تاریخ : چهارشنبه, ۶ اسفند , ۱۳۹۹ : 13 رجب 1442 Wednesday, 24 February , 2021
3

بانک ایران زمین در مسیر توسعه کیف پول الکترونیکی

  • کد خبر : 50810
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۹
بانک ایران زمین در مسیر توسعه کیف پول الکترونیکی
بررسی های میدانی و گزارش های منتشر شده از سوی شاپرک نشان می دهد که سهم عمده‌ای از تراکنش‌های شبکه شاپرک به پرداخت های خرد اختصاص داده شده است که از منظر جذب منابع برای سیستم بانکی ارزش چندانی نداشته که دستگاه‌های پوز به منظور هزینه‌های بانکی و شتابی به صرفه نیست و تنها راهکاری که می‌تواند در این شرایط مناسب باشد، توسعه‌کیف پول الکترونیک در کشور است

به گزارش سرویس امور بانکی افق تهران، بانکداری و پرداخت جز سرویس‌های اساسی اجتماعی است که از حالت فیزیکی و سنتی به حالت سایبری و سایبرفیزیکی درآمده و در سال های اخیر با سرعت زیادی بر بستر فناوری ارتباطات و اطلاعات رشد کرده و ضریب نفوذ آن در بین کاربران به شدت افزایش پیدا کرده است. این روند با سرعت زیادی در کشور ما نیز گسترش یافته است و در دهه گذشته شاهد رشد چشمگیر در تعداد کاربران، کارت های فعال، دستگاه های پذیرندگی مانند خودپرداز و کارتخوان و اپلیکیشن های موبایلی و افزایش شدید تراکنش در کانال های غیرفیزیکی بانکداری الکترونیک و اینترنتی بوده‌ایم.

تکنولوژی کارت های مغناطیسی، تراشه ای و بیومتریک، درگاه های پرداخت اینترنتی، تلفن همراه و شبکه های اجتماعی و حتی بیت کوین هرکدام به تدریج سهمی در فضای پرداخت به خود اختصاص داده‌اند که در ایران نیز در دهه  ۸۰ شاهد ظهور ارایه دهندگان خدمات پرداخت الکترونیک در کنار بانک ها برای توسعه شبکه پرداخت بوده ایم.

بانک ایران زمین در سیزدهمین جشنواره وب و موبایل با رای مردم رتبه برترین اپلیکیشن از نگاه مردمی را به خود اختصاص داد که این امر به این معنی است، بانک ایران زمین توانسته در جهت توسعه زیر ساخت مراودات الکترونیکی از منظر عموم جامعه گام موثر و ارزنده‌ای بردارد.

همچنین فراز نخستین پلتفرم بانکداری دیجیتال در کشور و نخستین پلتفرم دیجیتال بانک ایران‌زمین است که تمام آنچه در بانکداری دیجیتال به آن نیاز است را دربرگرفته و حداکثر تا یک سال دیگر این پلتفرم را در دسترس همه مشتریانش قرار می‌گیرد تا به گفته مدیران بانک انقلابی دیگر پس از بانکداری الکترونیک در صنعت بانکداری کشور بیافریند که برای این پلتفرم ۷۲ فرآیند انتخاب و ساده‌سازی شده و بر یک پلتفرم خاص نصب است که این فرآیندها شامل سرویس‌هایی می‌شود که بیشتر بر بانکداری مدرن هدف‌گذاری شده‌اند

فرهاد اینالوئی معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین در خصوص هکار حذف پول فیزیکی از مراودات مالی خُرد گفت: راهکار، کیف پول الکترونیک است؛ اما استاندارد نداریم، تکنولوژی کیف پول الکترونیک سال‌هاست در کشور وجود دارد، اما واقعیت اینست که هنوز استاندارد واحدی در این خصوص تدوین نشده است و این موضوع باعث شده تلاش‌هایی که تاکنون در این حوزه انجام شده موفق نباشد.

معاون فناوری اطلاعات بانک ایران زمین با بیان این نکته که کیف پول الکترونیک تنها راهکار پرداخت خرد در کشور است، افزود: برخی از کسب و کارها مانند تاکسی‌ها، نانوایی‌ها، دست فروش‌ها و … هنوز نیاز به پول نقد دارند و ابزارهایی مانند دستگاه‌های پوز به جهت هزینه‌های بانکی و شتابی آن به صرفه نیست و تنها راهکار توسعه‌ی کیف پول الکترونیک در کشور است.

عبدالمجید پورسعید مدیر عامل بانک ایران زمین با اشاره به روند توسعه شبکه های اجتماعی و کیف پول الکترونیکی در جهان و ضرورت های پیاده سازی آن در کشور بیان داشت: شبکه های اجتماعی و خدمات در بستر آنها یکی از زمین های بازی بانکداری دیجیتال هستند و در برگیری آنها به حدی است که ایجاد تغییر در آنها می‌تواند اقتصاد یک کشور را با چالش مواجه سازد و کسب و کارهای امروزی نیز دیگر بدون شبکه های اجتماعی نمی‌توانند به ارائه خدمات بپردازند.

وی یادآور شد: اگر هوشمندانه رفتار کنیم تجربه سال‌های نه چندان دور نشان می‌دهد که خدمات باید در جایی به مشتری ارائه شود که مشتری حضور دارد و تغییر محل حضور مشتری معمولا موفق نخواهد بود، باید فرهنگ استفاده از بانکداری دیجیتال و تغییر رویکرد مردم به استفاده از این نوع بانکداری را در همین فضا کلید بزنیم که لازم است بانک‌ها فعال‌تر از گذشته در شبکه های اجتماعی حضور داشته و به مشتریان خود خدمات ارائه کنند.

بررسی های میدانی و گزارش های منتشر شده از سوی شاپرک نشان می دهد که سهم عمده ای از تراکنش های شبکه شاپرک به پرداخت های خرد اختصاص داده شده است که شامل فرآیندهای اجتماعی مانند حمل و نقل، خرید شارژ تلفن همراه، خرید طرح ترافیک، پرداخت عوارض حمل و نقل، پرداخت هزینه پارکبان و پارکینگ و… می‌باشد که در عین پرتکرار بودن، نیازمند تراکنش‌هایی با مبالغ پایین‌تری هستند که از منظر جذب منابع برای سیستم بانکی ارزش چندانی نداشته است، دستگاه‌های پوز به منظور هزینه‌های بانکی و شتابی به صرفه نیست و درکشور ما به جز چند سرویس محدود تقریبا در هیچ سرویسی کارمزدی از فروشنده و دارنده کارت اخذ نمی‌شود و اخذ کارمزد به بانک ها منتقل می‌شود و تنها راهکاری که می‌تواند در این شرایط مناسب باشد، توسعه‌کیف پول الکترونیک در کشور است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=50810

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی