تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

اجرای قانون ترمیم حقوق کارکنان شهرداری تهران تاکید بر جلوگیری از تخریب بناهای مجاور کاخ گلستان تعیین تکلیف حقوق کارگران برای سال۱۴۰۳ افزایش سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت فعالیت مراکز منتخب معاینه فنی شهر تهران در روزهای ۱۰ و ۱۲ فروردین صنعت پتروشیمی بر مدار مهار تورم و رشد تولید در سال ۱۴۰۲ تداوم رکود در بازار مسکن افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد پیش بینی وزش باد شدید برای تهران ممنوعیت استخدام رسمی در طول برنامه هفتم تحقق شعار سال نیازمند ثبات در کشور منوعیت ورود گردشگران به برخی مناطق گردشگری ساخت مسجد در بوستان قیطریه موجب تخریب شعائر اسلامی اعلام قیمت جدید گوشت و مرغ تاریخ واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش ۱۵ درصدی راه‌اندازی خانه روزنامه‌نگاران تا تابستان امسال ممنوعیت نوشیدن آب قبل از خواب ریزش تاج عمارت قاجاری تهران تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق لایحه عفاف و حجاب هنوز در انتظار تأیید شورای نگهبان ضرورت ساماندهی کودکان کار طی ماه‌های آینده بازگشت ۳ ملی‌پوش به تمرین استقلال تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام ارتباط درد دست چپ با حمله قلبی مخالفت نکونام با درخواست ملی‌پوشان استقلال اوضاع اقتصاد ایران در سال ۱۴۰۳ بازگشایی درب ورودی «تکیه دولت» به کاخ گلستان مصوبه دولت برای حمایت از تولید و صادرات رشد مشارکت مردم با افزایش سود تولید و مالیات از سودگری جزئیات تصمیم شهرداری برای جمع‌آوری پل ۵۰ ساله تهران اعلام تاریخ جدید بازگشایی مدارس بعد تعطیلات عید مهلت استفاده از یارانه جدید وزش باد شدید در تهران اعلام برنامه‌های مترو تهران در شب‌های قدر اولویت‌های شهرداری تهران در سال جدید اقدامات توسعه‌ای متروی تهران برای۱۴۰۳

11

روایتی از وضعیت دانش‌آموزان حادثه‌ داراب

  • کد خبر : 2908
  • 15 مهر 1397 - 16:01

 مادر صدیقه دانش‌آموزی که در حادثه داراب دستش از بازو قطع شد، درباره وضعیت دخترش اینطور می‌گوید: بیش از یک سال است که از این حادثه می‌گذرد و باید تا الان دست متحرک برای صدیقه آماده می‌شد، اما متاسفانه هنوز آماده نشده است. به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران ، بیش از یک سال است […]

داراب افق تهران

 مادر صدیقه دانش‌آموزی که در حادثه داراب دستش از بازو قطع شد، درباره وضعیت دخترش اینطور می‌گوید: بیش از یک سال است که از این حادثه می‌گذرد و باید تا الان دست متحرک برای صدیقه آماده می‌شد، اما متاسفانه هنوز آماده نشده است.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران ، بیش از یک سال است که از حادثه تصادف دانش‌آموزان هرمزگانی می‌گذرد، در این حادثه ۱۲ نفر از دانش‌آموزان فوت کردند و ۳۴ نفر از آنان نیز صدمه شدیدی دیدند. دانش‌آموزان داراب و رودان که در این حادثه دچار آسیب جدی شدند، در گفت‌وگویی با ایلنا از وضعیت جسمی و تحصیلی خود گفتند و همچنین والدین آنها از بی‌توجهی مسئولان به روند درمانی فرزندانشان گلایه کردند، اما آموزش و پرورش مثل همیشه تاکید دارد که هیچ کم وکسری در خصوص این دانش‌آموزان صورت نگرفته است.

درد همیشه همراهش هست

“صدیقه صادقی” دانش‌آموزی که در حادثه داراب دستش از بازو قطع شد، درباره وضعیت جسمانی خود به خبرنگار ایلنا گفت: قرار بود، برای من دست متحرک بیاورند، اما دکترم گفته است، فعلا قطعات لازم پیدا نشده و باید صبر کنم.

