تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

10

آنچه که محمد علی افشانی به عنوان دومین شهردار شش ماهه شورای پنجم تهران انجام داد.

  • کد خبر : 3908
  • 05 آبان 1397 - 10:31

با آغاز به کار افشانی در شهرداری تهران؛ موج اول عزل و نصبها آغاز شد. او مانند هر صاحبخانه ای که ابتدا اقدام به تعویض قفل منزلش می کند، ابتدا اقدام به تغییر رئیس حراست شهرداری کرد و جعفر سمیعی را جایگزین حمید رضا قالیباف کرد. به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، محمد علی […]

https://ofoghtehran.ir

با آغاز به کار افشانی در شهرداری تهران؛ موج اول عزل و نصبها آغاز شد. او مانند هر صاحبخانه ای که ابتدا اقدام به تعویض قفل منزلش می کند، ابتدا اقدام به تغییر رئیس حراست شهرداری کرد و جعفر سمیعی را جایگزین حمید رضا قالیباف کرد.

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، محمد علی افشانی شهردار ۵۹ ساله تهران، دومین شهردار شش ماهه تهران در شورای پنجم است که از ۲۶ اردیبهشت ۹۷ سکاندار اداره شهر تهران شد و حالا باید تا قبل از ۲۴ آبان با کناره گیری از این مسئولیت با همه مشاغل دولتی خداحافظی کند.

شورای پنجم در حالی افشانی را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد که قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مجلس شورای اسلامی در دست بررسی و تصویب بود؛ افشانی از اعضای اصلی حزب اعتماد ملی است که با شعار «شهر زیست پذیر، شهروند مشارکت پذیر» کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

او پیش از این استاندار فارس بوده و خود از قوم لر است. قوم گرایی او در طول مسئولیتهایی که داشته، مورد توجه سیاسیون بوده است. تا جایی که وقتی به عنوان شهردار تهران انتخاب شد، سید حسن رسولی عضو شورای شهر تهران و عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان خطاب به او گفت: امیدواریم در شهرداری شاهد تغییر لهجه نباشیم.

 

همچنین محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران هنگام تصویب قانون تعارض منافع در سخنی کنایه آمیز گفت: با تصویب این طرح از ورود ممسنی‌ها به شهرداری جلوگیری می‌شود.

با آغاز به کار افشانی در شهرداری تهران؛ موج اول عزل و نصبها آغاز شد. او مانند هر صاحبخانه ای که ابتدا اقدام به تعویض قفل منزلش می کند، ابتدا اقدام به تغییر رئیس حراست شهرداری کرد و جعفر سمیعی را جایگزین حمید رضا قالیباف کرد.

او در مرحله بعد انتصابی انجام داد که نگرانی های بالقوه رسولی و هاشمی را بالفعل کرد، وی طی حکمی رمضان امینی را به عنوان رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران منصوب و جایگزین محمدجواد شیرازی کرد. امینی شهردار نورآباد ممسنی در استان فارس بوده است.

شهردار تازه نفس تهران که در دوره ای رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بود، این بار به سراغ معاونت ارتباطات می رود و محمد علی کریمی را که در زمان ریاست بر سازمان نوسازی مدارس با او همکاری داشته و در برخی همایش ها از او به عنوان یک دوست یاد می کرده،

به عنوان معاون ارتباطات شهرداری منصوب می کند. افشانی چند هفته قبل در اقدامی ناگهانی کریمی را برکنار می کند که شاید بتوان با این تصمیم به عمق دوستی افشانی و کریمی پی برد.

بعد از برکناری کریمی، گمانه زنی های رسانه‌ای علت این برکناری را گفتگوی تلفنی کریمی و حجت میرزایی در مورد بازنشستگی افشانی عنوان کردند که میرزایی در ابتدا اعلام کرد این گفتگوها توسط دفتر شهردار شنود شده بود ولی چند رو زبعد گفته خود را تکذیب کرد.

افشانی در گام بعدی به سراغ تغییر معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران رفت و برای روی کارآوردن ایرج معزی که یار گرمابه و گلستان او در استانداری فارس بود، حناچی را از این سمت برکنار کرده و بر روی صندلی خالی معاونت معماری و شهرسازی نشاند که پس از استعفای نجفی، توسط مهدی حجت رها شده بود.

