تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

7

یارانه های عقب افتاده متولدین ۹۷ چه می‌شود؟/اقشار مرفه همچنان به دنبال ۴۵ هزار تومان!

  • کد خبر : 3901
  • 05 آبان 1397 - 9:12
یارانه های عقب افتاده متولدین ۹۷ چه می‌شود؟/اقشار مرفه همچنان به دنبال ۴۵ هزار تومان!

با اینکه محسنی بندپی  قول داده بود  یارانه متولدین تیر تا شهریور ماه ۹۷ در مهرماه پرداخت می شود اما وعده این مقام مسئول تنها، به پرداخت یارانه مهرماه منتهی شد! یعنی افرادی که در ماه های تیر، مرداد و شهریور  متولد شده اند حق یارانه دو ماه ابتدای تولد خود را دریافت نکردند. به […]

https://ofoghtehran.ir

با اینکه محسنی بندپی  قول داده بود  یارانه متولدین تیر تا شهریور ماه ۹۷ در مهرماه پرداخت می شود اما وعده این مقام مسئول تنها، به پرداخت یارانه مهرماه منتهی شد! یعنی افرادی که در ماه های تیر، مرداد و شهریور  متولد شده اند حق یارانه دو ماه ابتدای تولد خود را دریافت نکردند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران، اخباری مبنی بر حذف  یارانه متولدین ۹۷ در رسانه‌ها و فضای مجازی منجر شد تا سرپرست وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی دست به کار شده و این موضوع را رد کند.
با اینکه محسنی بندپی  قول داده بود  یارانه متولدین تیر تا شهریور ماه ۹۷ در مهرماه پرداخت می شود اما وعده این مقام مسئول تنها، به پرداخت یارانه مهرماه منتهی شد! یعنی افرادی که در ماه های تیر، مرداد و شهریور  متولد شده اند حق یارانه دو ماه ابتدای تولد خود را دریافت نکردند.
اظهارات ضد و نقیض مسئولان ذیربط، درباره زمان پرداخت یارانه نوزاد تازه متولد شده،  باعث نارضایتی عموم و والدینی شده است که به تازگی صاحب فرزند شده اند.

یک ماه یا سه ماه؟

 اکبر ایزدی رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه امسال اظهار کرد: برای ثبت نام یارانه نوزاد متولد ۹۷ کافیست سرپرست خانواده اقدام به دریافت شناسنامه برای نوزاد خود کند از آنجاییکه نام سرپرست خانوار نام پدر نوزاد خواهد بود به همین منظور به محض گرفتن شناسنامه از ماه بعد از تولد، یارانه وی به حساب سرپرست خانواده واریز خواهد شد.
 اما بر خلاف ادعای رئیس سازمان هدفمندسازی یارانه ها، در مراکز ثبت احوال به والدین یادآوری می شوند که ۳ ماه پس از ثبت اطلاعات نوزاد و دریافت شناسنامه، یارانه فرد جدید به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد که البته در این مورد نیز توضیح داده نشد که آیا ۳ ماه توقف یکجا محاسبه و پرداخت می شود و یا اینکه مانند قضیه فوت سرپرستان خانوار، یارانه نوزادان نیز در ۳ ماه اول پس از تولد حذف می شود؟
در ادامه اعلام نارضایتی خانوارهایی که برای فرزندان تازه متولد شده خود یارانه دریافت نمی کنند،  سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  اظهار کرد:  حدود ۳۴۰ هزار نفر در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور متولد شده‌اند که پرداخت یارانه آن‌ها هم در حال بررسی است. دولت یارانه متولدین سال ۹۷ را حذف نکرده و یارانه متولدین سال جاری تا پایان خرداد ۹۷ پرداخت شده است.
 والدین یکی از  نوزادان متولد شده در سال ۹۷ می گوید: خانواده ما تحت پوشش وزارت کار،تعاون و رفاه اجتماعی یارانه دریافت می کرد که  پس از تولد فرزندمان  در تاریخ ۱۲ فروردین ۹۷ از ثبت احوال جویا شدیم که  جهت دریافت یارانه فرزندمان به کدام نهاد مراجعه کنیم.
وی افزود: مشخص  شد که نباید کاری انجام دهیم و ثبت احوال هر ماه آمار متولدین را به سازمان ذی ربط اعلام می کند و ما  در همان ماه یارانه فرزندمان را دریافت خواهیم کرد اما با گذشت تقریبا سه ماه خبری نشد و ما بعد از سه ماه  تنها یارانه یک ماه نوزادمان را دریافت کردیم!

واکنش روابط عمومی سازمان هدفمندسازی یارانه ها به این موضوع

مصطفی عباسی، مدیرکل روابط عمومى و ارتباطات مردمى در این باره می گوید: این سازمان تنها نقش متولی پرداخت مبالغ را بر عهده دارد و مجری بررسی و تخصیص اعتبار جهت پرداخت یارانه به واجدان شرایط بر عهده وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی است و زمانی هم که به ما دستور قطع پرداخت یارانه بدهند ما فقط اجرا می کنیم.

وی افزود: برای پرداخت یارانه متولدین ۹۷ چندین جلسه با هیئت دولت و مسئولان ذیربط برگزار کرده  و توانستیم یارانه افراد متولد شده تا خرداد امسال را منظم کرده و پرداخت کنیم.البته  دولت نیز در جهت پرداخت به موقع یارانه ها همواره در تلاش است.