مادر صدیقه با اشاره به دردی که همیشه همراه دخترش است، گفت: به نسبت اتفاقی که افتاده، شرایط جسمانی و روحی صدیقه متوسط است و بد نیست، البته به آن صورت مشکل جسمانی ندارد، ولی درد همیشه همراهش هست و دیگر درد برایش طبیعی شده‌است.

قرار بود یک دست متحرک و سبک برای صدیقه تهیه کنند، اما مهندسی که قرار بود این کار کند، می‌گوید، قطعات ساخت دست متحرک گیر نمی‌آید.

او درباره رسیدگی مسئولان آموزش و پرورش به وضعیت جسمانی و شرایط تحصیلی صدیقه توضیح داد: مسئولان آموزش و پرورش کم و بیش به نسبت توانایی‌شان کمک کردند، اما الان مشکل صدیقه دستش است که قول داده بودند، پروتز بگذارند، ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است. قرار بود یک دست متحرک و سبک برایش تهیه کنند، اما مهندسی که قرار بود این کار کند، می‌گوید، قطعات ساخت دست متحرک گیر نمی‌آید و با قیمت قبلی دلار هزینه را فاکتور کردیم، اما الان با قیمت قبلی نمی‌توانیم کاری کنیم و باید هزینه جدید را به آموزش و پرورش بگوییم تا ببینیم چه می‌شود. حتی چندین بار با دکترش تماس گرفتیم و پیگیری کردیم، اما به ما می‌گویند که قطعات خارجی است و هیچ شرکتی آن را نمی‌فروشد و بهانه‌های نواسات دلار را می آورند.

بیش از یک سال است که از آن حادثه می‌گذرد و باید تا الان دست متحرک برای صدیقه آماده می‌شد، اما متاسفانه هنوز آماده نشده است.

مادر صدیقه بیان کرد: بیش از یک سال است که از آن حادثه می‌گذرد و باید تا الان دست متحرک برای صدیقه آماده می‌شد، اما متاسفانه هنوز آماده نشده است. چون دست او از بازو قطع شده، از دست مصنوعی استفاده می‌کند و از آنجایی که دست مصنوعی‌اش بسیار سنگین است، شانه‌هایش درد می‌گیرد.

صدیقه هنوز نمی‌تواند بخوابد

او تصریح کرد: اگر بخواهد یک روز دست مصنوعی‌اش را استفاده کند، یک روز هم باید به خاطر درد و سنگینی آن استراحت کند. صدیقه هنوز هم برخی شب‌ها نمی‌تواند بخوابد و حادثه را فراموش نکرده است. هر وقت به دستش نگاه می‌کند، ناراحت می‌شود؛ چون انتظار دیگری داشت و فکر می‌کرد، می‌تواند از دستش استفاده کند.

مادر صدیقه درباره شرایط تحصیلی دخترش گفت: در سال تحصیلی که گذشت برای صدیقه معلم فرستادند و بعد برای امتحان نهایی‌ها به مدرسه رفت، ولی برای سال جدید در مدرسه ثبت‌نام کرده است.

او همچنین درباره بیمه و دیه دخترش گفت: بیمه یک مقداری از هزینه‌ها را به صورت علی‌الحساب داده‌ و قرار بود، پرداخت مابقی هزینه‌ها در دادگاه مشخص شود، اما فعلا دادگاه تشکیل نشده و گفته‌اند که باید دوران درمان دیگر دانش‌آموزان تکمیل و بعد دادگاه همه با هم برگزار شود. روند درمانی صدیقه چندماه پیش کامل شده، ولی فعلا دادگاهش تشکیل نخواهد شد تا روند درمان دیگر دانش آموزان نیز تمام شود. پرداخت دیه و مابقی هزینه‌های بیمه مربوط به همان دادگاهی می‌شود که قرار است با کل دانش آموزان یک جا برگزار شود.

پزشکان می‌خواهند، زودتر پرونده بسته شود

“فرخنده محمدی” نیز از جمله دانش آموزانی بود که در این حادثه مهره‌های کمرش آسیب جدی دید. پدر فرخنده درباره وضعیت جسمانی دخترش به خبرنگار ایلنا گفت: فرخنده برای درمان به بیمارستان یزد رفته است. مشکل دخترم شکستگی ستون فقرات بود و هنوز کمر و قفسه سینه‌اش درد می‌کند و حالا باید ببینیم که دکترش چه نظری در رابطه با شرایط کنونی‌اش دارد.

