تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

7

همه چیز درباره «کلینت ایستوود»

  • کد خبر : 34566
  • 13 خرداد 1399 - 12:38
همه چیز درباره «کلینت ایستوود»
کلینت ایستوود بازیگر سرشناس هالیوودی که هفت دهه از عمر خود را وقف سینما کرده، در روزهای گذشته جشن تولد نود سالگی خود را برپا کرد.

به گزارش سرویس فرهنگی هنری افق تهران، «کلینت استیوود» بازیگر و کارگردان طراز اول سینما که می‌توان او را از نمادهای سینمای آمریکا دانست در حالی به ۹۰ سالگی رسیده که هفت دهه فعالیت مستمر سینمایی او با فراز و نشیب‌های جذابی همراه بوده است.

«کلینت ایستوود» که به تازگی وارد ۹۰ سالگی شده در طول دوران فعالیت سینمایی خود که از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز شده توانسته هم در فهرست محبوب‌ترین بازیگران تاریخ سینما قرار بگیرد و هم در عرصه کارگردانی به دو اسکار بهترین فیلم و دو اسکار بهترین کارگردانی دست یابد.

او در ۳۱ می ۱۹۳۰ در سانفرانسیسکو متولد شد و پیش از ورود به ارتش، کارگری می کرد. در سال ۱۹۵۳ و پس از پایان خدمت در ارتش در سودای صنعت سرگرمی به لس‌آنجلس رفت و گرچه هیچ تجربه حرفه‌ای در عرصه بازیگری نداشت اما کمپانی یونیورسال با او قرار داد امضاء کرد و پس از چند نقش کوتاه، در  سریال موفق «پوست خام» در نقش یک کابوی به نام «رودی یتس» بازی کرد که این مجموعه تلویزیونی از سال ۱۹۵۸ تا ۱۹۶۵ به روی آنتن رفت.

«ایستوود» پس از آن در سه فیلم وسترن اسپاگتی بازی کرد که این فیلم‌ها به موفقیت بزرگی دست یافتند تا او تبدیل یه یکی از محبوب‌ترین بازیگران سینما شود. او در سال ۱۹۷۱ نیز توانست در اولین تجربه کارگردانی خود فیلم «میستی را برایم پخش کن» را مقابل دوربین ببرد که با بودجه ۷۲۵ هزار دلاری به فروشی بالغ بر ۱۰ میلیون دلار دست یافت.

او که حالا در ۹۰ سالگی هم یک ستاره محسوب می‌شود اما حقایقی درباره این بازیگر، کارگردان، موسیقیدان و کارآفرین وجود دارد که شاید حتی طرفداران او نیز از آنها با خبر نباشند.

زمانی که ایستوود برای اولین بار به عنوان بازیگر قراردادی به استخدام کمپانی یونیورسال در آمد با یک بازیگر جوان دیگر به نام «برت رینولدز» دوست شد و گرچه هر دو در سال‌های بعد به ستاره‌های مشهوری تبدیل شدند اما این دو بازیگر جوان در ابتدا از کمپانی یونیورسال اخراج شدند. «رینولدز» بعدها در مصاحبه‌ای دلیل اخراج «ایستوود» را بزرگ بودن سیب آدم او (بیرون زدن بیش از حد غضروف گلو)، آرام صحبت کردن و درست نکردن یکی از دندان‌های شکسته‌اش اعلام کرد.

«ایستوود» وقتی مشغول بازی در سریال «پوست خام» بود برای بازی در یک فیلم کم هزینه ایتالیایی به نام «یک مشت دلار» به کارگردانی «سرجیو لئونه» به ایتالیا هم می‌رفت. این فیلم با بودجه ۱۰۰ هزار دلاری و گیشه ۱۴ میلیون دلاری به چنان موفقیت بزرگی دست یافت که دو قسمت بعدی آن «به خاطر چند دلار بیشتر» (۱۹۶۵) و «خوب، بد، زشت» (۱۹۶۶) نیز ساخته شد و بعدها به “سه‌گانه دلار” معروف شد. نکته جالب این است که در این سه فیلم وسترن از یک پانجو استفاده کرد که تاکنون هرگز شسته نشده است. «ایستوود» در مصاحبه‌ای گفته که هنوز این پانچو را دارد و اگر آن را بشوید از هم می‌پاشد.

«ایستوود» علاوه بر بازیگری و کارگردانی در فیلم‌هایش برای نوشتن قطعات موسیقی در بسیاری از آثارش نیز شناخته شده است که از آن جمله می‌توان به فیلم‌های «مرد هانکی تاک»، «گرمای شهر»، «مرز دل شکستگی»، «یک دنیای بی‌نقص»، «پل‌های مدیسون کانتی»، «قدرت مطلق»، «جرم درست»، «گاوچران‌های فضا»، «در خط آتش» و هچنین موسیقی تیتراژ پایانی فیلم «گرن تورینو» اشاره کرد. او موسیقی کامل متن فیلم‌هایش «رودخانه میستیک»، «بچه جایگزین»، «عزیر میلیون دلاری» و «پرچم پدران ما» را نیز ساخته است.

