به گزارش سرویس امور بانکی افق تهران، مسئولیتهای اجتماعی سازمانی یعنی روابط کلی سازمان با تمامی ذینفعان از جمله مشتریان، کارکنان، افراد جامعه، سهامداران و سرمایه گذاران، دولت و رقبا می باشد که انعکاس دهنده رفتار سازمانها در قبال جامعه، تعهد آنها به رعایت مسئولیتهای اجتماعی در کسب و کار، کمک به توسعه اقتصادی و بهبود کیفیت زندگی آحاد جامعه می باشد.
از آنجاییکه بانکها به عنوان یکی از مهمترین نهادهای اقتصادی، دارای نقش انکارناپذیری در اجتماع بوده و عملکرد آنها بر کل جامعه تأثیر می گذارد، لذا توجه آنها به مقوله مسئولیتهای اجتماعی بسیار حائز اهمیت است. در این راستا بانکها می توانند با فراهم کردن زمینه های رشد تولید و اشتغال موجبات بهبود شرایط رفاهی و اقتصادی جامعه را فراهم آورند.
بر این اساس بانک ایران زمین در سالهای اخیر حمایت از سازمانهای مردم نهادی مانند کمیته امداد و سازمان بهزیستی و همچنین حفظ منابع آب، جنگلها، کاهش مصرف انرژی، همکاری با سازمان محیط زیست و سازمان جنگلها، مشارکت در ساخت مدرسه در مناطق محروم و آسیب دیده از سیل و زلزله و راه اندازی پویش های اجتماعی به صورت جدی و در راستای اجرای مسئولیت اجتماعی بخشی از اقداماتی است که توسط بانک ایران زمین در دستور کار قرار گرفته است.
همچنین بعد اخلاقی مسئولیت اجتماعی بانک ایران زمین مبتنی بر اصولی است که رعایت آنها مستلزم ایجاد محدودیتهای اخلاقی شامل کمالگرایی، درستکاری، احترام و شفافیت در عملکرد میباشد و درنهایت منجر به اعتماد هر چه بیشتر ذینفعان به سازمان میگردد. این بعد، دربرگیرنده فعالیتهای بشردوستانه نیز بوده و شامل اقدامات داوطلبانهای است که فراتر از شرح وظایف بانک قرار دارد و به حسن شهرت بخش مالی میافزاید. ازجمله مصادیق آن میتوان احترام به ارزشها و هنجارها، پایبندی به منشور اخلاقی، پاسخگویی، رعایت عدالت اجتماعی، حل مشکلات اجتماعی و اعمال رفتارهای فراتر از قوانین و الزامات را برشمرد.
عبدالمجید پورسعید مدیرعامل بانک ایران زمین در خصوص مساله اجتماعی بانک بیان کرد: بانک ایران زمین با نگاهی اجتماعی که برگرفته از نگرش مردم به اصل وجودی بانک هاست، تلاش می کند مسوولیت سنگینی را که جامعه بر دوشش نهاده، از کمک به اقتصاد رو به رشد و مقاومتی کشور در شرایط پس از تحریم، تعاملات جهانی و اثرگذاری با کنشگری مناسب تا خواست مخاطبین را با تلفیق مسوولیت های اجتماعی – اقتصادی و نگرشی نو به صنعت بانکداری ارائه کند.
وی افزود: بانک ایران زمین از بدو تاسیس همت خود را حمایت از تولید، کارآفرینان و ارائه خدمات نوین به مردم مصروف داشته و تلاش کرده است در راستای سیاستهای کلان نظام ارزش آفرینی کند.
پورسعید خاطرنشان کرد: در این مسیر قصد داریم با تلاش نیروهای جوان و متخصص و تشخیص صحیح نیازهای مشتریان، فراتر از نگاه مادی و به همت کارشناسان و متخصصان بخش های مختلف در بانک ایران زمین خدمتی شایسته را به مشتریان ارائه کنیم و قله های توسعه و پیشرفت را یک به یک فتح کنیم.
هادی قدیمی نائب رئیس هیات مدیره بانک ایران زمین نیز با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی در پیشرفت و ایجاد همبستگی در جامعه گفت: فرهنگ مسئولیت اجتماعی باید در جامعه نهادینه شود، زیرا این امر باعث می شود همه ما نسبت به رفع مشکلات اجتماعی، حساس باشیم و رفع آنها را وظیفه خود بدانیم.
وی افزود: بانک ایران زمین مسئولیت اجتماعی خود را در حوزههای مختلف تعریف کرده و از این رو با همراهی مشتریان سعی داشته گامهای موثری را در این حوزه بردارد.
ازجمله وظایف اصلی بانکها، نقش آنها در توسعه اقتصادی کشور و نهایتاً افزایش رفاه آحاد جامعه میباشد، لذا مدیریت صحیح منابع و به حداقل رساندن ریسکهای مرتبط بر فعالیتهای بانکی تأثیر بسزایی در تحقق سیاستهای اقتصادی دولت و رشد و توسعه پایدار کشور دارد. بنابراین بعد اقتصادی مسئولیتهای اجتماعی دربرگیرنده مصادیقی ازجمله همسویی با سیاستهای اقتصادی دولت، واسطهگری مؤثر منابع و مصارف مدیریت ریسک، افزایش رفاه ذینفعان و تخصیص بهینه منابع به بخشهای مولد اقتصادی است.
انتهای پیام/