به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، احسان شیرنگی، مدیرکل اقتصاد دانشبنیان و توسعه سرمایهگذاری دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح وضعیت شرکتهای دانشبنیان در این دانشگاه اظهارکرد: شرکتهای دانشبنیان معمولاً در پارک علم و فناوری دانشگاه مستقر میشوند و از امتیازات منطقه آزاد پارک استفاده میکنند.
وی تصریحکرد: اما در طرحهایی که از دانشگاه ارائه شده و قابلیت تبدیل به محصولات ارزشمند را دارد، دانشگاه از آن شرکتها حمایت خواهد کرد که این حمایتها در قالب تامین بازار فروش، بازاریابی، تامین شرایط برای استفاده از آزمایشگاهها و کارگاههای دانشگاه آزاد است تا بتوانند محصول خود را تولید کنند.
مدیرکل اقتصاد دانشبنیان و توسعه سرمایهگذاری دانشبنیان دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برنامههای بازاریابی دانشگاه برای حمایت از دانشبنیانها، افزود: فضای کار اشتراکی، تجهیزات آزمایشگاهی، تجهیزات کارگاهی و حتی وکلای حقوقی دانشگاه نیز در اختیار تیمها قرار میگیرد تا محصول ارزشمند خود را تولید کنند و بعد از آن نیز شروع به بحث فروش، بازاریابی و بازارسازی میکنیم؛ با صداوسیما هم مذاکراتی انجام دادهایم که با تولید برنامههایی حول محور معرفی شرکتهای دانشبنیان، موضوع بازاریابی آنها را نیز انجام بدهیم.
شیرنگی با توضیح وضعیت سراهای نوآوری در دانشگاه آزاد، ادامهداد: سراهای نوآوری، ایده نابی بود که براساس آن “آییننامه جامع بازار فناوری و سراهای نوآوری” در تاریخ ۴/۱۰/۱۳۹۸ مورد تأیید هیئت امنا قرار گرفت.
وی این را هم گفت که سراهای نوآوری یک نهاد اجتماعی است که با ایجاد یک شبکه نوآوری، شامل آموزشهای فناوری و خلاقیت، مراکز کسب و کار، مراکز نوآوری و شتابدهندهها، مراکز رشد، پارک علم و فناوری و با استفاده از زیرساختهای آزمایشگاهی، کارگاهی و تحقیقاتی و همچنین زیرساختهای تجاریسازی، زیرساختهای حقوقی، زیرساختهای مالی و با تمرکز بر روی یک حوزه فناورانه که منجر به پیشرفتی در آن منطقه جغرافیایی بشود، بنا شده است.
شیرنگی در پایان با بیان اینکه سراهای نوآوری، بازار فناوری را در استانهای مختلف ایجاد میکنند، خاطرنشانکرد: این سراها با رویکرد گسترش و تقویت اقتصاد منطقهای و با توجه به شرایط آن منطقه، ظرفیتها و پتانسیلهایی که منطقه دارد، ایجاد شده است.