به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محمد جواد حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، در پاسخ به این سوال که هفته گذشته سینمای صحرا ثبت ملی شد اتفاقی که میتواند باعث حفظ این سینمای قدیمی تهران شود. اما در همین هفته شاهد تخریب برخی بناهای ارزشمند تهران بودیم، چرا برخی از بناهایی که ممکن است در معرض تخریب باشند، ثبت ملی نمیشوند یا با تأخیر این اتفاق میافتد؟ شورا در حفظ این بناهای ارزشمند شهر چه کمکی میتواند بکند؟ گفت: این گلایه بهنظر من وارد است. خیلی از دوستداران میراث فرهنگی شهر و سمنها هم بهگونهای این نگرانی و دغدغه را دارند و انتظارشان این است که ما مراقبت جدیتر و بیشتری نسبت به بناها و فضاهای میراثی و تاریخی بر جامانده از گذشته در شهر داشته باشیم.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اظهار کرد: به نظرم حداقل باید به لحاظ شناسایی و نشانهگذاری بر املاک، ساختمانها و اماکنی که دارای ارزش میراثی هستند اقدامات جدیتری رخ دهد؛ ارزشمندی این بناها ممکن است از لحاظ میراث معماری باشد یا ممکن است منتسب به فردی باشد که برای مردم دارای اهمیت است.
حق شناس افزود: اینکه شخصیت مثبت یا منفی باشد هم مهم نیست شاید روزی شخصیتی دارای ارزشهای مثبت در جامعه نباشد اما آن فرد در تاریخ موقعیتی داشته است که خانه و مکان زندگی او در آینده میتواند محل مراجعه باشد و مورد توجه قرار بگیرد. بنابراین من کاملاً با این رویکرد و این مطالبه همراهی میکنم و امیدوارم که میراث فرهنگی به این خواسته توجه بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: اتفاقی که برای سینمای صحرا افتاد، اتفاق بسیار خوبی بود و امیدوارم دیگر سینماهایی که در محور لالهزار قرار دارد و به نظر من نماد تاریخ سینمای ایران هستند نیز مشمول این توجه شوند. دعوت میکنم که ساماندهی این محور به شکل یک مجموعه مرتبط و پروندهای ویژه با عنوان سینمای تهران در دستورکار قرار گیرد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران تاکید کرد: عمر سینما در ایران بیش از یک قرن است که جایگاه شاخصی در سینمای دنیا دارد. دست کم باید از این سالنها که میلیونها نفر با آن خاطره دارند، به گونهای مراقبت و حفاظت شود. طبیعتاً شهرداری و مناطق شهرداری هم اگر این رویکرد را ببینند با میراث فرهنگی همراهی میکنند و اجازه نمیدهند سودجویی صاحبان املاک منجر به تغییر کاربری یا اتفاقاتی شود که میراث فرهنگی شهر کم کم ازبین برود.
حق شناس اضافه کرد: در خیابان جمهوری، سینما جمهوری را داریم که مدتهاست تعطیل شده است. در لالهزار فکر کنم حداقل ۱۰ سینما به همین شکل وجود دارد که میتوانند مرکز جشنواره سینمای ایران باشد.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: در دنیا برای کاخ جشنواره یک ساختمان عظیم را تعریف میکنند و در آن چندین سالن میسازند اما به نظرم ما در شهری مثل تهران که جایی مثل لالهزار را داریم، این خیابان میتواند به عنوان کاخ جشنواره محسوب شود، میتوانیم به جای آنکه کاخ جشنواره در قالب یک ساختمان عمودی و مرتفع ساخته شده و شهر را دچار چالش کند، این میراث موجود را حفظ و ساماندهی کنیم و سینماهای لالهزار به عنوان اجزای کاخ جشنواره بازسازی شود.
حق شناس افزود: سینماهای این خیابان سالیان سال مرکز حضور مردم بوده و امروز میتواند با یک رویکرد مدرن و با حفظ همین سالنها و همان نوستالژی دهه ۴۰ و ۳۰، اما با یک کارکرد امروزیتر به دنیا نشان دهیم که ما حتی در حوزه سینما هم صاحب سبک و تاریخ هستیم. در یک کلام معتقدم نباید تا این حد با داشتههایمان مقابله کنیم.
وی ادامه داد: ما حتی این موارد را میتوانیم به شهرداری منطقه بگوییم مساعدت کند اگر خود مالکان بخواهند و اگر برای رونقش لازم است کافهسینما یا واحدهای تجاری رونقدهنده اقتصاد فرهنگ باشد مثل گالری یا تبدیل یک سالن بزرگی که قبلاً بوده به دو یا سه سالن کوچکتر، زیرا این سینماهای قدیمی معمولاً سالنهای بزرگی داشته که بیش از هزار نفر گنجایش آنها بود اما میتواند در شکل جدید به شکل پردیس سینمایی درآید.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران گفت: شاید نمونه مشخص احیای موفق سینماهای قدیمی مربوط به سینما ایران باشد، یک سالن بود که تبدیل به سه سالن شد و کنار آن کافهسینما و اغذیه و کافههای متفاوت و گالری و کتابفروشی هم پا گرفت. این رویکرد احیاگر به آنجا رونق داد. همین اتفاق میتواند برای سینمای رودکی هم بیفتد.
حق شناس افزود: خب طبیعی است. یک بخشی از آن به رویکرد فرهنگی کلان کشورمان برمیگردد. ما به جای اینکه سینما را تقویت کنیم، آمدهایم ساختارهای ویدئویی و دیدن فیلم در خانه را تقویت کردهایم؛ یعنی آن نسبتی که سینما با جامعه برقرار میکرد و ۵۰۰ نفر با همدیگر میرفتند فیلم میدیدند و آن حس مشترکی که در یک زندگی اجتماعی ایجاد میشد از جامعه گرفتهایم.
وی ادامه داد: حالا خانوادهها دو یا سه نفره در خانهها مینشینند و حتی سینمای خانگی تعریف میکنند و این به شدت به آن وجهه اجتماعی سینما لطمه زده است. بخشی از این کمکاریها مربوط به وزارت فرهنگ و ارشاد است، بخشی از آن نیز به عناصری که در سینما فعال هستند، بازمیگردد. هنرمندان برای رونق سینماها باید همراه مردم به تماشای آثار بنشینند تا این روح جمعی سینما رفتن احیا شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران در پایان تصریح کرد: این کمکاری، کمکاری مشترکی است از عوامل سازمان سینمایی و وزارت ارشاد و خود صاحبان سینما. ضمن اینکه این مکانهای فرهنگی میتوانند در اقتصاد فرهنگ اثرگذار باشند، منتها باید راه و روش نوینی برای سودآوری آنها به نتیجه رسیده و دنبال شود.
انتهای پیام/