تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران

5

خمیرمایه سیاست‌گذاری مطالبه‌گری است

  • کد خبر : 49117
  • 09 بهمن 1399 - 12:16
خمیرمایه سیاست‌گذاری مطالبه‌گری است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: مطالبه‌گری باید صریح و روشن پیش‌برود و پس از آن قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری شود، مطالبه‌گری خمیرمایه سیاست‌گذاری است.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، روح‌الله ایزدخواه عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس امروز در نشست ملی مطالبه‌گران حوزه معدن اظهارداشت: خرسندم که در جمع شما هستم، در جلسه قبلی هم گفتم که خبرنداشتم چنین شبکه گسترده‌ای در کشور شکل گرفته و در اغلب نقاط در حوزه مطالبه‌گری معدن فعال هستند.

وی در ادامه افزود: در گذشته که در ایتان فعال بودم تلاش می‌کردم بسته‌های مطالبه‌گر منطقه‌ای ایجاد کنیم، به هر حال مطالبه‌گری خمیرمایه سیاست‌گذاری است.

ایزدخواه ادامه داد: در حکمرانی کشور عقب‌ماندگی زیادی داریم، قطعاً نمی‌توان بدون درک این عقب‌ماندگی ریل‌گذاری کرد، قانون‌گذاری بدون مطالبه‌گری معنا ندارد، مگر می‌توان نظیر موضوع معروف ارز ۴۲۰۰ تومانی که هرکسی عددی را عنوان کرد و کشور را به خسران کشیدند، قانون‌گذاری کرد؟!
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: مطالبه‌گری باید صریح و روشن پیش‌برود و پس از آن قانون‌گذار، قانون‌گذاری و سیاست‌گذار، سیاست‌گذاری کند.
وی با بیان اینکه در حوزه معدن ۵ سرفصل داریم، گفت: در فصل اول توسعه معدن و صنایع معدنی است، احیاء و استخراج معادن، فناوری حوزه معادن، ارزش افزوده در معادن و اشتغال در سرفصل توسعه قرار می‌گیرد، معدن در حوزه توسعه عقب‌مانده است، ما حتی استخراج سنگ معدن را نداریم. در واقع سنگ را می‌کنیم و روی تریلی می‌گذاریم، ما مزیت ماشین‌سازی معدن را فراموش کرده‌ایم در حالیکه ظرفیت ماشین‌سازی سنگین وجود دارد و در انبوه معادن نیاز به ماشین‌های معدنی داریم.
ایزدخواه ادامه داد: سرفصل دوم آمایش حوزه معدن است، وقتی آمایش داشته باشیم به حوزه پرتاب پروژه می‌رسیم، ما باید استراتژی توسعه مناطق خود را اصلاح کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: مفاسد و ناکارآمدی‌ها سومین سرفصل در حوزه معدن است، در واگذاری‌ها، پیمانکاری‌ها و غیره در معدن به چشم می‌آید، قانون‌دانان قانون‌گریز باید در معادن کشف شوند.

ایزدخواه مردمی‌سازی اقتصاد معدن را دیگر سرفصل‌ها در حوزه معدن عنوان کرد و خاطرنشان کرد: همچنین حکمرانی معدن شامل حقوق، انفال، سازمان توسعه‌ای معدن و غیره است، سازمانی نظیر ایمیدرو خود معدن‌دار، سیاست‌گذار معدن، مجری و ناظر است و این منطقی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: شبکه اندیشه‌ورز جهادی باید به نهادهای حاکمیتی و مجلس وصل شود، ضرورت دارد مرکز مطالبه‌گری در کنار مجلس نظیر مرکز پژوهش‌ها احداث شود. در این راستا باید کارکرد تحلیل‌گری مشخص باشد، از تحلیل تئوری، قانون و سیاست استخراج می‌شود.

وی در پایان اذعان کرد: پیشرانی و به همرسانی عوامل هم مهم است، عوامل شامل سرمایه‌گذار، بهره‌بردار، کارگر و بنگاه صنعتی را به هم وصل می‌کند و میانجیگری میدانی ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=49117
  • 21 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.