به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محمدجواد حقشناس، عضو شورای شهر تهران، با اشاره به اقدامات مدیریت شهری در توسعه پیادهروها و چرایی استقبال نشدن از پیادهروها اظهارکرد: یک بخش از مشکل استقبال از ایجاد پیادهراهها و توسعه پیادهروها به نگاه غالب در این زمینه مربوط میشود و نگاهی که در تمام این سالها درباره معابر وجود داشته است، غلبه خودرو محوری بر عابران پیاده بوده است.
وی تصریحکرد: به هر حال خودروسواران و موتورسیکلتسواران به نوعی حاکم در معابر شهری بودهاند و در این روند حقوق عابران پیاده مورد توجه قرار نمیگرفته است و حتی عابران پیاده نیز به نظر میرسد خیلی مسلط و آشنا به حقوق خود نیستند و طبیعتاً این نگاه نیز در مدیریت شهری تسری داشته است.
به گفته رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران بودجههایی هم برای توسعه پیادهروها اختصاص داده شده است اما بازهم سهم عابران آنگونه که باید رعایت نشده است و این امر دست به دست هم داده است تا وضعیت پیادهروها وضعیت مطلوبی در شهر نداشته باشد.
حق شناس با اشاره به فعالیت مدیریت شهری فعلی در زمینه توسعه پیادهروها گفت: در این روند در دوره جدید مدیریت شهری تلاش شد تا سهم عابران پیاده و پیادهروها که محل گذر عابران است مورد توجه بیشتری قرار بگیرد. در برخی مناطق نیز سعی شده است که سهم پروژههای پیادهمحور را مورد توجه قرار دهیم و عبور خودرو را محو کنیم تا عابران پیاده با آرامش بیشتری تردد کنند.
در ادامه وی با تاکید بر اینکه اقبال از طرحهای پیادهمحور جز مطالباتی است که نیازمند زمان و فرهنگسازی است، توضیحداد: این مساله به توجه عموم افراد جامعه نیاز دارد. در واقع در این فرایند باید بتوانیم به حقوق شهروندان چه آنهایی که از خودرو و موتورسیکلت استفاده میکنند و چه آنهایی که از دوچرخه استفاده میکنند یا عابر پیاده هستند، توجه کنیم و نگاه به این بخش باید کامل باشد.
این عضو شورای شهر تهران در پاسخ به این سوال که آیا نمونهای از پیادهراههایی که مورد استقبال قرار گرفتند نیز در پایتخت وجود دارد، گفت: از برخی پیادهراهها استقبال مناسبی شده و برخیها هم در گذشته شکست خورده است. نگاهی در این زمینه وجود داشته که به سمت سنگفرش کردن معابر اصلی حرکت کردیم و در برخی جاها توفیق داشتیم و با اقبال مردم روبرو شده است.
حق شناش در پایان خاطرنشانکرد: در برخی طرحها از جمله حد فاصل میدان امام حسین (ع) تا میدان شهدا که هزینه زیادی هم به شهر تحمیل کرد، با اقبال روبرو نشد چون این پیادهراه با نیازهای شهر طراحی نشده بود و بیشتر روند دستوری داشت و از این روی مورد اقبال واقع نشد و در عمل شکست خورد؛ اقداماتی نیز اخیراً انجام شده مثل کاری که در پهنه رودکی و گذر شهریار شد و به نظر میرسد در مراحل مقدماتی با استقبال و توفیقاتی همراه بوده است.
انتهای پیام/