مدیرکل روابط عمومى و ارتباطات مردمى تصریح کرد: اما در خصوص اینکه چرا یارانه افراد متولد شده درماه های تیر، مرداد و شهریور پرداخت نمی شودپیگیر بودیم و توانستیم تنها یارانه این افراد را در مهرماه واریز کنیم، دست حاکمیتی این سازمان تنها توانایی جا به جایی پول به حساب سرپرستان خانوار را دارد،

این مسئول در سازمان هدفمند سازی یارانه ها در پاسخ به سوالی مبنی بر پرداخت معوقات ماه های گذشته گفت: زمانی فرد مشمول دریافت یارانه می شود که در سیستم نام وی تعریف شده باشد اما در تلاشیم تا بتوانیم منابع پرداخت مابه التفاوت ماه های گذشته را نیز محقق کنیم.

عباسی  در انتها به حذف خود به خودی ۶۰ درصد یارانه بگیران از گردونه مخارج این سازمان خبر داده و گفت: در بهمن ماه سال گذشته ۱ هزار و ۱۰۰ میلیون دلار یارانه پرداخت کردیم که با افزایش نرخ دلار و حذف خودکار برخی از چرخه یارانه بگیران، در حال حاضر تنها ۴۰۰ میلیون دلار برای پرداخت یارانه نیازمندیم.

  مبلغ سه ماه یارانه تازه متولد شده چقدر است؟

بر اساس آمار بدست آمده، از ابتدای  سال تاکنون  ۳۸۳ هزار نفر متولد شده اند که از این میزان ۳۴۰ هزار نفر، متولدین تیرتا شهریور ماه  هستند. مجموع یارانه این افراد که هر کدام در ماه های مختلفی متولد شده اند چیزی حدود ۱۵ میلیارد تومان است. که با پرداخت نشدن این میزان به متولدین تیر، مرداد و شهریور بسیاری از خانوارها از این موضوع ابراز نارضایتی کرده اند.

این در حالیست که وزارت مربوط می توانست با حذف افراد پر درآمد، هم میزان یارانه افراد کم درآمد را افزایش داده و هم معوقات متولدین ۹۷ را جبران کند که تاکنون هیچکدام از این اعمال انجام نشده است.

یارانه ای که شامل نرخ تورم نمی شود!

مسئله دیگری که این روزها در محافل عمومی بسیار مطرح می شود این است که چرا علاوه بر تورم، میزان یارانه پرداختی به دهک های پایین افزایش پیدا نمی کند، لازم به ذکر است که  در قانون بودجه امسال، دولت مکلف شده بتدریج نسبت به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه اقدام کند و اکنون این سوال مطرح می شود که اگر خانواده ای، جزو سه دهک پردرآمد شناخته شد، فقط یارانه نوزاد تازه متولد آن قطع می شود یا کل یارانه خانوار قطع خواهد شد؟

الیاس حضرتی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ضمن  انتقاد به میزان پرداختی یارانه به اقشار مختلف جامعه گفت:با منابع حاصل از مدیریت سوخت، می‌توان یارانه دهک‌های پایین جامعه را به ازای هر نفر تا ۱۰۰ الی ۱۵۰ هزار تومان افزایش داد و بخشی از منابع را برای بیمه جوانان بیکار اختصاص داد.

محمد فیضی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز  در این باره گفت: دولت حدود ۳۷ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت یارانه نقدی در اختیار دارد و طبق قانون باید بتواند یارانه نوزادان را نیز بپردازد.

وی افزود: بر اساس قانون بودجه سال جاری سه دهک بالای جامعه باید از فهرست یارانه بگیران حذف شوند اما متاسفانه به جای حذف آنها دولت به نوزادان یارانه نداده که تبعات این کار بیشتر از گذشته خواهد بود و دیون دولت به مردم را بیشتر میکند.

فیضی با بیان اینکه دولت برنامهریزی مشخصی برای دخل و خرج خود ندارد تصریح کرد: اگر دولت قصد اجرای قانون را داشت باید چند سال پیش شش میلیون نفر غیرنیازمند را از فهرست یارانه بگیران حذف میکرد اما هنوز پس از گذشت چند سال از ابلاغ این قانون هنوز شاهد اجرای آن نیستیم.

مشکلات متعددی در این حوزه مطرح است که شاخص ترین آن نبود جدیت در حذف یارانه افراد پر درآمد و افزایش یارانه افراد کم درآمدبشمار می رود.
لازم  به ذکر است در قانون بودجه امسال، دولت موظف شده بتدریج نسبت به حذف یارانه سه دهک پردرآمد جامعه اقدام کند و اکنون این سوال مطرح می شود که اگر خانواده ای، جزو سه دهک پردرآمد شناخته شد، فقط یارانه نوزاد تازه متولد آن قطع می شود یا کل یارانه خانوار قطع خواهد شد؟
درنهایت جای سوال باقی است که مشکل عدم بروزرسانی اطلاعات از کدام نهاد است؟ سازمان ثبت حوال و یا وزارت تعاون ،کار و رفاه اجتماعی؟

انتهای پیام/

باشگاه خبرنگاران جوان

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=3901
  • 19 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.