3

نشست جریان سازی عاشورا در حوزه فرهنگ و پوشش

  • کد خبر : 3764
  • ۰۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

جریان سازی در حوزه فرهنگ و پوشش یکی از فلسفه های قیام عاشورا بود به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، مسعود صفری نژادپژوهشگر، محقق و مدرس دانشگاه باحضور در نشست تخصصی “جریان سازی عاشورادر حوزه فرهنگ و پوشش”  که عصر روز دوشنبه ۳۰  مهرماه با حضور دانشجویان رشته های مختلف هنری درتالار وحدت برگزارشد، […]

http://ofoghtehran.ir

جریان سازی در حوزه فرهنگ و پوشش یکی از فلسفه های قیام عاشورا بود

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، مسعود صفری نژادپژوهشگر، محقق و مدرس دانشگاه باحضور در نشست تخصصی “جریان سازی عاشورادر حوزه فرهنگ و پوشش”  که عصر روز دوشنبه ۳۰  مهرماه با حضور دانشجویان رشته های مختلف هنری درتالار وحدت برگزارشد،

گفت: جریان سازی در حوزه فرهنگ و پوشش ، یکی از فلسفه های قیام عاشورابوده است. در واقع امام حسین (ع) باقیام خود از انحراف مبانی و اصول دین جلوگیری کرده است. ابوسفیان یکی از بزرگترین دشمنان دین اسلام بودکه در کمتر از ۳۰ سال او وفرزندانش با نشستن بر کرسی خلافت، بر مسلمین حکومت کردند و انحرافاتی را در دین به وجود آوردند،

به طوری که امام حسین (ع) نیز فرمودند: ” من برای اصلاح دین جدم رسول الله(ص) قیام‌ می‌کنم و به کوفه و کربلا می‌روم”. حالاپس از قرن ها ببینید دین چطور به دست ما رسیده است.

وی بیان کرد: کسی که دغدغه اش روشنی و هدایت دیگران باشد هرگز در تاریکی نمی‌افتد امام حسین (ع) مصباح دین بودند و مصداق همین چراغ هدایت برای امت هستند که امروز پس از قرن ها نورش هرگز خاموش نشده و حرارت این نور در قلوب مومنین هرگز سرد نخواهد شد.

وی افزود: اگر قیام امام حسین (ع) نبود بی‌شک از دین اسلام امروز فقط یک نام باقی می‌ماند و حالا بعد از ۱۴۰۰ سال که از واقعه عاشورا گذشته است و ما در سال ۲۰۱۸ میلادی زندگی می‌کنیم بسیار خوشحال هستیم که نمایشگاهی با این وسعت و عظمت تحت عنوان سومین نمایشگاه لباس عاشورا در تالار وحدت برپاشده است.

باید چنین فرصتی را قدر بدانیم و از آن برای ترویج واشاعه فرهنگ عاشوراکه همان‌فرهنگ احیای دین، وفاداری استقامت، شجاعت، آزادگی، دین داری است در قالب لباس عاشورایی استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: به جرات می‌توانم بگویم همه فلسفه قیام عاشورا این بود که جریان انحرافی پس از اصلاح به مسیر اصلی خود که همان دین بود برگردد. عاشورا جنگ نبود بلکه تبلوری از فرهنگ بود زیرا جنگ را دشمن شروع کرد و آغاز جنگ با امام حسین (ع) نبود و آنچه که در این واقعه مهم است رفتاری است امام در مقابل دشمنانشان داشتند و آن چیزی جز فرهنگ و جریان سازی فرهنگی نبود.

وی در ادامه گفت: آنچه در تاریخ آمده است در کمتر از ۵ ساعت امام حسین (ع)و یارانش و همه خانواده اش بخصوص شش ماهه علی اصغرش با لب تشنه ذبح شدند و به شهادت رسیدند

و امام حسین(ع) نیز در آن شرایط محاصره درصحرای کربلا با ایراد هشت خطبه در مقابل صف آرایی دشمن سعی در هدایت مردم منحرف آن زمان داشتند و این رفتار؛ فرهنگی است که از امام شهیدمان به یادگار مانده است که ایشان حتی در آن لحظات به فکر نجات دشمنان و هدایت آنان بوده است.

