به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه گفت: برای اهمیت افزایش جریان هوا طبق دستور العمل های ستاد مبارزه با کرونا با تغییر سیستم تهویه قطارها و ایستگاه ها سعی کردیم تا کیفیت مطلوب عنوان شده را محقق سازیم.
وی افزود: امید است با این کار نگرانی در مورد احتمال انتقال کرونا در مترو کاهش یابد، اما از شهروندان و مسافرا می خواهیم همچنان پروتکلهای بهداشتی را رعایت کرده و از سفرهای غیر ضرور بخصوص در ساعات پیک خوداری کنند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به انواع قطارهای متروی تهران گفت: در قطارهای DC برای افزایش جریان هوا دریچه های ورودی هوای سیستم های تهویه را در حالت دائم باز قرارداده ایم و تعدادی از پنجره ها را نیز باز کرده ایم اما در قطارهای AC به علت نداشتن پنجره از مجموعه ۱۴ سیستم تهویه، ۵ سیستم از حالت تهویه خارج و در حالت دمنده تنظیم شده تا هوای تازه بیشتری به قطار دمیده شود و دریچه ورودی هوا نیز باز شده است. همچنین در ابتدا و انتهای هر واگن فن های خروجی هوا قرار دارد که در شرایط اضطراری کاربرد دارند .
نوبخت افزود: در قطارهای کرج نیز همانند سیستم های تهویه قطارهای DCتعدادی از پنجره ها را باز کرده ایم و دریچه ورودی هوای سیستم های تهویه نیز در حالت دائم باز است.
وی تاکید بر اینکه با اقدامات فوق گردش هوا در داخل واگن ها بسیار بهتر شده است افزود: قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده از هواکش های ایستگاه ها با توجه به نیاز و در زمان بندی مشخص انجام می شد اما اکنون افزایش زمان فعالیت هواکش ها و هواسازها و تغییر مستمر در برنامه فعال آنها در مترو سعی کرده ایم جریان هوا در مترو را افزایش دهیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با بیان اینکه از هواسازها و هواکش ها می توان به نحوه دلخواه استفاده و عمل مکش و دمش هوا را تنظیم و بر اساس نیاز ایستگاه ها تغییر دهیم، ادامه داد: هر ایستگاه مترو ۵ هواساز دارد، برای هواکش های میان تونلی و دریچه هواسازها برنامه ای بر اساس ایجاد جریان هوای بیشتر در ایستگاه ایجاد کرده ایم تا سیستم های تهویه بر اساس کارکردی که نیاز است، تحت عنوان هواکش یا هواساز در مدار بهره برداری قرار گیرند.
نوبخت بیان اینکه در خطوط ۱ و ۲ متروی تهران که از خطوط قدیمی هستند سیستم های تهویه تکمیل است، گفت: سیستم تهویه در خطوط جدید کاملا برگشت پذیر بوده و با یک صفحه دیجیتال به صورت خودکار و تنها با فشار یک دکمه، تغییر جهت یافته و کارکرد آن از هواساز به هواکش و برعکس تغییر می کند.
وی افزود: تعمیرات دوره ای سیستم های تهویه به طور مرتب انجام می شود و در حال حاضر می توانیم این اطمینان را به شهروندان در خصوص عملکرد مناسب تهویه ایستگاه ها بدهیم تا نگرانی نداشته باشند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با اشاره به اهمیت حفظ سلامت و ایمنی مسافران، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا و لزوم رعایت پروتکل های ابلاغی از سوی ستاد مبارزه با کرونا، افزایش جریان هوا و سیستم های تهویه تمامی قطارها فعال هستند و میزان نرخ خرابی را به صفر رسانده ایم.
نوبخت افزود: همچنین سیستم تهویه هوا قطارهای مترو تهران روزانه رصد شده تا در صورت خرابی، سریع در انتهای مسیر فرایند اصلاح انجام شود.
انتهای پیام/