، هیچ اغماضی درباره آن انجام نپذیرفته است.

از طرف دیگر در سال جاری حدود ۲۰ کیلومتر مسیر برای افراد کم‌توان جسمی و حرکتی و نیز نابینایان مناسب ‌سازی شده که این مورد نیز در تاریخ چند دهه‌ای متروی تهران بی‌سابقه بوده است.

همچنین طی ۲ ماه اخیر اقدامات فراوانی در همین زمینه صورت پذیرفته که از جمله آن می توان به راه‌اندازی ۳ دستگاه آسانسور و نیز احداث ورودی مخصوص در ایستگاه‌های مهدیه و کمیل به همراه ۴ کیلومتر مناسب سازی مسیر در این ۲ ایستگاه و راه‌اندازی ۲ آسانسور در ورودی ایستگاه بسیج به همراه مسیر بساوایی اشاره کرد.

با این اوصاف شاید بتوان اذعان کرد شرکت مترو تهران مثل دیگر نهادهای ذیربط و همچنین دغدغه‌مندان جامعه معلولان کشور، نهایت تلاش خود را برای تسهیل استفاده از امکانات حمل و نقل عمومی پایتخت توسط افراد کم‌توان جسمی و حرکتی مبذول داشته و البته این مهم را یکی از وظایف ذاتی خود می‌داند و فارغ از تذکرات معمول، به اجرای تعهداتش پایبند و نسبت به صحت عملکرد خود سختگیر است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=50869
  • 14 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.