تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

3

دریافت مالیات‌های سنگین راه‌حل معضل مسکن

  • کد خبر : 49180
  • 10 بهمن 1399 - 11:33
دریافت مالیات‌های سنگین راه‌حل معضل مسکن
کارشناس مسکن در خصوص راه‌حل رفع معضل کنونی مسکن بیان کرد: در شرایط کنونی عرضه مسکن اولویت نیست، مهم‌ترین برنامه‌ی دولت برخورد با سوداگری و دریافت مالیات‌های سنگین است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، افشین پروین‌پور کارشناس مسکن درباره وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: در زمان حاضر بازار مسکن دچار رکود تورمی شده که البته برای بار اول نیست که این اتفاق افتاده حدود ۴۰ سال است که شاهد دوره رکود و رونق در بازار مسکن هستیم و جالب اینجاست که هم در دوره رکورد و هم دوره رونق قیمت مسکن همواره افزایش یافته‌است.

وی ادامه داد: مهم‌ترین عامل بروز این اتفاق رها شدن بازار مسکن از سوی دولت است،‌ در همه دولت‌ها نیز این مسئله روی داده و در دولت روحانی به طریق اولی اتفاق افتاده است.

پروین‌پور با تاکید بر این‌که بازار مسکن باید در کنترل دولت‌ها باشد، افزود: دولت همواره باید بازار را رصد کند تا بداند برای کنترل آن چه برنامه‌ای را اجرا کند تا در نهایت بازار مسکن سرمایه‌ای کشور به یک بازار مصرفی تبدیل شود.

کارشناس مسکن با یادآوری این‌که اکنون ۷۰ درصد تقاضا در بازار مسکن سرمایه‌ای و ۳۰ درصد مصرفی است، تصریح کرد: در واقع ۷۰ درصد تقاضای مسکن یا برای سرمایه‌گذاری یا برای حفظ ارزش پول است به همین دلیل حباب قیمتی در بازار مسکن داریم که هر ساعت بزرگ‌تر می‌شود.

پروین‌پور در ادامه افزود: رها شدن بازار مسکن باعث شده تا مسکن از دسترس تقاضاهای مصرفی دورتر شود قبلا خرید مسکن در کشور یک رویا بود، الان اجاره مسکن به یک رویای سخت تبدیل شده‌است.

وی با بیان این‌که بازار مسکن دچار شکست شده، گفت: در بازار مسکن هم تقاضا داریم هم عرضه، اما معامله‌ای انجام نمی‌شود چون قیمت‌ها بالاست متاسفانه سوداگری در بازار مسکن بیداد می‌کند که باعث ایجاد حباب قیمتی و به تبع آن خارج شدن مسکن از دسترس اکثریت مردم شده‌است.

کارشناس مسکن با طرح این سئوال که راه‌حل رفع معضل کنونی مسکن چیست، یادآور شد: ‌باید ریشه‌های اصلی مشکلات را پیدا کرده و متناسب با آن برنامه‌ریزی کنیم در شرایط کنونی عرضه مسکن اولویت نیست، گرچه باید این کار را انجام دهیم مهم‌ترین برنامه‌ای که دولت باید آنرا اجرا کند برخورد با سوداگری است. راهکار نیز دریافت مالیات‌های سنگین در بخش مسکن است این کار یک پیش نیاز دارد که آن سامانه ملی اسکان و املاک است که گرچه راه‌اندازی شده اما هنوز تکمیل نشده و کارایی ندارد.

وی با اشاره به این‌که سوداگری عامل اصلی افزایش قیمت مسکن بالاتر از حد منطقی بوده‌است، تصریح کرد: یکی از وظایف دولت این است که بازارهایی مانند مسکن را در شرایط کنونی کنترل کند وضعیت کنونی بازار مسکن ایران برای سایر کشورها نیز اتفاق افتاده و راه‌حل‌های مناسبی توسط دولت‌ها برای رفع این مشکل اجرایی شده‌است.

کارشناس مسکن بیان کرد: دهه ۷۰ میلادی در تایوان بازار مسکن دچار “شکست بازار” شد و سیاستمداران این کشور از ابزارهای مالیاتی برای خروج حباب قیمتی استفاده کردند.

پروین‌پور در خصوص مالیات بر خانه دوم، عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی از جمله ابزارهایی است که به آنها اشاره کرد و خاطرنشان کرد: دولت باید از تجربه سایر کشورها در حوزه مسکن استفاده کند تا از این طریق مسکن‌های خالی وارد بازار شود.

وی در پایان با انتقاد از عملکرد دولت و وزارت راه و شهرسازی در خصوص خروج مسکن از رکود و کنترل آن در خصوص احتمال افزایش قیمت مسکن نیز اذعان کرد:‌ با توجه به وضعیت بازار مسکن افزایش قیمت‌ها در سال‌جاری خیلی جزئی یعنی ۲ تا ۳ درصد خواهد بود، ‌واقعیت آن است که اقتصاد ایران ظرفیت افزایش بیشتر قیمت را ندارد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=49180
  • 43 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.