تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

6

الگوبرداری از جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فیلم فجر

  • کد خبر : 45733
  • 22 آبان 1399 - 16:13
الگوبرداری از جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فیلم فجر
حبیب اسماعیلی (تهیه‌کننده سینما) با اشاره به تجربه داوری در جشنواره فیلم کودک اصفهان که به صورت آنلاین برگزار شد، عنوان کرد: به نظر می‌رسد می‌توان از الگوی برگزاری جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فجر استفاده کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی و هنری افق تهران، حبیب اسماعیلی، تهیه‌کننده و پخش‌کننده سینما، گفت: حجم بسیاری فیلم در نوبت اکران باقی ماندند و هر چه به جلو می‌رویم زمان و فرصت برای نمایش فیلم‌ها از بین می‌رود. از طرفی با تمام قدرشناسی از زحمات وزارت بهداشت به نظر می‌رسد در جلسات تصمیم گیری برای تعیین تکلیف مشاغل هیچ متخصصی در حوزه سینما و فرهنگ حضور ندارد که نسبت به شرایط شغلی این حرفه اظهارنظر کند.

وی افزود: به همین دلیل در طول ماه‌های گذشته با وجود باز بودن تمامی مراکز عمومی اعم از مترو و پاساژها و رستوران‌ها و حتی رفت و آمد و سفر به شهرها؛ تنها جایی که تعطیل بود سینما بود. این نشان می‌دهد نگاهی که برای تعطیلی مراکز مختلف وجود ندارد، کارشناسی شده نیست.

این تهیه کننده سینما اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۰۰ فیلم در نوبت اکران هستند. از طرفی فرصت اکران در سال ۹۹ تمام شده است و تقریبا دیگر نمی‌توان به ادامه سال برای نمایش فیلم‌ها امیدوار بود. در طول این مدت هم به غیر از فیلم‌های حاضر در اکران آنلاین شاید روی هم رفته حدود ۱۰ فیلم اکران شدند.

  • لزوم تصمیم‌گیری برای سرمایه‌های معطل مانده سینما

اسماعیلی اضافه کرد: اکران نشدن فیلم‌ها هم به صاحبان آثار و سرمایه‌هایشان که تلف شده آسیب می‌رساند و هم سینماداران نمی‌توانند در این وضعیت و بدون هیچ عایدی به فعالیت ادامه دهند. نتیجه اینکه تعداد بسیار زیادی کارمند و کارگر سینماها بیکار می‌شوند و همین بیکاری باعث می‌شود حجم زیادی متقاضی بیمه بیکاری به سمت سازمان تامین اجتماعی بروند که در اوضاع فعلی فکر نمی‌کنم دولت بودجه تامین بیمه بیکاری این حجم از بیکار را داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی که کشور با تورم بسیار شدیدی روبرو است هرکسی که در حوزه فرهنگ و هنر سرمایه‌گذاری کرده است، سرمایه‌اش از بین رفته است. این حجم از سرمایه تلف شده در سینمای ایران باعث می‌شود دیگر جانی برای ادامه فعالیت باقی نماند و تولید فیلم هم افت کند.

  • تولید فیلم در شرایط فعلی توجیه ندارد

این تهیه کننده سینما تاکید کرد: در شرایط فعلی هم تولید فیلم با توجه به این میزان فیلم در نوبت اکران هیچ توجیهی ندارد. به نظر می‌رسد یک تعداد فیلم تنها برای حضور در جشنواره در حال آماده‌سازی هستند.

اسماعیلی با انتقاد از تصمیم تعطیلی سینماها از ساعت ۱۸ گفت: این تصمیم از روی ناآگاهی نسبت به فعالیت‌های هنری گرفته شده است. دولت باید در کسب و کارها تقسیم‌بندی می‌کرد و مجوز فعالیت مراکز فرهنگی و رستوران‌ها را  در شب و سایر مشاغل و فروشگاه‌ها را صبح ها صادر می کرد. با این روش عملا سینماها تعطیل شده است.

وی با اشاره به سینمای آنلاین افزود: اکران آنلاین ظرفیت بالقوه‌ای برای سینمای ایران است که کسی نمی‌تواند منکر آن شود. از طرفی  اکران آنلاین در موقعیت بدی وارد چرخه سینمای ایران شد. ویروس کرونا و دستپاچگی برای استفاده از ظرفیت اکران آنلاین باعث شد برنامه‌ریزی درستی برای چگونگی اکران فیلم‌ها در پلتفرم‌ها شکل نگیرد.

  • ظرفیت اکران آنلاین در ایران

این تهیه کننده سینما گفت: لازم است از ظرفیت اکران آنلاین برای نمایش فیلم‌هایی که مناسب پرده عریض سینما نیستند استفاده شود، از طرفی اکران آنلاین در بیشتر کشورها همزمان با نمایش فیلم روی پرده هم صورت می‌گیرد. در ایران تنها ۵/۲ میلیون نفر سالانه به سینما می‌روند و این نشان می‌دهد جمعیت بسیار زیادی به سینما نمی‌روند و اکران آنلاین می‌تواند این ظرفیت را پوشش دهد.

اسماعیلی ادامه داد: به دلیل عجله‌ای که در اجرای اکران آنلاین وجود داشت زیر ساخت‌های لازم برای جلوگیری از قاچاق و دانلود غیرقانونی فیلم‌ها شکل نگرفت و اکنون شاهد پخش فیلم‌ها به فاصله چند ساعت در شبکه‌های ماهواره‌ای هستیم.

وی با اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر گفت: تجربه من در داوری جشنواره فیلم کودک نشان داد می‌توان در این شرایط هم جشنواره‌ای برگزار کرد که آسیبی هم به کسی نرسد. همواره تجربه‌های اول با آزمون و خطا روبرو است اما در مجموع به نظر می‌رسد می‌توان از الگوی برگزاری جشنواره کودک برای برگزاری جشنواره فجر استفاده کرد.

این داور جشنواره های سینمایی تصریح کرد: در جشنواره کودک تعداد سالن‌های نمایش فیلم را به حداقل رساندند و برای تعداد محدودی نمایش فیلم گذاشتند. با همین الگو هم می‌توان فیلم‌های جشنواره فجر را اکران محدود کرد.

اسماعیلی افزود: با توجه به نبود امکان نمایش آنلاین این گزینه برای جشنواره فجر به دلیل حجم بالای سرمایه فیلم‌ها غیرممکن است. البته برگزاری جشنواره فجر هم مشروط به این است که وضعیت کشور را از لحاظ کنترل بیماری کرونا بسنجند. شاید بهترین تصمیم این باشد که با توجه به موج بیماری در زمستان؛ برگزاری جشنواره را به بهار سال آینده موکول کنند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=45733
  • 25 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.