به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص تاخیر در افزایش کرایه حمل و نقل عمومی به دلیل مشکلات اقتصادی ناشی از کرونا، بیان کرد: بر اساس قانون، یک سوم از بلیط وسایل حمل و نقل عمومی را باید دولت و یک سوم دیگر آن را شهرداری و یک سوم مابقی را شهروندان پرداخت میکنند تا فشاری بر مردم وارد نشود، متاسفانه در سالهای اخیر دولت سهم خود را پرداخت نکرده که با فشارهای اخیر بخش اندکی از آن را پرداخت کرده است که بیشتر هزینهها بر دوش شهرداری است.
وی افزود: مترو در تمام کشورها سودده است ولی شهرداری تهران تنها در سال ۹۸ دو هزار میلیارد یارانه بابت بلیط مترو و اتوبوسرانی پرداخت کرده است و به این معنی است که سهم دولت از حمل و نقل عمومی را شهرداری پرداخت میکند زیرا اعتقاد دارد خدمات را نباید به بهانه نبود بودجه تعطیل کرد.
علیخانی ادامه داد: نرخ کرایهها به دلیل تورم افزایش پیدا میکند، در مصوبه شورا کرایههای در سال ۹۹، ۲۰درصد افزایش یافت که از سطح تورم پایینتر بود، درصورتی که اگر کرایه حمل و نقل عمومی را متناسب با تورم افرایش دهیم به میزانی بیش از این مبلغ میرسیدیم، کرایه مترو در سال ۹۹ تنها ۳۰۰ تومان افزایش یافت که به دلیل مشکلات ناشی از کرونا قرار است تا پایان اردیبهشت ماه اعمال نشود زیرا به دنبال فشار بر شهروندان نیستیم، علیرغم اینکه خود شهرداری با فشارهای مالی زیادی روبرو است.
رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران تصریح کرد: افزایش کرایه تاکسیهای شخصی ارتباطی با شهرداری ندارد، به هرحال قیمت بنزین و هزینههای جانبی خودرو افزایش یافته است.
وی در پایان خاطر نشان کرد: اداره شهر هزینه دارد، در شرایط فعلی به دلیل تعطیلی شهرسازی و ساخت و ساز، درآمد ناشی از عوارض ساخت و ساز حذف شده و مالیات بر ارزش افزوده نیز بدون شک تحقق نخواهد یافت و همچنین درآمد حمل و نقل عمومی کاهش یافته و هزینههای جاری آن افزایش یافته است، به عنوان مثال روزانه ۳ مرتبه تمام وسایل نقلیه عمومی ضدعفونی میشوند در حالی که در گذشته این هزینهها را نداشتیم، ضمن اینکه بهای خدمات شهری، بهشت زهرا و پسماند بیمارستانی افزایش یافته و لازم است پیمانکاران در این بخشها اضافه شوند، دولت یک ریال در این شرایط کمک نکرده است در صورتی که باید سهم شهرداری از مقابله با کرونا را بپردازد.
انتهای پیام/