در سال‌های آغازین فعالیت بازیگری و زمانی که «ایستوود» جوان، مشغول بازی در سریال «پوست خام» بود، یک آلبوم موسیقی آهنگ‌های کابوی با صدای او ضبط و در سال ۱۹۶۳ منتشر شد. او در سال‌های بعد نیز در تک‌آهنگ هایی با چهره‌های معروفی چون «ری چارلز»، «مرل هگرد» و  «برانکو بیلی» همکاری کرد.

یکی از نقش‌های معروف «ایستوود» بازی در فیلم «هری کثیف» به کارگردانی «دان سیگل» و در نقش کاراگاه کالاهان است، نقشی که او در چهار دنباله این فیلم نیز تکرار کرد. در حالی که به سختی می‌توان بازیگر دیگری را برای این نقش متصور شد، اما «کلینت ایستوود» گزینه اصلی بازی در این نقش نبوده و چهره‌های سرشناسی چون «فرانک سیناترا» و «استیو مک‌کوئین» برای بازی در این فیلم در نظر گرفته شده بودند که در نهایت «فرانک سیناترا» به عنوان گزینه اصلی انتخاب می‌شود اما مشکل او در گرفتن اسلحه او را از این نقش دور می‌کند و سرانجام نقش کاراگاه کالاهان به «کلینت ایستوود» می‌رسد.

حضور مستمر «ایستوود» در سینما در مقام بازیگر و کارگردان از دهه ۱۹۶۰ میلادی از او یک سینماگر ثروتمند ساخته است و در سال ۲۰۲۰ ارزش دارایی‌های او ۳۷۵ میلیون دلار تخمین زده شده است. این در حالی است که دستمزد او برای بازی در سریال «پوست خام» ۷۰۰ دلار در هفته بود و بازی در فیلم «برای یک مشت دلار» که او را به یک ستاره تبدیل کرد تنها ۱۵ هزار دلار دستمزد نصیبش کرده بود. او از سال ۱۹۷۱ و ساخت فیلم «میستی را برای من پخش کن» تقریبا هر سال یک فیلم ساخته و جدیدترین فیلمش «ریچارد جول» (۲۰۱۹)، چهل و یکمین ساخته بلند او محسوب می‌شود.

«ایسنوود» تاکنون نقش شخصیت‌های ماندگاری را دوران طولانی فعالیت هالیوود خود بازی کرده است اما دو نقش بزرگ را نیز رد کرده است: سوپرمن و جیمز باند. او در گفت و گویی با لس‌آنجلس تایمز فاش کرده که برای بازی در نقش مامور ۰۰۷ در فیلم «در خدمت سرویس مخفی ملکه» پول خوبی به او پیشنهاد شده اما چون این نقش را متعلق به «شین کانری» می‌دانسته این پیشنهاد را رد کرده است. او در اواخر دهه چهارم زندگی نیز از بازی در فیلم «سوپرمن» (۱۹۷۸) به دلیل این که فکر می‌کرده برای این نقش خیلی پیر است، منصرف شده است.

زمانی که «ایستوود» در ارتش خدمت می‌کرده در حین پرواز  با یک بمب‌افکن دوران جنگ جهانی دوم به دلیل تمام شدن بنزین  در اقیانوس و دور از سواحل «پوینت ریس» در کالیفرنیا سقوط می‌کند اما چون یک مربی شنا هم بوده توانسته با ۵۰ مایل شنا خود را به ساحل برساند. البته او بعدها متوجه می‌شود که منطقه‌ای که در آن شنا می‌کرده محل زاد و ولد کوسه‌ها بوده است و اقرار کرده اگر این موضوع را می‌دانسته همان‌جا می‌مُرده است.

در حالی که دوستانش او را «کلینت» صدا می‌کنند در محافل آکادمیک او را دکتر «کلینت ایستوود» خطاب می‌کنند چرا که او دارای سه مدرک دکترای افتخاری است. او در سال ۲۰۰۶ دکترای افتخاری هنرهای زیبا از دانشگاه پاسیفیک دریافت کرد و دانشکده هنرهای سینمایی دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز در سال ۲۰۰۷ مدرک دکترای افتخاری «Human Letters» به او اعطاء کرد. او همچنین در سال ۲۰۰۷، مدرک دکترای افتخاری موسیقی را از کالج موسیقی بارکلی در بوستون دریافت کرده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=34566
  • 34 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.