صفری نژاد اظهار داشت: رفتار فرهنگی امام حسین (ع) که همان خیرخواهی وهدایت دشمنانش بود و فریاد “هل من ناصر ینصرنی” او  باعث شد شخصی بانام ابوالفتوح به همراه برادرش سعد که به سمت امام سنگ پرتاپ کرده و او را دشنام داده بودند از سپاه دشمن جدا شده و به صف فداییان لشگر اسلام بپیوندند و روایت است که ابوالفتوح پس از امام آخرین فردی بود که به شهادت رسید.

این پژوهشگر و محقق تاریخ در ادامه بیان کرد: در جریان سازی لباس عاشورایی باید ابتدا عظمت شخصیت اباعبدالله الحسین(ع) را بشناسیم و بعد از آنکه ایشان را باور کردیم و از رفتارهای این شخصیت بزرگ تاریخ اسلام الگو بگیریم آن وقت می توانیم ادعای مسلمانی و دوست داشتن واظهار محبت به اهل بیت(ع) کنیم.

وی جریان سازی فرهنگ عاشورا را مرتبط با حوزه پوشش و فرهنگ دانست و گفت: حفظ حریم و پوشش زنان و دختران و حفاظت از حریم خیمه ها به قدری برای امام حسین علیه السلام مهم بود که شب عاشورا به اصحابش دستور داد در پشت خیمه ها خندقی حفر کنند و هیزم‌هایی را برای آتش زدن درون آن بریزند تا دشمن از پشت به حریم خیمه ها و زنان و کودکان حمله ور نشود.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مسئله پوشش و حجاب در واقعه عاشورا به قدری مهم بود که وقتی حضرت زینب(س) در مقابل بزم دشمن، در کاخ یزید حاضر شد و خطاب به یزید گفت روا نیست دختران و زنان اهل بیت پیامبر(ص) در مقابل چشم نامحرمان قرار بگیرند و زنان و کنیزان یزید در پشت پرده پنهان باشند.

پیام امام حسین (ع) این بود که حجاب و پوشش نه تنها برای من بلکه برای خواهرم زینب(س) و دختر چهارساله‌ام سکینه (س) و همه خانواده‌ام مهم بود.

وی تصریح کرد: تمام فلسفه وجودی چهارده معصوم علیهم السلام در (قرآن ناطق) خلاصه می‌شود انسانهایی می‌توانند کامل باشند که با عمل به تمام دستورات قرآن کریم با این کتاب زندگی کنند و در همه امور زندگی ازقرآن بهره ببرند و اهل بیت عصمت و طهارت (ع)تنها انسانهای کاملی بودند که با قرآن زندگی کردند

و این امر در واقعه عاشورا در کلام زینب(ع) دختر امیرالمومنین علی(ع) جاری بود که وقتی دشمن از او پرسید در کربلا چه دیدید خانم زینب(س) پاسخ دادند “مارایت الاجمیلا” جز زیبایی چیزی در کربلا ندیدم. وی ادامه داد: امامان معصوم (ع) قرآن ناطق و انسان های کاملی هستند که عمری با قرآن زندگی کردند و رفتارشان هم اکنون بعد از قرن ها برای ما الگو و چراغ هدایت زندگی است.

اگر از راه عقل و نگرش عقلانی زوایای مختلف واقعه عاشورا را بررسی کنیم متوجه می‌شویم که طبق آیات قرآن در سوره بقره “لااکراه فی الدین ” در دین و قبول احکام الهی خداوند هیچ اجباری برهیچ انسانی نیست.

یعنی در قبول دین و پوشش نیز هیچ اجباری نیست. در این برهه از زمان که دشمنان اسلام درباره همه چیز حتی برای پوشش و تغییر سبک زندگی دینی جوانان و فرزندان ما نقشه های شومی دارند با برگزاری نمایشگاه لباس عاشورایی می توان نمونه الگوهایی را برای پوشش به مردم ارایه داد و در قبول و رد پوشش عاشورایی در ایام محرم، انتخاب نوع پوشش مناسب را به خود مردم واگذار کنیم.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=3764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی