به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات مراسم معرفی دستاوردهای بومیسازی تجهیزات پیشرفته شبکه ملی اطلاعات در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد؛ اظهارکرد: یکی از محورهای اصلی هسته اقتصاد دیجیتال در صنعت آیسیتی در هر کشور، محور تولید داخل است، اگر ما میگوییم سهم ارتباطات و فناوری اطلاعات از تولد ناخالص داخلی به ۶.۵ درصد رسیده، بخشی از این سهم مربوط به تولیدات آیسیتی است.
وی تصریحکرد: در ابتدای انقلاب و همزمان با رشد ارتباطات و فناوری اطلاعات، در کشور صنعت مخابرات رشد خوبی داشته است. سوئیچسازی در ایران همزمان با کشورهای پیشرفتهای مانند کره جنوبی و چین توسعه داشته، اما متاسفانه به لحاظ استفاده از این تکنولوژیها، هدایت خوبی در عرصه بهرهبرداری برای اینکه این چرخه به رشد خودش ادامه دهد وجود نداشته، مدل اقتصادی برای رقابت وجود نداشته و شرکتها در رقابت برای تولید، یکدیگر را حذف کردند، دامپینگ و پایین آوردن قیمت و ارائه خدمات پس از فروش مطلوبتر توسط وندورهای خارجی هم باعث شده داخلیها پس از مدتی از میدان خارج شوند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه ما دانش فنی لازم را برای اینکه به مسیر حرکتی تولید برویم، داریم، افزود: وقتی صحبت از تولید میشود، ذهنیت عدهای این است که همه چیز باید در داخل تولید شود. درحالی که ساخت قطعات، نیمههادیها و محصولات دیگر، صنایع حائز اهمیت و مهمی هستند که ما در این عرصهها استفادهکننده از کشورهایی هستیم که تولیدکننده این قطعاتند. اما برنامهریزی نرمافزاری و مدل خلاقیتی که برای مدل نهایی به کار میرود، حائز اهمیت است و ما دانشش را در داخل داریم.
آذری جهرمی با اشاره به تاثیرات تولید داخل در کشور، افزود: اثر اول تولید داخل، کاهش قیمت تمامشده است. اگر بنا باشد قیمت تولید داخلی نسبت به نمونه خارجی مطلوب و قابل رقابت نباشد، موثر نیست و نمیتواند با اهداف تولید داخل برابری کند. قیمت تولید به تیراژ بستگی دارد، نمونههای خارجی چون بازار بینالمللی را از آن خود میکنند، قیمت تمامشده نمونههای تکمحصولشان پایینتر از قیمت محصولات ماست. اما در تولید بینالمللی و خارجی، هزینههایی مانند حمل و نقل، گمرک و هزینههای جانبی تعدیلات نرخ ارز را داریم که در نمونههای داخلی نداریم و اینها باید موازنهای ایجاد کند که قیمت تمامشده نمونه تولید داخل ارزانتر از نمونه خارجی باشد.
وی با اشاره به موضوع خدمات پس از فروش در عرصه تولید، توضیحداد: مسالهای که در استفاده از تولید داخل توسط کارشناسان فنی مطرح میشود این است که محصولات باید بتوانند ۱۵ سال کار کنند. آیا تضمینی هست که شرکت تولیدکننده داخلی، تا سه سال دیگر وجود داشته باشد که بخواهند خدمات پس از فروش و پشتیبانی بدهد؟ چون بارها پیش آمده که شرکتی ایجاد شده و محصولی تولید کرده و به اندازه بازار اولیه محصولش را فروخته و چون صرفه اقتصادی نداشته، تعطیل شده است.
جهرمی در پایان خاطرنشانکرد: دلیلش این است که کشش بازار داخلی ما حدی دارد و هزینههای تحقیق و توسعه اولیه و هزینههای نگاهداشت بالاست. بازار همیشه کشش خرید یک محصول را ندارد، بنابراین شرکت یک محصول را تولید میکند و میفروشد و سودش را میگیرد و زمانی که بازار اشباع شده و دیگر نمیتواند محصول را عرضه کند، شرکت را تعطیل میکند. راهکار این موضوع در صنایع داخلی در ادغام شرکتهای مختلف تولیدکننده است که به جای تولید تکمحصولی، خطوط تولید چندمحصولی داشته باشند.
انتهای پیام/