تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

9

کشش محدود بازار داخلی در تولید یک محصول

  • کد خبر : 42355
  • 24 شهریور 1399 - 11:40
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان‌کرد: کشش بازار داخلی ما حدی دارد و هزینه‌های تحقیق و توسعه اولیه و هزینه‌های نگاهداشت بالاست.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مراسم معرفی دستاوردهای بومی‌سازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد؛ اظهار‌کرد: یکی از محورهای اصلی هسته اقتصاد دیجیتال در صنعت آی‌سی‌تی در هر کشور، محور تولید داخل است، اگر ما می‌گوییم سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولد ناخالص داخلی به ۶.۵ درصد رسیده، بخشی از این سهم مربوط به تولیدات آی‌سی‌تی است.

وی تصریح‌کرد: در ابتدای انقلاب و همزمان با رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کشور صنعت مخابرات رشد خوبی داشته است. سوئیچ‌سازی در ایران همزمان با کشورهای پیشرفته‌ای مانند کره جنوبی و چین توسعه داشته، اما متاسفانه به لحاظ استفاده از این تکنولوژی‌ها، هدایت خوبی در عرصه بهره‌برداری برای اینکه این چرخه به رشد خودش ادامه دهد وجود نداشته، مدل اقتصادی برای رقابت وجود نداشته و شرکت‌ها در رقابت برای تولید، یکدیگر را حذف کردند، دامپینگ و پایین آوردن قیمت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوب‌تر توسط وندورهای خارجی هم باعث شده داخلی‌ها پس از مدتی از میدان خارج شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما دانش فنی لازم را برای اینکه به مسیر حرکتی تولید برویم، داریم،‌ افزود: وقتی صحبت از تولید می‌شود،‌ ذهنیت عده‌ای این است که همه چیز باید در داخل تولید شود. درحالی که ساخت قطعات، نیمه‌هادی‌ها و محصولات دیگر، صنایع حائز اهمیت و مهمی هستند که ما در این عرصه‌ها استفاده‌کننده از کشورهایی هستیم که تولیدکننده این قطعاتند. اما برنامه‌ریزی نرم‌افزاری و مدل خلاقیتی که برای مدل نهایی به کار می‌رود، حائز اهمیت است و ما دانشش را در داخل داریم.

آذری جهرمی با اشاره به تاثیرات تولید داخل در کشور، افزود: اثر اول تولید داخل، کاهش قیمت تمام‌شده است. اگر بنا باشد قیمت تولید داخلی نسبت به نمونه خارجی مطلوب و قابل رقابت نباشد، موثر نیست و نمی‌تواند با اهداف تولید داخل برابری کند. قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد، نمونه‌های خارجی چون بازار بین‌المللی را از آن خود می‌کنند، قیمت تمام‌شده نمونه‌های تک‌محصولشان پایین‌تر از قیمت محصولات ماست. اما در تولید بین‌المللی و خارجی، هزینه‌هایی مانند حمل و نقل، گمرک و هزینه‌های جانبی تعدیلات نرخ ارز را داریم که در نمونه‌های داخلی نداریم و اینها باید موازنه‌ای ایجاد کند که قیمت تمام‌شده نمونه تولید داخل ارزان‌تر از نمونه خارجی باشد.

وی با اشاره به موضوع خدمات پس از فروش در عرصه تولید، توضیح‌داد: مساله‌ای که در استفاده از تولید داخل توسط کارشناسان فنی مطرح می‌شود این است که محصولات باید بتوانند ۱۵ سال کار کنند. آیا تضمینی هست که شرکت تولیدکننده داخلی، تا سه سال دیگر وجود داشته باشد که بخواهند خدمات پس از فروش و پشتیبانی بدهد؟ چون بارها پیش آمده که شرکتی ایجاد شده و محصولی تولید کرده و به اندازه بازار اولیه‌ محصولش را فروخته و چون صرفه اقتصادی نداشته، تعطیل شده است.

جهرمی در پایان خاطرنشان‌کرد: دلیلش این است که کشش بازار داخلی ما حدی دارد و هزینه‌های تحقیق و توسعه اولیه و هزینه‌های نگاهداشت بالاست. بازار همیشه کشش خرید یک محصول را ندارد، بنابراین شرکت یک محصول را تولید می‌کند و می‌فروشد و سودش را می‌گیرد و زمانی که بازار اشباع شده و دیگر نمی‌تواند محصول را عرضه کند، شرکت را تعطیل می‌کند. راهکار این موضوع در صنایع داخلی در ادغام شرکت‌های مختلف تولیدکننده است که به جای تولید تک‌محصولی، خطوط تولید چندمحصولی داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=42355
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.