به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، سیدمحمدرضا بنیطبا سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی در این باره رقابتی بودن صنعت لبنیات، اظهار داشت: نتیجه رقابتی بودن صنعت این است که ریسک کاهش کیفیت یا افزایش بیدلیل قیمت برای بنگاههای تولیدی بالاست و مصرفکننده با وجود برندهای مختلف و قیمتهای مختلف حق انتخاب گستردهای دارد. اگر قیمت محصولات یک کارخانه افزایش و همزمان کیفیت آن افت کند، مصرفکننده حق انتخاب دارد تا محصولات کارخانههای دیگر را جایگزین کند.
وی در ادامه افزود: محصولات لبنی همه کارخانهها تحت شیوهنامههای نظارتی سفت و سخت چندین سازمان نظارتی همچون سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد (از جهت کیفیت) و سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان و سازمان تعزیرات (از جهت قیمت) هستند.
سخنگوی انجمن صنایع فرآوردههای لبنی ادامه داد: کارخانههای لبنی به هیچ وجه از افزایش قیمتها استقبال نمیکنند بلکه این افزایش قیمت شیرخام به عنوان اصلیترین ماده اولیه محصولات لبنی که توسط گاوداران محترم به کارخانهها تحویل میشود، باعث افزایش قیمت محصولات لبنی میشود. قیمت شیرخام ظرف یک سال گذشته ۸۸ درصد فقط در قیمت مصوب رشد داشته و از تیرماه تا آذرماه امسال نیز بطور رسمی ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته، این افزایش تنها بصورت رسمی است و در بازار مبادلات، قیمت شیرخام عملا ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از قیمت مصوب است و متاسفانه برخلاف محصولات لبنی ذیل نظارت هیچ دستگاهی نیز قرار ندارد.
بنیطبا یادآور شد: هم اکنون ۱۰ قلم کالای لبنی پرمصرف مشمول قیمتگذاری دولتی در بهترین حالت در نقطه سربهسر به بازار عرضه میشوند و فشار زیادی بر تولیدکنندگان این بخش وارد می شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همه تولیدکنندگان کشور بخصوص تولیدکنندگان صنایع لبنی از فشار اقتصادی که در سالهای اخیر در اثر تحریمهای یکجانبه آمریکا به مردم وارد شده آگاه هستند. همانطور که شرایط اقتصادی کشور برای عموم مردم سخت بوده، بنگاههای تولیدی کشور نیز شرایط سختی را سپری کرده و میکنند بدیهی است بودن کالا در بازار برای مصرف مردم بهتر از نبودن آن است. وقتی تولیدکننده آن هم در بازاری رقابتی مثل صنعت لبنیات زیر تیغ قیمتگذاری دستوری مجبور به تحمل ضرر باشد، کمکم بنگاه تولیدی تعطیل، کارگران بیکار شده و کالای کمتری در دسترس مردم قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/