تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳ فعالیت شبانه‌روزی خطوط بی‌آرتی پایتخت ثبت سه اثر تاریخی در فهرست آثار ملی پایتخت جزئیات افزایش وام ودیعه مسکن مخصوص کارگران رسیدگی به افزایش تعطیلات پایان هفته پس از بازگشایی مجدد مجلس افزایش ۳۰ میلیون لیتری تولید بنزین و نفت‌گاز تا پایان ۱۴۰۵ درمان اضطراب عامل کاهش خطرات قلبی شایع‌ترین علائم حمله قلبی ضرورت رفع موانع حضور مردم در فعالیت‌های اقتصادی تاکید بر تصویب طرح ساماندهی نیروهای قراردادی و شرکتی افزایش ۵ برابری بودجه سال آینده شهرداری تهران گروه‌های مشمول بلیت رایگان و نیم‌بها موزه‌ها طلسم‌شکنی ایران در ترکمنستان با طعم صعود تمرین پرسپولیسی‌ها باز هم بدون سرمربی مضرات نوشیدن آب یخ در افطار جزئیات آغاز مرحله سوم طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک

3

قرارگیری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در درون خانواده‌ها

  • کد خبر : 40890
  • 03 شهریور 1399 - 9:28
قرارگیری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در درون خانواده‌ها
سازمان بهزیستی کشور بیان‌کرد: سیاست این سازمان بر قرارگیری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در درون خانواده‌ها است.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، هر چند ۱۳۳ نفر از مددجویان بهزیستی در ۱۰۴ مرکز آلوده به کرونا بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست دادند اما دست اندرکاران بهزیستی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا از ابتلای مددجویان به این بیماری جلوگیری کنند و با توجه به شرایط کرونا، کارگروه بازرسی و نظارت بر پروتکل های بهداشتی در مراکز نگهداری را فعال کردند. پروتکل‌های بهداشتی بهزیستی با توجه به ساکنان مراکز – سالمند، کودک، معلول و بیمار و وضعیت مناطق تدوین شده است به طور مثال در مراکز خود در مناطق سفید، پذیرش جدید به صورت محدود وجود دارد در حالیکه در مناطق قرمز، پذیرش جدید در مراکز ممنوع است.

محمد نفریه، معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با اعلام خبر واریز کمک هزینه تامین اقلام بهداشتی برای مراکز بهزیستی، اظهار‌کرد: این مبالغ برای ۴۸ هزار نفر در مراکز توانبخشی و ۱۲ هزار نفر در مراکز اجتماعی به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان هفته گذشته واریز شد. این مبالغ برای تامین اقلام بهداشتی و ضد عفونی کننده نظیر گان، ماسک و شیلد به مراکز اقامتی نگهداری افراد دارای معلولیت، سالمندان، کودکان بدسرپرست و بی سرپرست، بیماران روان مزمن و معلولان ذهنی و حرکتی اختصاص داده شده است.
وی تصریح‌کرد: علاوه بر اینکه تب سنج به مراکز درمانی اختصاص داده شده‌ ، این سومین واریز کمک هزینه تامین اقلام بهداشتی برای مراکز بهزیستی از زمان شیوع کرونا در اسفند ماه گذشته تاکنون است و واریز مرحله بعد در پاییز بستگی به زمان پیک سوم کرونا و وضعیت آنفلونزای  فصلی دارد.

لامز به ذکر است، تعداد مستمری بگیران در دولت تدبیر و امید همواره سیری صعودی داشته به طور مثال در سال ۹۷، ۵۰۰ هزار مستمری بگیر به چرخه مستمری بگیران بهزیستی اضافه شد؛ همچنین تا نیمه سال ۹۷ حدود ۵۰۰ هزار خانوار جمعیت تحت پوشش سازمان بهزیستی مستمری ماهانه دریافت می‌کردند، اما با مساعدت دولت حدود ۵۵۰ هزار خانوار پشت نوبت به این تعداد اضافه شد؛ برخی از این افراد در حدود ۱۵ سال در نوبت دریافت مستمری بودند اما خوشبختانه این مشکل رفع شد و تا پایان سال ۹۷ حدود یک میلیون و ۵۰ هزار خانوار تحت پوشش مستمری ماهانه قرار گرفتند.

مبلغ مستمری آنان نیز در سال ۹۸ از محل هدفمندی یارانه‌ها افزایش یافت. کل مبلغی که این خانوارها در سال ۹۷ دریافت کردند ۱۷۰۰ میلیارد تومان بود که با همراهی دولت این مبلغ در سال ۹۸ به ۲۷۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت. البته با بررسی‌هایی که انجام شد حدود ۱۷۸ هزار خانوار تحت سرپرستی فرد معلول که مستمری یک معلول را دریافت می‌کردند با حمایت دولت و همراهی معاونت سازمان برنامه و بودجه کشور، مشمول بازنگری شدند و مقرر شد از این پس مستمری مناسبی دریافت کنند.

وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور اخیرا اعلام کرد که  ۴۵۸ میلیارد تومان برای ۵۰۳ هزار خانوار مستمری بگیر در سال ۹۸ به صورت الکترونیکی پرداخت شد و ۸۱۸ هزار فرد دارای معلولیت از خدمات حمایتی مانند مستمری، حق پرستاری، کمک هزینه تحصیلی و ایاب و ذهاب بهره مند شده اند.

وی تصریح‌کرد: از محل تبصره  ۱۴ قانون برنامه و بودجه نیز دو هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان در سال ۹۸ برای یک میلیون و ۶۹ هزار خانوار پرداخت شد. علاوه بر این مستمری‌ها، کمک هزینه معیشتی برای ۸۵ هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی از ۳۰۰ هزار تا ۵۰۰ هزار تومان در اردیبهشت ماه امسال واریز شد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور برنامه های غربالگری پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی نوزادان و شیرخواران را نیز اجرا می کند،، گفت: از سال ۷۴ تا کنون ۴۱ میلیون کودک مورد غربالگری بینایی قرار گرفتند و از تنبلی چشم حدود ۴۰۰ هزار کودک پیشگیری شده است؛ پوشش غربالگری شنوایی نیز از ۵۰ درصد در سال ۹۰ به ۹۲ درصد در سال ۹۹ رسیده است.

قبادی دانا با بیان اینکه یکی از وظایف سازمان بهزیستی علاوه بر تولی گری افراد دارای معلولیت، پیشگیری از وقوع معلولیت‌ها است، افزود: برای پیشگیری از مشکلات ناشنوایی و کم شنوایی هم از سال ۱۳۸۴ تاکنون ۱۱ میلیون نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و از ایجاد ناشنوایی و کم شنوایی در ۳۱ هزار نفر پیشگیری شده و تشخیص زودهنگام را برای آنها داشتیم.
قبادی دانا با اشاره مشاوره ژنتیک ادامه داد: با توجه به اینکه برخی از معلولیت ها، ناشی از بیماری‌های مادرزادی و ژنتیکی است از سال ۷۷، مشاوره های ژنتیکی شروع شده و تاکنون یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر در کشور از خدمات مشاوره ژنتیک به منظور پیشگیری از معلولیت‌ها بهره‌مند شدند.

وی ادامه داد: برای کاردرمانی و فیزیوتراپی و توانبخشی به ازای هر فرد در مراکز درجه یک مبلغ ۶۲۷ هزار تومان در ماه پرداخت می‌شود. برای مراکز درجه دوم ۵۶۲ هزار تومان پرداخت می شود که این هم طبق مصوبه هیئت وزیران برای ۱۳۱۴ مرکز انجام می شود؛ در ارتباط با تأمین وسایل بهداشتی افراد دارای معلولیت و دارای ضایعه نخاعی علاوه بر بحث حق پرستاری که به ۵۲۴ هزار تومان افزایش پیدا کرده، سرانه تامین وسایل بهداشتی آنها از ماه جاری به دو برابر افزایش پیدا میکند یعنی از ۸۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان به  مبلغ ۱۶۰ هزار تا ۲۰۰ هزار تومان بسته به ضایعه نخاعی، گردنی و کمری افزایش می‌یابد که برای ۲۷ هزار و ۸۷۶ خانوار این کار انجام شده است.

به گفته رئیس سازمان بهزیستی کشور، سیاست این سازمان بر قرارگیری توانخواهان تحت پوشش بهزیستی در درون خانواده‌ها است و این برنامه در حوزه اجتماعی شکل گرفته و در حوزه توانبخشی در حال شکل گیری است؛ راه اندازی چهل خانه کوچک حمایتی و گروهی معلولان، سالمندان و بیماران روانی مزمن، برای افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید، که نیازمند نگهداری در مراکز هستند و می خواهیم آنها را از مراکز بزرگ و از آسایشگاه ها به سمت مراکز کوچک بیاوریم؛ خانه های کوچک را برای افراد دارای اختلالات ذهنی، سالمندان، معلولان جسمی، حرکتی و افراد داره ضایعه نخاعی و همچنین بیماران روانی مزمن خواهیم داشت.

قبادی دانا در پایان با اشاره به تامین بودجه قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، خاطرنشان‌کرد: اولین بار بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۹۸ در نظر گرفته شد؛ بودجه این بخش ۱۱۰۰ میلیارد بود که ۷۷۶ میلیارد یعنی ۷۳ درصد آن تخصیص یافته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=40890
  • 25 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.