تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

2

تب شدید و تنگی نفس جزو علائم اولیه کرونا نیست

  • کد خبر : 43328
  • 08 تیر 1399 - 21:00
متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا بیان‌کرد: تب شدید و تنگی نفس جزو علائم اولیه این بیماری نیست و فقط در صورت شدت یافتن بیماری و درگیر کردن ریه، بروز پیدا می‌کنند.

به گزارش سرویس سلامت افق تهران، دکتر زهرا ثقه‌الاسلام، متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا اظهار‌کرد: مهم‌ترین راه انتقال ویروس کرونای جدید ذرات تنفسی است. در اوایل شروع پاندمی، گفته می‌شد که این ویروس درابلت است و در فضا باقی نمی‌ماند، اما بعد مشخص شد این ویروس می‌تواند ساعت‌ها در محیط بسته باقی بماند. راه دیگر انتقال این ویروس، تماس دست با سطوح آلوده و زدن دست آلوده به دهان، بینی یا چشم است. اگرچه مطالعات اخیر نشان داده‌اند که احتمال انتقال این ویروس از طریق سطوح آلوده کمتر است، اما همچنان احتمال انتقال وجود دارد. بنابراین، مهم‌ترین راه انتقال این ویروس تماس با فرد آلوده است که ممکن است بدون علامت باشد.

وی تصریح‌کرد: در واقع آنچه که مهار این ویروس و شکستن زنجیره انتقال آن را دشوار می‌کند، این است که ناقلان بی‌علامت دارد و اگر شهروندان شست‌وشوی مداوم و دقیق دست‌ها، ماسک زدن و رعایت فاصله اجتماعی، یعنی دست‌کم یک متر و نیم را جدی نگیرند، ممکن است مبتلا به این بیماری شوند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سینا ادامه‌داد: ذکر این نکته ضروری است که لازم نیست حتماً از ماسک N95 استفاده شود، همین ماسک‌های ساده جراحی برای پیشگیری از ابتلا کافی است و اگر در دسترس نبود، ماسک‌های پارچه‌ای نیز می‌توانند به عنوان یک مانع در برابر انتقال ویروس عمل کنند.

ثقه‌الاسلام افزود: آنچه مسلم است بیشترین مدت ماندگاری این ویروس، روی سطوح صاف و صیقلی مانند فلزات است که ویروس کرونا می‌تواند تا یک هفته نیز روی این سطوح باقی بماند. اما ماندگاری این ویروس روی سطوح غیرصیقلی، مانند پارچه کمتر و حداکثر ۲۴ ساعت است. بنابراین، همچنان لازم است که خریدها ضدعفونی شوند و یا دو تا سه روز در گوشه‌ای بمانند و بعد از آنها استفاده شود.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری و عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن‌سین در خصوص تغییر در علائم بیماری کرونا، نیز توضیح‌داد: سردرد، گلودرد، سرفه، تب، علائم گوارشی مثل تهوع و اسهال و در مراحل پیشرفته‌تر، عوارض ریوی و تنگی نفس علائم این بیماری‌ هستند. توجه به این نکته ضروری است که تب شدید و تنگی نفس جزو علائم اولیه این بیماری نیست و فقط در صورت شدت یافتن بیماری و درگیر کردن ریه، بروز پیدا می‌کنند. البته، هیچ یک از این علائم اختصاصی نیستند و ابتلا به دیگر عفونت‌ها نیز ممکن است همین علائم را ایجاد کند. ولی در صورت بروز این علائم، فرد حتماً باید به پزشک مراجعه کند و از نظر عفونت ویروس کرونا بررسی شود.

ثقه‌الاسلام در پاسخ به این سوال که آیا علائم این بیماری در خانم‌های باردار متفاوت است یا شدت بیشتری دارد؟ خاطرنشان‌کرد: خوشبختانه بارداری جزو عوامل خطر ابتلا به ویروس کرونا یا تشدید علائم آن نیست. یعنی خانم‌های باردار معمولاً دچار علائم و عوارض شدید این بیماری نمی‌شوند. علائم ابتلا به این بیماری هم در خانم‌های باردار مشابه دیگر افراد سالم است. یعنی اگر بیماری یا مشکل زمینه‌ای، مثل دیابت یا فشار خون بالا نداشته باشند، همان علائم را دارند. همچنین، مطالعات نشان داده‌اند که بروز برخی علائم کرونا، مانند سرفه و گلودرد در خانم‌های باردار کمتر است. نکته‌ای که خانم‌های باردار باید به آن توجه کنند این است که در دوران بارداری برخی از علائم مانند ضعف و بی‌حالی، تهوع ( در اوایل بارداری) و تنگی نفس طبیعی‌اند و نباید دچار وسواس و اضطراب شوند، به‌ویژه اگر ضوابط بهداشتی را رعایت می‌کنند و در معرض آلودگی قرار ندارند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=43328
  • 24 بازدید

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.