تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

20

تمرکز بر فعالیت محلات؛ راهکار توسعه شهری

  • کد خبر : 42525
  • 26 شهریور 1399 - 20:43
تمرکز بر فعالیت محلات؛ راهکار توسعه شهری
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: تلاش ما برای تهران زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که با همکاری و فعالیت منسجم تیمی، دلسوزانه و خالصانه تلاش‌های خود را در سطح محلات شهر تهران متمرکز کنیم.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران در جلسه پایش عملکرد پروژه‌های کوچک مقیاس محله ای منطقه۵ و نشست با دبیران شورایاری محلات منطقه گفت: برای توسعه شهر، فعالیت‌ها باید در سطح محلات شهر تهران متمرکز شود.

مجید فراهانی اظهار داشت: تلاش ما برای تهران زمانی به نتیجه مطلوب خواهد رسید که با همکاری و فعالیت منسجم تیمی، دلسوزانه و خالصانه تلاش‌های خود را در سطح محلات شهر تهران متمرکز کنیم.

فراهانی تاکید کرد: پروژه های کوچک مقیاس محلی امسال در تمرکز مدیریت شهری قرار گرفت و با مشارکت شورایاران پروژه‌ها تعریف شد و امیدوار هستیم که با کنترل و پیشرفت این پروژه ها در انتهای سال کارنامه مطلوبی، از این حیث داشته باشیم.

او افزود: ۱۰ درصد جمعیت شهر تهران، در منطقه ۵ زندگی می کنند و درعین حال، ۳ چالش اساسی در منطقه وجود دارد. طبیعی است که باید بیشتر تلاش‌های ما به سمت این ۳ چالش اساسی، متمرکز شود.

عدم توازن محلات در دسترسی به امکانات

فراهانی تاکید کرد: مساله عدم توازن محلات در توسعه و تبعیض در دسترسی به زیرساخت ها، یکی از چالش ها است. هر چند منطقه ۵ از حیث توسعه‌یافتگی در شمار مناطق برخوردار و توسعه یافته شهر تهران قلمداد می‌شود اما در سطح محلات منطقه، عدم توازن و یکپارچگی در دسترسی به زیرساخت ها و امکانات شهری، وجود دارد. بدیهی است که مدیریت شهری باید به این مساله توجه کند. باید عدالت در شهر در سطح منطقه اتفاق بیفتد. مساله دسترسی عادلانه به امکانات شهری همواره یکی از دغدغه های شخصی من بوده است.

دسترسی یکپارچه به امکانات

فراهانی تصریح کرد: بندی را در تبصره بودجه قرار دادیم و در برنامه سوم توسعه شهر تهران در ماده ۳۳ تاکید کردیم که شهرداری موظف است در توزیع منابع عمومی به نحوی عمل کند که فاصله شاخص برخورداری مناطق کمتر توسعه یافته از مناطق توسعه یافته سالانه ۱۰ درصد کم شود. یعنی سالانه ۱۰ درصد به سمت عدالت حرکت کنیم و فاصله مناطق کمتر توسعه یافته، مناطق محروم با مناطق برخوردار کم شود. این مهم‌ باید در محلات نیز انجام شود تا شاهد توازن و دسترسی یکپارچه به امکانات در سطح همه محلات باشیم.

*توجه به پروژه های توسعه محلی

فراهانی ادامه داد: عمده توجه مدیریت شهری در گذشته بر پروژه های بزرگ مقیاس بوده است. از جمله احداث بزرگراه‌ها، احداث زیر ساخت‌های بزرگ با هزینه‌های بالا که بدهی‌های بسیاری را هم برای مدیریت شهری ایجاد می‌کرد. اما واقعیت این است که مردم سطح محلات، مشکلات ساده و کوچکی در سطح محله خود دارند و باید مشکلات برطرف شود تا میزان رضایتمندی مردم افزایش یابد.

پروژه های توسعه محلی

او افزود: ما مساله پروژه‌های توسعه محلی را در دستور قرار داده‎ایم. اجرای پروژه‌های محلی می‌تواند اتفاق خیلی خوبی باشد که کلید این اتفاق زده شده است و امیدواریم جنبش توجه به محلات در سالهای بعد ادامه پیدا کند.

فراهانی افزود: به همین دلیل ما در تبصره ۳۵ بند ۲ این موضوع را قرار داده‌ایم که پروژه‌های اجرای هر محله باید با اخذ نظرهای مشورتی شورایاران محله تامین شود و فهرست آنها به همراه رونوشتی از صورتجلسه تعریف پروژه که امضای شورایاران را هم داشته باشد به شورا ارائه شود. خوشبختانه منطقه۵، اولین منطقه‌ای بوده که این اقدام در آن اتفاق افتاده است و این نشانه هوشمندی مدیریت منطقه است که توانسته است از ظرفیت شورایاران استفاده کند و این پروژه ها به خوبی تعریف شود و انشاالله در اجرا هم همین اتفاق بیفتد.

بودجه

او گفت: در حوزه بودجه اقداماتی اتفاق افتاده است. در سال ۹۶ سرانه هر نفر شهروند منطقه ۵ از بودجه شهرداری تهران برابر با ۱۶۵ هزار تومان بوده است که این سرانه در بودجه سال ۹۹ به ۵۲۱ هزار تومان رسیده است. بودجه مصوب منطقه در سال ۹۹، ۴۴۷ میلیارد تومان است که ۱۱۹ میلیارد تومان آن اعتبارات عمرانی و ۳۲۷ میلیارد تومان آن اعتبارات هزینه ای است که این رقم در مقایسه با بودجه سال قبل حدود ۴۹ درصد، افزایش داشته است.

منطقه ۵ از حیث‌مقاوم بودن واحدهای مسکونی، رتبه بسیار خوب دارد

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: منطقه ۵ از حیث مقاوم بودن واحد های مسکونی در رتبه بسیار خوبی قرار دارد. ۹۲ درصد واحدهای مسکونی منطقه سیستم بتون آرمه و یا فلزی هستند و به گونه ای منطقه۵، رتبه اول مناطق تهران را دارد. البته همچنان ۲ درصد واحدهای منطقه قدیمی ساز هستند و عمر بالای ۴۰ سال دارند و ۲۶ درصد هم عمر حدود ۵ سال دارند ،اما به هر حال منطقه از این حیث رتبه خوبی دارد.

انبار نفت محله شهران

فراهانی افزود: مهم ترین چالش وجود انبار نفت در محله شهران است. جلسه ای برگزار و مقرر شد در کوتاه مدت راهی ساخته شود که تانکرهای حامل سوخت از داخل محله شهران شمالی و جنوبی تردد نکنند بلکه مسیر آنها مستقیما از بالای اتوبان باکری باشد. در بلند مدت هم طبق وعده وزارت نفت و مصوبه شورای تامین و سازمان مدیریت بحران با انتقال این انبارها به بیرون از منطقه و حل ریشه‌ای این مساله چالش تاب آوری منطقه ۵ از بین برود.

چالش ترافیک

عضو و ناظر رئیس شورا در امور محاسبات و پایش عملکرد شورای شهر تهران اظهار داشت: منطقه ۵، منطقه جاذب سفر است اگر چه حدود ۹۰۰ هزار نفر جمعیت دارد اما بیش از یک و نیم میلیون نفر به منطقه سفر می کنند. منطقه ۵ در مسیر شریان‌های اصلی شهر تهران قرار دارد و ترافیک ناشی از این شریان‌ها با توجه به وضعیت خاص منطقه یکی از مشکلات اصلی منطقه است.

در این نشست فریدون حیدری شهردار منطقه ۵، اظهار امیدواری کرد که جلسه پایش عملکرد شهرداری منطقه ۵، نتایج خوبی در بر داشته باشد و ارزیابی مناسبی صورت گیرد و مشکلات محلات با همیاری مجموعه معاونان، مدیران و تعامل آنها با شورایاران به بهترین شکل ممکن برطرف شود.

در این نشست، دبیران شورایاری، هر یک درباره مسائل و مشکلات محلات خود و همچنین پروژه های توسعه محلی سخن گفتند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=42525
  • 80 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.