تاریخ : جمعه, ۷ آذر , ۱۳۹۹ : 12 ربيع ثاني 1442 Friday, 27 November , 2020
8

راهبرد روابط عمومی در ارتباطات

  • کد خبر : 36384
  • ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰:۵۵
راهبرد روابط عمومی در ارتباطات
شورای شهر تهران روابط عمومی اختصاصی و جداگانه‌ای برای خود دارد اما به دلیل برخی نارسایی‌های ساختاری و سازمانی نقش اصلی در مدیریت ارتباطات و اطلاعات حوزه مدیریت شهری به عهده روابط عمومی شهرداری است.

بهناز شوهانی – کارشناس ارتباطات؛ نیاز به مبادله اطلاعات یا حتی سرگرمی، نیاز به بروز خلاقیت اجتماعی و نظایر آن در واقع ارتباط ما را به شبکه گسترده انسان ها پیوند می دهد. ارتباطات پیوند عمیقی با اطلاعات دارد. اطلاعات ابزاری لازم برای تصمیم گیری بجا و به موقع است تا افراد و سازمان ها بتوانند از میان گزینه مطلوب به هدف های خود دست یابند. برای دسترسی به اطلاعات ابزار و وسایل یا به اصطلاح فناوری اطلاعات ضروری است و این امر در سایه علم ارتباطات امکان می یابد تا بتوان پیام یا اطلاعاتی را از طریق هوا، امواج رادیویی و سایر انواع رسانه دراختیار کاربران اطلاعات قرار داد و سازمان ها را به هم پیوند زد. رابطه بین ارتباطات و اطلاعات به قدری اهمیت دارد که عصر جدید را دنیای ارتباطات و اطلاعات یا فناوری اطلاعات نامیده اند. در این عصر است که روابط عمومی سازمان ها نقش و جایگاه درخور توجهی به خود اختصاص می دهند. روابط عمومی ها بخشی از سازمان ها هستند که به طور کلی نقش مدیریت ارتباطات و اطلاعات عمومی سازمان ها را به عهده دارند. نقش روابط عمومی سازمان ها را از جهات مختلفی می توان بررسی کرد. در عین حال نقش و جایگاه روابط عمومی در سازمان های مختلف می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال ممکن است در یک سازمان حیطه فعالیت روابط عمومی عمدتا در محدوه داخلی و در ارتباط با کارکنان سازمان و در سازمانی دیگر در محدوده ای بسیار گسترده و در سطح جامعه و ارتباطات سازمان با فضای گسترده جامعه تعریف شده باشد، بنابراین طبیعی است که سطح انتظارات از روابط عمومی های سازمان های مختلف، متفاوت باشد. هدف اطلاع رسانی به عنوان یک رشته علمی تهیه مجموعه اطلاعاتی است که سبب پیشرفت نهادهای گوناگون و روش هایی می شود که وقف گردآوری و انتقال دانش هستند. اطلاع رسانی هم جنبه ای نظری مطلق دارد و هم جنبه عملی. آنان که در این رشته عملی دست اندرکارند برحسب تحصیلات و علائق خود بر یکی از این دو جنبه تاکید بیشتری می گذارند. در این محدوده هم برای اهل نظر جا هست و هم برای اهل عمل و واضح است که به هر دو دسته نیاز هست نظریه و عمل به نحوی ناگسستنی به یکدیگر پیوند یافته اند و هر یک از نتیجه کار دیگری استفاده می کند. به عنوان مثال روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران مورد مناسبی برای مطالعه در این زمینه است. اگرچه شورای شهر تهران روابط عمومی اختصاصی و جداگانه ای برای خود دارد اما شاید به دلیل برخی نارسایی های ساختاری و سازمانی نقش اصلی در مدیریت ارتباطات و اطلاعات حوزه مدیریت شهری به عهده روابط عمومی شهرداری است. باتوجه به گستردگی و پیچیدگی سازمان و شرح وظایف و خدمات رسانی شهرداری و نقش و جایگاه شورای شهر و درهم تنیدگی این مناسبات، روابط عمومی شهرداری نیز با گستره بسیار وسیع و پیچیده و در بعضی مواقع بسیار حساسی از موضوعات مواجه است. شهرداری تهران مجموعه ای بسیار گسترده با شرح وظایفی بسیار متنوع است. ۶۵ هزار نفر نیرو و حدود صد سازمان و شرکت در ذیل خود دارد که قرار است در گستره جغرافیایی عظیم کلانشهر تهران به حدود ۱۰ میلیون نفر جمعیت خدمات رسانی کند. اگرچه هر یک از سازمان ها و شرکت ها و مناطق شهرداری روابط عمومی اختصاصی خود را دارند اما در مجموع ذیل روابط عمومی مرکز تعریف می شوند. حال انتظار می رود مرکز ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری تهران بتواند نقش مدیریت روابط انسانی و اطلاع رسانی در چنین گستره وسیعی با خیل بسیار متنوع ذی نفعان را ایفا کند و همزمان مناسبات خارجی و بین المللی شهرداری را نیز سامان بخشد. به نظر می رسد باتوجه به اهمیت خاصی که مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمان گسترده شهرداری و در کنار آن شورای شهر دارد لازم است تعریف دوباره و روزآمدتری از تقسیم کار و وظایف و سازمان روابط عمومی و بین الملل حوزه مدیریت شهری به عمل آید

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=36384

اخبار مرتبط

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی