تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

11

سرقت موتور سیکلت معضل حاد اجتماعی

  • کد خبر : 46618
  • 08 آذر 1399 - 16:39
سرقت موتور سیکلت معضل حاد اجتماعی
سرقت موتورسيکلت يکی از معضلات اجتماعی شهر تهران و زمينه پيدايش برخی از انحرافات وسرعت بخشيدن به ارتکاب ساير جرائم ازجمله سرقت منزل، مغازه و مزاحمت و... فراهم ساخته است.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، اداره برآورد اجتماعی و افکارسنجی معاونت اجتماعی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، طی پژوهشی، به بررسی ” بررسی علل سرقت موتور سیکلت و تاثیر آن بر وقوع سایر جرایم در شهر تهران بصورت توصیفی- تحلیلی با روش اسنادی و کتابخانه ای و مصاحبه میدانی، پرداخته است. در این پژوهش آمده است :

سرقت انواع وسایط نقلیه اعم از موتور سیکلت و خودرو در عصر ماشین بر امنیت اجتماعی ،اقتصادی و سیاسی جامعه آثار نامطلوبی بر جای می گذارد.از جمله دلایل سرقت موتور سیکلت امکان سهولت وقوع فراوانی آن در سطح شهر ها به علت تعدد وسایط نقلیه وعدم رعایت نکات ایمنی از سوی دارندگان و استفاده مجرمان از آن در بسیاری از جرایم این وسیله نقلیه به عنوان عامل اصلی مقاصد شوم مجرمان حائز اهمیت بوده است. امروزه موتور سیکلت به دلیل تولید زیاد و ارزان بودن و سهولت در عبور و مرور، وسیله ایاب وذهاب بسیاری از افراد در شهر تهران است و استفاده گسترده از این وسیله نقلیه در جامعه به جهت کارکردهای مهم آن با توجه به نیاز استفاده کنندگان زمینه ای را فراهم آورده تا گروهی از سارقان نیز به انگیزه های مختلف به سرقت موتور سیکلت روی آورند.

سرقت امروزه از جهت کمی و کیفی دچار تحول و از لحاظ تنوع نیز در انواع و اشکال مختلفی رواج یافته است.از آنجایی که این پدیده زشت نه تنها نظام مالی افراد و اشخاص مالباخته بلکه به اقتصاد و روان جامعه لطمه های جبران ناپذیری می زند. موتور سیکلت وسیله نقلیه ای است که توسط قشرهای مختلفی از شهروندان جهت امور مربوط به خود از قبیل تردد در سطح شهر، حمل و نقل و تفریح و …مورد استفاده قرار می گیرد.در این راستا هر روز تعداد زیادی از این موتورها به شگردهای مختلف توسط سارقان سرقت و به انواع مختلف مورد سوء استفاده قرار می گیرند که نه تنها باعث تضرر مالباخته و ایجاد عدم احساس امنیت در بین شهروندان می گردد بلکه موتور سیکلت سرقتی خود عاملی بر تسریع انجام جرایم مجرمانه دیگر نیز می شود.

موتورسیکلت اگرچه وسیله ای است که استفاده از آن ایمنی کمتری در مقایسه با سایر وسایل نقلیه دارد؛ لیکن به دلیل برخورداری از مزایای فراوان، بیشتر مورد توجه عموم جامعه به ویژه جوانان و نوجوانان قرار دارد.

قیمت پایین، قدرت مانور آن در ترافیک های سنگین و وجود مدل های متنوع، به بازار این وسیله نقلیه رونق زیادی بخشیده است. شاید وقتی صحبت از ضعف ایمنی این وسیله نقلیه خطرناک به میان می آید، بیش از هر چیز آسیب پذیری راکبان آن در تصادفات رانندگی به ذهن متبادر شود اما واقعیت این است که ناامنی این وسیله، فقط در مسائل ترافیکی آن خلاصه نمی شود؛ ایمنی در برابر سرقت نیز مؤلفه مهمی است که موتورسیکلت ها از آن بی بهره اند.

به همان میزان که استفاده از این وسیله نقلیه مورد توجه افراد جامعه قرار دارد، توجه تبهکاران به ویژه سارقان نیز به آن معطوف است.سهولت سرقت موتورسیکلت در مقایسه با سرقت خودرو؛ همچنین سهولت اوراق کردن و فروش قطعات آن به اوراقچیان غیرمجاز،از مهم ترین دلایلی است که مجرمان را به سرقت این وسیله ترغیب می کند. موتور سیکلت هم مورد علاقه بعضی از سارقین است و با انگیزه های مختلف وبرای استفاده های متنوع انجام می شود.