 

افشانی در دوره مسئولیت خود در برخی محافل عمومی و تخصصی هم حضور یافت و تعدادی از پروژه های نیمه تمام شهرداری را با تغییر رویکرد در افتتاح پروژها به اتمام رساند.

وی معتقد بود که نباید بودجه و سرمایه شهردای در راستای پیشرفت همزمان تمام پروژهای آن صرف شود، بلکه باید پروژها اولویت بندی شوند و تا قبل از اتمام هر پروژه نباید به سراغ پروژه دیگر رفت. همین رویکرد سبب شد او در طول مسئولیت شش ماهه خود کمتر از انگشتان دست پروژه افتتاح کند.

برخی از پروژه هایی که در دوره مسئولیت افشانی تکمیل و افتتاح شد، عبارتند از: دوربرگردان غیرهمسطح بزرگراه مدرس، تونل آرش-اسفندیار و قطعه شمالی بزرگراه شهید صیاد شیرازی؛ یکی از چالشهای شهرداری تهران که پیش از افشانی هم وجود داشته و هنوز حل نشده است، بدهی های دولت به شهرداری و پرداخت سهم دولت به مترو است.

افشانی چند ماه پیش در خصوص زمان تعیین تکلیف میزان بدهی های دولت به شهرداری تهران اعلام کرده بود که به معاونت برنامه ریزی شهرداری فرصتی یک ماهه داده تا رقم دقیق آن مشخص شود.

اکنون علیرغم اینکه با گذشت چند ماه از آن فرصت یک ماه رقم دقیق بدهی های دولت به شهرداری مشخص نشده، حجت میرزایی هم از سمت معاونت برنامه ریزی برکنار شده و خود افشانی هم باید از ساختمان بهشت خارج شود.

یکی دیگر از اقدامات افشانی گرفتن مصوبه از سوی شورای شهر برای هزینه کرد شهرداری تهران در مراسم اربعین بود که در سالهای گذشته اقدامات شهرداری تهران در مراسم اربعین بدون مصوبه انجام می شد.

بر اساس این مصوبه شهرداری تهران مجاز است که ۱۰ میلیارد تومان در راستای برگزاری مراسم اربعین و به منظور رفاه حال زائران ایرانی در عراق هزینه نماید.

حواشی دوران مسئولیت افشانی هم در جای خود جای تامل دارد که از نمونه های آن می توان به نمایشگاه پرحاشیه «زنان و تولید ملی» اشاره کرد که بنر جنجالی آن که توسط فاطمه راکعی مشاور شهردار در امور زنان شهردار طراحی شده بود، موجب اعتراضات فراوانی از سوی شهروندان تهرانی شد.

از سویی دیگر در همین نمایشگاه که با ادعای حمایت از تولید ملی برگزار شده بود، مانتوهای جلو باز و به دور از شأن زنان ایرانی عرضه شد که در نهایت این نمایشگاه را در صدر حواشی دوران افشانی قرار داد.

بی توجهی به برگزاری شایسته نمایشگاه «عطر سیب» در آغاز ماه محرم هم یکی دیگر از حواشی دوره افشانی است که برخی از فعالین حوزه فرهنگ را به انتقاد واداشت.

قطار شهرداری تهران، اکنون به ایستگاه بازنشستگان رسیده و افشانی با تمکین به قانون در حال سلام دادن به بازنشستگی است. علیرغم اینکه شورای شهر تهران تلاش زیادی کرد تا در این ایستگاه از پیاده شدن افشانی جلوگیری کند، اما به گفته زهرا نژادبهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران، افشانی در این مسیر به آخر خط رسیده‌ است.

حالا باید دید آیا شورای شهر تهران می تواند شهرداری انتخاب کند که تا پایان دوره پنجم شورا، شهردار بماند و یا اینکه نفر بعدی نیز در کمتر از یکسال عطای ساختمان بهشت را به لقایش می بخشد.

 

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان

بیشتر بخوانید

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=3908
  • 38 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.