به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرروش اظهارکرد از آنجایی که اکثر ماموریتهای وزارت آموزش و پرورش نظیر تشکیل کلاس، فرایند یاددهی و یادگیری دانش آموزان، ارتباط با خانه، خانواده و معلمان و … در درون مدرسه اتفاق میافتاده و امسال با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا مجبوریم بخشی از فعالیتها را به صورت حضوری و بخشی دیگر را به صورت غیرحضوری به سرانجام برسانیم میتوانیم بگوییم که در مقایسه با سالهای قبل در سالی متفاوت هستیم.
وی تصریحکرد: در سال تحصیلی جدید باید پیوند خانواده با مدرسه و ارتباط مدرسه با خارج از مدرسه بسیار پررنگتر از سالهای قبل باشد. به دلیل شیوع بیماری کرونا جامعه پیرامون ما جامعهای نگران، ملتهب و حساس است و مدیران باید تلاش کنند تا با اطمینان بخشی به خانوادهها از حساسیت و نگرانی خانواده و دانش آموزان بکاهند.
به گفته وزیر آموزش و پرورش در شرایطی قرار داریم که نمیتوانیم تشخیص دهیم در هفته آینده چه اتفاقاتی را در مورد وضعیت بیماری در کشور پیش رو خواهیم داشت، بروز یکباره هر وضعیت بحرانی و متفاوت میتواند نگران کننده، اضطراب آور و ترسناک باشد. اوضاعی که تا به حال تجربه نکردهایم و شناخت کامل را در مورد آن نداشتهایم میتواند برای ما سردرگمی بیاورد و این ویژگی سال تحصیلی جدید است. اما در کنار این جنبههای سخت، فرصتی برای ورود به مسائل نو در اختیار ما قرار داده شده است که میتوانیم در عوض نگرانی، توانمندیهای خود را بالا ببریم و ظرفیتهای خود را افزایش دهیم.
حاجی میرزایی هدف برگزاری نشست را تشریح و تبیین سیاستهای آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید دانست و گفت: جامعه در پایینترین سطح نظام تعلیم و تربیت با معلمان و مدیران مدارس به صورت دائمی در تماس است. اگر مدیران، معلمان و کادر مدارس در جریان سیاستهای وزارتخانه باشند میتوانند با خانوادهها صحبت کرده و ضمن تبادل نظرات از نگرانی خانواده تا حد زیادی بکاهند.
وی با اشاره به اینکه سیاست شروع سال تحصیلی سیاستی است که جنبههای ثابت، قطعی-حتمی و اختیاری دارد، افزود: اولین و برجستهترین اصل در سال تحصیلی جدید این است که هیچ دانش آموزی نباید از آموزش به دور باشد و مسئولیت محروم نماندن دانش آموزان ثبت نام شده بر عهده مدیر مدرسه است. این سیاست دلایل آموزشی، سیاسی، فردی و اجتماعی دارد و یک آزمون بزرگ برای جامعه فرهنگیان کشور است که باید مدیران دقت و نظارت کافی را بکار گیرند تا از آن با موفقیت و سربلندی کامل خارج شویم.
حاجی میرازیی در پایان خاطرنشانکرد: برای دانش آموزان دور بودن از تحصیل ممکن است باعث گریز از تحصیل یا در بهترین حالت افت تحصیلی شود. از طرفی وقتی دانش آموزان از مدرسه دور میشوند تحرک آنها کمتر شده و این مساله در پیوند اجتماعی، عاطفی و روانی دانش آموز تاثیرگذار است. و مدیران باید در همه حال بر آموزش دانش آموزان نظارت داشته باشند تا سرمایه اجتماعی آموزش و پرورش را ارتقا دهند.
انتهای پیام/