به گزارش سرویس فرهنگ و هنر افق تهران، این روزها فیلم “بنفشه آفریقایی” به کارگردانی مونا زندی در حال اکران آنلاین است؛ فیلمی که تولید سال ۱۳۹۶ بوده و اخیرا در پلتفرمهای اینترنتی در دسترس مخاطبان و علاقهمندان به سینما قرار گرفته است. در این فیلم نقش زنی را ایفا کرده که تلاش میکند میان همسر امروز و دیروز خود انسانیترین رفتار و منش را “زندگی” کند.
فاطمه معتمدآریا اظهارکرد: “بنفشه آفریقایی” دارای ارزشهایی است که دوست دارد به هر چه بیشتر دیده شدن آن کمک کند؛ هر وقت سناریویی را به من پیشنهاد میدهند دنبال این هستم که حتماً موضوع متفاوتی نسبت به فیلمهای قبلیام داشته باشد. بنفشه آفریقایی نه تنها موضوعی متفاوت داشت بلکه نقش شخصیت زن داستان هم بدیع بود و من قبلا مشابه آن را بازی نکرده بودم و اینها اولین چیزهایی بودند که در فیلمنامه توجهم را جلب کردند.
وی که بر متفاوت بودن این نقش تاکید دارد، در پاسخ به اینکه آیا بازی در نقش زن یا مادری مهربان برای خودش تکراری نبوده است؟ گفت: به نظر من در جهانِ نمایش چند موضوع بیشتر وجود ندارد؛ مثل عشق، زندگی و دشمنی که هر کس با یک دید به آنها نگاه میکند یعنی مثلا شکسپیر در آثار خود به یک شکل مطرح میکند و آقای عیاری به شکلی دیگر. حرفم این است که موضوعها محدود هستند، اما نگاه انسان به آنها نامحدود.
بازیگر سینما و تلویزیون افزود: در نتیجه از خودگذشتگی، مهربانی و… در هر انسانی اعم از مادر و همسر و… به شکل متفاوتی بروز و ظهور پیدا میکند و من هم هر قدر و به هر تعداد نقش زن فداکار، مادر مهربان یا همسر جنگجو داشته باشم، میتوانم به اشکال مختلف آن را بازی کنم تا شبیه دیگری نباشد.
معتمدآریا در مورد اینکه چه واکنشی از تماشاگران بنفشه آفریقایی گرفته است؟ توضیحداد: من فیلم را چند بار در ایران و خارج از کشور همراه مردم تماشا کردهام و متوجه شدم چقدر ذهن تماشاچی امروز نیازمند قصه تعریف کردن است. او دوست دارد همه جزئیات برایش توضیح داده شود و انگار به خاطر سرعت زندگیِ این روزها تحمل خیلی چیزها را ندارد و دوست دارد همه چیز را کامل روی پرده نمایش ببیند.
وی این را هم در مورد بنفشه آفریقایی اضافهکرد که به طور کلی برخوردها خوب بود، همین اواخر آقایی را در خیابان دیدم که گفت فیلم را تماشا کرده و وقتی نظرش را پرسیدم با صدایی بلند در خیابان گفت: عالی! عالی! مدتها بود چنین واکنشی ندیده بودم و هیجان او در مقابل کسانی که خیلی عادی تعریف و تحسین میکنند حس و حال متفاوتی داشت. این هیجان به نظرم بخاطر موضوع متفاوت فیلم است؛ موضوعی که به وجوه ظریف و انسانی ما میپردازد و میگوید همه زیباییها میتوانند همان گذاشتن یک گل میان موهای یک زن باشد.
بازیگر فیلم بنفشه آفریقایی در پاسخ به اینکه در بسیاری از نقدهای مربوط به فیلم و نیز صحبتهای خودش به تابوشکنی در بنفشه آفریقایی اشاره شده ولی آیا در تمام این چند بار تماشا کردن فیلم، احساس نکرده که اتفاقا بخاطر همان تابوشکنی، فیلم دچار نوعی احتیاط شده است؟ یادآورشد: حتماً دچار احتیاط شده است، چون ایده اصلی خانم زندی بر اساس شخصیتی بود که به طور واقعی وجود داشت و داستان فیلم به نوعی از زندگی او الگو برداری شده بود.
معتمد آریا در پایان خاطرنشانکرد: زنی هم که در سناریو ترسیم شده و من خواندم، خیلی جلوتر از این زنی است که ما در بنفشه آفریقایی میبینیم؛ برای همین بطور مسلم، میدانم برای اینکه فیلم دچار سختگیریهای سانسور نشود کارگردان خیلی محتاطانه رفتار و عامدانه خود را سانسور کرده تا دچار سانسور مضاعف و بنیان کن نشود.