تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

7

شکنندگی مو و راه های درمان آن

  • کد خبر : 48264
  • 14 دی 1399 - 14:35
شکنندگی مو و راه های درمان آن
شکنندگی مو از جمله آسیب هایی است که اغلب خانم ها در بازه ی زمانی مشخصی با آن مواجه شده اند. در این گزارش با راهکارهای درمان این نوع آسیب مو آشنا شوید.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران،  شکستگی مو، یکی از مشکلاتی ا‌ست که خانم‌ها اغلب با آن موجه بوده اند، به ویژه کسانی که دوست دارند موهای بلندی داشته باشند. جالب است بدانید در طول روز ممکن است کارهایی انجام دهید که ناخواسته به موهایتان آسیب وارد کنید و همین کارها منجر به وارد شدن آسیب جدی در بلندمدت به موهایتان شود. اما  بدانید با تغییر سبک زندگی در اکثر موارد می‌توان این مشکل را حل نمود. امروز در این گزارش، قصد داریم به موضوع شکنندگی مو، دلایل و راه‌های درمان آن بپردازیم.

شکستگی مو چیست؟

شکستگی مو به شکستن ساقه مو و ریش ریش شدن، و یا شکستن ریشه مو و دردناک شدن آن می‌گویند. در اثر شکستگی انتهای موهایتان نازک‌تر شده و دیگر یکدست نیستند. شکستن ریشه و ساقه موها به دلایل مختلفی رخ می‌دهد که در ادامه چند مورد از آن‌ها را بررسی خواهیم کرد.

دلایل شکستگی مو

کم کاری تیروئید

افرادی که تیروئید کم کار دارند، ممکن است متوجه شوند موهایشان بیش از حد ریزش دارد و آسیب دیده است (به ویژه در حمام و بعد از برس زدن). اگر احساس می‌کنید کم انرژی و افسرده شده‌اید، به طور ناگهانی وزنتان افزایش یافته و موهایتان خشک و آسیب دیده شده است، برای معاینه‌ی تیروئید نزد پزشک بروید.

کمبود مواد مغذی

برخی مواد مغذی به رشد مو کمک و از شکستگی آن جلوگیری می‌کنند. روی، آهن، فولیک اسید و ویتامین A، C، D، E و ویتامین‌های B از این جمله اند، پس حتماً این مواد را در رژیم غذایی روزانه‌ی خود بگنجانید. افزون بر این، پروتئین و آنتی اکسیدان (که در غذا‌های گیاهی یافت می‌شود) مو‌های شما را از آسیب دور نگه می‌دارد.

بستن مو با کش

مشکل استفاده از کش مو این است که پوست سر و کوتیکول موهایتان را دچار کشیدگی می‌کند. حتی ممکن است هر بار که کش خود را باز می‌کنید، متوجه شوید که موهایتان ریخته است. می‌توانید این مشکل را با باز کردن گاه به گاه مو‌های خود رفع کنید. افزون بر این، می‌توانید مو‌های خود را شل‌تر ببندید تا کشیده نشوند. همچنین، حتماً از کش‌های مخصوص مو استفاده کنید و نه کش لاستیکی که به موی شما آسیب می‌زند.

خشکی مو

مویی که بیش از حد خشک است، بیشتر از انواع دیگر مو در معرض شکستگی و آسیب قرار دارد. خشکی مو ممکن است ناشی از عوامل مختلفی نظیر آب و هوای خشک، رطوبت کم و گرمای بیش از حد باشد. برای پیشگیری از خشک شدن مو، همواره مو‌های خود را با آب گرم (نه آب داغ) بشویید. زیرا آب داغ خشکی مو را تشدید می‌کند.

آسیب ناشی از گرما

اگر سشوار، اتوی مو یا ابزار‌های حرارتی دیگر را در درجه‌ی زیاد حرارت استفاده کنید، موهایتان زودتر حالت می‌گیرند. با این حال، اگر از این ابزار‌ها به صورت نادرست یا بیش از حد استفاده کنید، کوتیکول موی شما بر اثر درجه حرارت شدید آسیب خواهد دید. همچنین مهم است که قبل از اعمال گرما با اسپری محافظ حرارت از مو‌های خود محافظت کنید.

برس زدن و شانه کردن نادرست مو

برای جلوگیری از شکستگی مو آن‌ها را فقط هنگام حالت دادن شانه بزنید. برای این کار، حتماً از شانه‌های دندانه پهن استفاده کنید تا موهایتان آسیب نبیند. همچنین، برس را فقط روی مو‌های خشک خود استفاده کنید. هم‌چنین برسی را به کار ببرید که دندانه‌های طبیعی (مثلاً چوبی) دارد.

مصرف بیش از حد مواد شیمیایی

فر مو دائم، نرم کننده‌های قوی، صاف کردن حرفه‌ای و رنگ کردن همه باعث می‌شوند مو‌های شما بعد از یک یا دو جلسه‌ی اول سالم‌تر به نظر برسد؛ اما اگر این خدمات را بیش از حد انجام دهید، کوتیکول موهایتان در هم می‌شکند و موهایتان آسیب می‌بیند.

شستشوی بیش از حد

اگر پوستتان چرب است، احتمالاً سبوم (چربی طبیعی) بیش از حد تولید می‌‍کند. به همین دلیل، ممکن است وسوسه شوید مو‌های خود را بیشتر از آنچه لازم است بشویید. در حالی که موی چرب را نباید بیشتر از یک‌بار در روز بشویید. برای جلوگیری از شکستگی مو بسیار خشک، فقط باید هفته‌ای یک بار آن را بشویید.

استرس

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد استرس با ریزش مو مرتبط است. همچنین، مشخص شده است که استرس منجر به شکستگی مو می‌شود. بنابراین، با کنترل و مدیریت استرس مو‌های سالم‌تری خواهید داشت.

خشک کردن نامناسب

وقتی از حمام بیرون می‌روید، طبیعی است که حوله را روی پوست و موی خود بمالید، اما این کار به مو‌های شما آسیب می‌رساند، به ویژه وقتی مو‌های شما آسیب‌پذیرتر است (موی تازه شسته شده و نمناک). بنابراین، به جای اینکه حوله را به مو‌های خود بمالید، یک حوله‌ی جاذب و یا یک تی‌شرت نرم را دور مو‌های خود بپیچید.

 

کوتاه نکردن مو

کوتاه کردن، به سالم نگه داشتن مو‌های شما کمک می‌کند و موخوره‌های آن را کاهش می‌دهد. برای اینکه تأثیر آن را بهتر درک کنید، به کوتاه کردن مو مانند لایه برداری از پوست فکر کنید. در هر دو مورد، سلول‌های قدیمی از بین می‌روند تا سلول‌های جدید جایگزین شوند.

راه‌های بهبود موهای شکننده

دلایلی که در بالا ذکر کردیم، از عوامل مهم شکستگی مو هستند. سعی کنید دلیل شکستگی موهای خود را بیابید و آن را رفع کنید. در ادامه چند راه طبیعی برای بهبود موهای شکننده به شما خواهیم گفت.

ماسک مو روغن بادام و زیتون

این روغن تاثیر عجیبی در درمان مو‌های سوخته و آسیب دیده‌ی شدید دارد. این دو روغن را مخلوط کرده و به مدت ۳۰ دقیقه بر روی سر بگذارد و با کلاه و یا پلاستیک بپوشانید. سپس آن را با شامپو و آب ولرم بشوئید.

ماسک مو سرکه، عسل و آب

 

یک قاشق کوچک عسل، را با ۲۵۰ سی سی آب گرم ترکیب کنید تا به‌خوبی حل شود. سپس سرکه طبیعی را به اندازه یک قاشق غذاخوری به آن اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید و تکان دهید تا عسل به خوبی حل شود. مو‌ها را با این ترکیب به خوبی آغشته کنید و شانه بزنید و بعد از نیم ساعت با آب ولرم به خوبی بشوئید.

ماساژ روغن گرم

شما می‌توانید مو‌های خود را یک ماساژ روغن گرم بدهید. می‌توانید این کار را با روغن نارگیل، روغن بادام، روغن زیتون یا هر روغن دیگری انجام دهید. مو‌های خود را به طور کامل با کمی روغن ماساژ دهید و آن‌ها را با حوله بپوشانید. سپس بخوابید و صبح موهایتان را بشوئید. همچنین می‌توانید مقداری ویتامین E برای حداکثر کردن مزایا اضافه کنید.

ماسک مو آلوئه ورا و روغن بادام

بخش‌های مساوی از این دو را به طور کامل مخلوط کرده و روی مو‌های خود بمالید. اجازه دهید تا بماند و سپس مو‌ها را بشویید. همچنین می‌توانید ژل را مستقیماً روی مو‌های خود بمالید.

 

شی باتر

یک قاشق چای خوری از شی باتر را بردارید و آن را بین کف دست هایتان بریزید و دست هایتان را تا زمانی که آب شود بمالید.
آن را با استفاده از انگشتان خود روی مو‌های تان بمالید. شما می‌توانید هر زمان که موهایتان بیش از حد خشک و کثیف است، از این درمان استفاده کنید.

ماسک موی سرکه سیب

کافی است یک قاشق چای خوری از سرکه سیب را با دو قاشق روغن زیتون ترکیب کرده و سه عدد سفیده‌ی تخم مرغ به آن اضافه کنید و ترکیب حاصل را به مدت سی دقیقه روی مو‌ها بگذارید. مو‌ها را با کلاه یا پلاستیک بپوشانید و بعد بشوئید.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=48264
  • 17 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.