سرقت موتورسیکلت با استفاده از غفلت صاحبان موتور یک لحظه انجام می شود سرقت موتور در خیابانهای شلوغ و در اماکنی که صاحب آن تصور می کند کسی به موتور او کاری ندارد انجام می گردد. سرقت موتور سیکلت به لحاظ راحتی سرقت آن از شایع ترین نوع سرقت ها است به لحاظ اینکه نسبت به سایر سرقت ها سارقان موتور سیکلت را خطر کمتری تهدید می کند.این نوع سرقت رو به افزایش است.

سرقت موتورسیکلت یکی از معضلات اجتماعی شهر تهران و زمینه پیدایش برخی از انحرافات وسرعت بخشیدن به ارتکاب سایر جرائم منجمله سرقت منزل، مغازه ومزاحمت و… فراهم ساخته است. لذا با این تفاسیر سرقت موتورسیکلت حائز اهمیت و برای مسئولین امر ومتولیان برقراری امنیت مخاطره انگیز می باشد.

همچنین دسته ای از سارقان که در ارتکاب جرائم و جنایات مهم دیگری از قبیل قاچاق مواد مخدر ،اسلحه و مهمات ،آدم ربایی و راهزنی ،شرارت ،سرقت از بانک ها و… که اغلب به صورت مسلحانه انجام می شود ،موتور سیکلت را بعنوان وسیله نقلیه مناسبی مورد استفاده قرار می دهند.

از طرفی بسیاری از بزهکاران در ارتکاب جرائم خود مانند ترور، قتل، آدم ربایی، انواع سرقت ها مخصوصاً کیف قاپی، از موتورسیکلت مسروقه استفاده می نمایند و از آنجایی که موتورسیکلت در ارتکاب اکثر قریب به اتفاق جرایم یکپای ماجراست.سرقت به عنوان یکی از مسائل اجتماعی نه تنها متاثر از جنبه های مختلف حیات بشری ات بلکه بر آنها تاثیر گذار خواهد بود.

این امر یکی از معضلات جامعه است که به ویژه در شهر تهران به صورت جدید تر مطرح است. بسیاری از این سرقت ها موجب مرگ و مجروح شدن زیادی شده و مشکلات عدیده اجتماعی ،روانی و اقتصادی را به وجود آورده است.

مطالعه موردی نظر کارشناسان اجتماعی و فرهنگی نیز آورده شده و نتایج به دست آمده از مصاحبه با متهمین و مطالعه خلاصه پرونده های آنان مشخص نمود:

بر اساس یافته‌های این پژوهش، مهمترین عامل سرقت موتور سیکلت، محیط و تربیت نامناسب خانوادگی می‌باشد. می‌باشد و سایر عوامل در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرد.نتایج به دست آمده از مصاحبه اولیه مشخص نمود که هر کدام از عوامل تا چه میزان در این آسیب اجتماعی موثر است عوامل اجتماعی ۳۸ درصد ، عوامل فرهنگی ۱۰ درصد ،عوامل اقتصادی ۸ درصد ،عوامل روان شناختی ۳۵ درصد ، عوامل انتظامی و امنیتی ۶ درصد می باشد که نشان می دهد عوامل اجتماعی (بی سرپرستی و بد سرپرستی(تک والدی) ) بیشترین تاثیر در گرایش افراد به معضل فرار دختران از منزل را دارا می باشد .

در تجزیه و تحلیل به عمل آمده از آمار سرقت موتورسیکلت در سال ۱۳۹۸ و نیمه اول سال ۱۳۹۹ سرقت موتور سیکلت فراوانی بالایی در بین دیگر مصادیق سرقت داشته است به همین دلیل پلیس آگاهی تهران بزرگ به این نوع سرقت باید توجه بیشتری داشته باشند.ضمن فراوانی این سرقت در سطح شهر تهران نسبت به سایر جرایم استفاده از آن در انجام سایر سرقت ها موجب توجه بیشتر به رسیدگی و کشف آن گردیده است و بر اهمیت رسیدگی به این جرم افزوده است.از دلائل مهم فراوانی سرقت موتور سیکلت یکی سهولت سرقت آن به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی توسط مالکین و رها کردن تعداد زیاد آن ،سهولت در فروش قطعات آن و … می باشد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=46618
  • 45 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.