به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، علی امام مدیر عامل شرکت مترو تهران، درباره سرانجام آزادسازی اوراق مشارکت سال ۹۸ مترو تهران اظهار داشت: دو ماه پیش ۱۸۴ میلیارد تومان و انتهای هفته گذشته نیز سهم دولت آزادسازی و در مجموع ۶۸۴ میلیارد تومان از سهم هزارمیلیارد تومانی مترو تهران از اوراق مشارکت مترو تاکنون آزادسازی شدهاست.
وی درباره آزادسازی باقی مانده سهم مترو و ارائه وثیقه جهت آزادسازی آن افزود: دو مورد از وثائقی که شهرداری ارائه داده در مراحل نهائی است و احتمالا تا نیمه بهمن تایید میشود و باقی مانده پول آزاد میشود.
امام در پاسخ به این سوال که آیا با دو وثیقه شهرداری باقی مانده پول آزاد میشود گفت: بستگی دارد که بانک آنها را بپذیرد چرا که وقتی وثیقه ارائه میشود ارزش آن کاهشی میشود و گاهی ۵۰ درصد کمتر از ارزش واقعی به عنوان وثیقه محسوب میشود، احتمالا ملک سومی هم نیاز است که برای تامین وثیقه ارائه شود و احتمالا با این سه ملک پرونده اوراق مشارکت بسته میشود.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در پاسخ به این سوال که آیا ۱۰ ایستگاه باقی مانده طبق وعده داده شده تا پایان سال افتتاح خواهند شد بیان کرد: ما زمان زیادی را از دست دادیم چرا که پول اوراق باید در شهریور ماه و در نهایت مهرماه به دست ما میرسید، اما قسمت بیشتر پول در آخرین روزهای دی ماه برای ما واریز شده است اما جلسات فشردهای با پیمانکاران در این روزها برگزار کردیم و درخواست کردیم تا جایی که ممکن است کار را فشرده پیش ببرند.
امام ادامه داد: در تلاش هستیم تا جایی که میشود ایستگاهی به سال بعد موکول نشود و امیدواریم تا آخر سال ده ایستگاه باقی مانده تا پایان سال افتتاح شود که بیشتر افتتاحها در اسفندماه است.
مدیرعامل شرکت مترو تهران در واکنش به اظهارات رئیس شورای شهر مبنی بر اینکه افتتاح ایستگاهها بدون وارد کردن واگن به خط انگار که پول خود را دور میریزیم، و باید در تامین واگن برای مترو اقدام جدیتری کرد گفت: در سال ۹۶ و در برنامه پنج ساله، دولت تامین واگن برای کلانشهرها را به صورت جدیتری برعهده گرفت و براساس ماده ۴۸ مقرر شد تا پایان برنامه در سال ۱۴۰۰، دو هزار دستگاه واگن مترویی برای مترو کلانشهرها تامین شود که سهم تهران ۱۰۵۰ واگن است.
امام ادامه داد: مسئولیت تامین واگنها به وزارت کشور و سازمان شهرداریها و دهیاریها سپرده شد و مناقصه بینالمللی برگزار و اواخر سال ۹۶، واگنسازی تهران با شرکای چینی خود برنده آن شد.
وی افزود: زمانی که این قرار داد بسته شد قرار بود الحاقیهای منعقد شود و این الحاقیه ماههاست که بین طرف چینی و سازمان شهرداریها به نتیجه نرسیده و در نتیجه اعتبار اسنادی پروژه هنوز باز نشدهاست در قراردادهای فاینانس، تا زمانی که اعتبار اسنادی باز نشود، قرارداد فعال نمیشود و هنوز این اتفاق رخ نداده است همچنین چیزی به ۱۴۰۰ نمانده است و حتی قرارداد هم هنوز به سرانجام نرسیده است و به نظر میآید متاسفانه تا پایان دولت دوازدهم هیچ اتفاق جدی در عرصه تامین واگن رخ ندهد.
مدیرعامل شرکت مترو تهران ادامه داد: تا سال آینده بدون هیچ شک و شبهای نه تنها ۶۳۰ واگن بلکه باقی این تعداد دو هزار واگن نیز به نتیجه نمیرسد همچنین درست است که تحریم بیتاثیر نبوده اما اصل مشکل سیستم بروکراسی سنگین و پیچیدهای است که داریم، حتی اگر تحریم هم نبود، با این شرایط اداری احتمالا تفاوت چندانی با وضعیت کنونی نداشتیم.
امام ادامه داد: فارغ از بحث ۲ هزار واگن، در سال جاری دو اتفاق افتاده است، شرکت مترو تهران، بعد از جلسات متعدد با شرکت واگنسازی تهران تلاش کرد تا قراردادها را به نسبت قراردادهایی که در دوره قبل مدیریت شهری بسته شده بود و عددهای بالایی بود که بنظر میآمد منطقی نیست، تعدیل دهد و در نتیجه قراردادها ۲۵ درصد قیمتها تعدیل و قراردادی برای تامین ۱۰۵ دستگاه آماده شد که امیدواریم در بهمن ماه با حضور شهردار و رئیس سازمان برنامه و بودجه این قرارداد مبادله شود.
امام با اشاره به ظرفیتهای قانون بودجه برای تامین منابع تصریح کرد: در قانون بودجه کل کشور ظرفیتهایی وجود دارد و در این زمینه پیگیر تامین منابع هستیم. تبصره ۱۸ و ۱۹ بودجه و ماده ۱۲ قانون حمایت از تولید حمایتپذیر از جمله راههایی هستند که پیگیر بهرهگیری از آنها هستیم بعلاوه ظرفیت اوراق مشارکت را نیز استفاده خواهیم کرد درسال ۹۹، مبلغ ۴۲۰ میلیارد تومان از اوراق برای تامین واگن اختصاص داده شدهاست.
وی اذعان کرد: از طرفی تبصره ۱۹ بودجه برای حمایت از مشارکت عمومی-خصوصی در پروژهها است و در آن پیشبینی شده است که اگر سرمایهگذاری ۷۰ درصد هزینه را بدهد، دولت ۳۰ درصد آن را تامین میکند. در این زمینه برای اولین بار در ماههای گذشته از کمیته ماده ۲۷ وزارت کشور مصوبه گرفتیم و اولین نوبت فراخوان شنبه هفته گذشته در روزنامه همشهری چاپ شد و اکنون در فرایند تامین سرمایهگذار هستیم که بتوانیم ۱۰۵ دستگاه نیز از این طریق تامین کنیم اگر این سرمایهگذاری به نتیجه برسد باب جدیدی در مترو تهران ایجاد خواهد شد.
امام در پاسخ به این سوال که این ۱۰۵ دستگاه چه زمانی به ناوگان حمل ونقل پایتخت اضافه خواهد شد گفت: از زمانی که قرارداد بسته شود، واگنها باید ۱۸ ماهه تامین شود و وارد شبکه مترو تهران شود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در یک سال آینده واگن جدیدی به مترو تهران اضافه نخواهد شد، واگن باید متناسب با هر مترو هر شهری طراحی شود و به همین دلیل زمانبری خاص خود را دارد.
انتهای پیام/