قاچاق تجهیزات و لوازم مورد نیاز این ورزش مشکلات عدیده ای را برای ورزشکاران و فدراسیون ایجاد کرده است.
به گزارش سرویس ورزشی افق تهران، «محمود صیدانلو» رئیس فدراسیون موتورسواری و اتومبیلرانی گفت: به نظر می رسد افرادی به قاچاق این تجهیزات می پردازند و در بازار آزاد با قیمت های بالا آن را به فروش می رسانند.
وی یکی از عمده ترین مشکلات این فدراسیون را ترخیص نشدن موتورهای ورزشکاران از گمرک دانست و گفت: وزارت صنعت در جریان ممنوعیت یک هزار و ۴۰۰ کالا که پیشتر فهرست آنها اعلام شده، تمامی کالاها و تجهیزات ورزشی این فدراسیون همچون ماشین کارتینگ و موتور ۲۵۰ سی سی را نیز جزو اقلام ممنوعه گذاشته است.
صیدانلو ادامه داد: در حال حاضر مشکل ورزشکاران این است که با وجود برگزاری جلسه های متعدد با وزارت صنعت نمی توانند تجهیزات ورزشی خود را وارد کنند.
صیدانلو همچنین به برگزاری مسابقات قهرمانی کشور بر اساس تقویم سالانه اشاره کرد و گفت: این مسابقات به صورت پنج تا ۶ راند برگزار می شود که اکنون برخی از این مسابقات در راند دوم و بعضی دیگر در راند سوم در حال برگزاری است که تا پایان بهمن ماه سال جاری ادامه دارد. همچنین ۲ مسابقه هم در اسفند ماه امسال به پایان می رسد.
وی در ادامه به نوسانات ارزی که مشکلات زیادی را برای اعزام تیم ها به مسابقات بین المللی ایجاد کرده اشاره می کند و یادآور می شود: مشکلات ارزی امسال دامنگیر ما هم شده است. ما جزو فدراسیون هایی هستیم که به دلیل پرهزینه بودن اعزام ها آسیب های زیادی می بینیم.
رئیس فدراسیون اتومبیلرانی در این رابطه به مسابقات قهرمانی جهانی کارتینگ، مسابقات آسیایی موتور کراس، مسابقات چندجانبه آفرود و دریفت اشاره کرد که نمایندگانی از کشورمان در این رقابت ها حضور خواهند داشت اما تاکید کرد که چنانچه مشکلات ارزی حل و فصل نشود، این اعزام ها دچار مشکل خواهد شد.
صیدانلو با بیان اینکه این فدراسیون از زیرساخت های دولتی برای رشته موتورسواری و اتومبیلرانی در ۴۰ سال گذشته نسبت به دیگر رشته های ورزشی بهره مند نشده است، افزود: این فدراسیون فقط دارای یک پیست سرعت در تهران است که وزارت ورزش زمین آن را اهدا کرده که هم اکنون مورد استفاده قرار می گیرد.
البته سال گذشته و در رشته «کراس»، «اندورو»، «آفرود» و «دریفت» نیز خود فدراسیون با کمک هیات ها و بخش های خصوصی در چندین استان، مبادرت به ساخت پیست های ورزشی کرده است.
کراس مسابقه ای جاده ای است که در زمین های باز و مسیر نامنظم همراه با پستی و بلندی، منحنی ها و جهش برگزار می شود.
«اندور» و انواع مسابقات موتورسواری بیابانی است که ورزشکار موانع بسیاری را در مسیر طولانی این مسابقات طی می کنند، آفرود سبکی از رانندگی که مخصوص شرایط سخت و خارج از جاده است.
دریفت عبور از یک پیچ با حداکثر سرعت ممکن است، به صورتی که ۲ یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند.
وی ادامه داد: اما در بخش «ریس» چون پرهزینه است و قادر به ساخت آن نیستیم، باید دولت هزینه کند، البته ساخت پیست ریس در بخش خصوصی در پرند و زرندیه به نام پیست فرمول به پایان رسیده و پس از نظارت کارشناس بین المللی، از سال بعد قابل بهره برداری است.
ریس مسابقه ای است که در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار می شود و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است.
انتهای پیام