او درباره رسیدگی به وضعیت تحصیلی فرخنده از سوی مسئولان آموزش و پرورش توضیح داد: آموزش و پرورش وضعیت دانش‌آموزان را بررسی کرده‌است، اما چندان جدی نبوده و کم و بیش با ما همکاری کردند. دختر من یک سال مدرسه نرفت و سال گذشته را با حضور معلم در خانه درس خواند، البته دختر زرنگی است و اینطور نیست که از درس عقب بیافتد، اما کلا در خانه بود و امسال به سوم دبیرستان می‌رود.

اینجا دکترها می‌گویند؛ فرخنده خوب شده، اما خودش می‌گوید که هنوز درد و مشکل دارد، اگر مشکل نداشت، که من او را به یزد نمی‌فرستادم.

دخترم از لحاظ روحی و روانی حال خوبی ندارد

پدر فرخنده از بی‌توجهی پزشکان به وضعیت جسمانی دخترش گفت: به نظر می‌آید در اینجا اغلب پزشکان می‌خواهند، زودتر پرونده بسته و کار تمام شود، فرخنده هم بیشتر برای درمان به یزد و بندر عباس می‌رود. دکترها می‌گویند؛ فرخنده خوب شده، اما خودش می‌گوید که هنوز درد و مشکل دارد، اگر مشکل نداشت من که او را به یزد نمی‌فرستادم. دخترم الان ستون فقرات و قفسه سینه‌اش درد می‌کند. بچه‌ها از زمانی که تصادف کرده‌اند از لحاظ روحی و روانی حال خوبی ندارند، من بچه خودم را خوب می‌شناسم ۱۶، ۱۷ سال است که بزرگش کرده‌ام و می‌دانم که از لحاظ روانی بسیار تحت فشار است. دختر من نخبه بود، اما الان ذهنش هم آسیب دیده‌است.

اگر خدای نکرده اتفاقی برای دانش‌آموزان تهرانی بیافتد، حتی بعد از گذشت سال‌ها برایشان یادواره و سالگرد می‌گیرند، ولی آیا سالگرد دانش‌آموزان داراب را کسی اعلام کرد؟

او ادامه داد:‌ در حال حاضر چند نفر از بچه‌ها که آسیب‌های شدید دیده‌اند، هنوز درمانشان مانده است. این واقعه حادثه بسیار بدی بود، اما به بچه‌ها بی‌توجهی شده است. اگر خدای نکرده اتفاقی برای دانش‌آموزان تهرانی بیافتد، حتی بعد از گذشت پنج سال برایشان یادواره و سالگرد می‌گیرند، ولی آیا سالگرد دانش‌آموزان داراب را کسی اعلام کرد؟ در صورتی که این واقعه جهانی شد، اما کسی حتی اسمی از آنان نبرد. از همین برنامه “حالا خورشید” که می‌گوید به مشکلات مردم توجه می‌کند، بگیرید تا بقیه شبکه‌ها. هیچ خبری از بچه‌های داراب و خانواده‌های داغدارشان نگرفتند. این‌ها دانش‌آموزان خوب و نخبه کشور بودند، چرا توجهی به آنها نشد؟ چون اهل بندرعباس و میناب بودند؟

شما نمی‌دانید ما چه دردی کشیدیم؛ ۱۶ و ۱۷ سال بچه‌های نخبه بزرگ کردیم که حالا یا مرده‌اند یا دچار آسیب‌های جسمی شدید و جبران ناپذیر شده‌اند.

این کارها که برای بچه‌ها دست و پا نمی‌شود

غلامرضا سالاری میری (معاون مدیر کل و مدیر آموزش وپرورش میناب) در خصوص شرایط فعلی دانش‌آموزان به جهت جسمی و تحصیلی گفت: کارهای تحصیلی دانش‌آموزان در سال گذشته انجام شده‌است و کلاس‌های درس در خانه دانش‌آموزان با حضور معلم برگزار شد. همچنین تجهیزات مدرسه‌ای بچه‌ها را کاملا تامین کردیم.

او با اشاره به شرایط “محدثه شبرا” دانش‌آموزی که یک پایش را در حادثه تصادف هرمزگان از دست داد، گفت: خانواده محدثه با شرکت مورد نظر خودشان برای تهیه پروتز پای محدثه قرارداد بستند تا روند درمان محدثه تکمیل شود. در میناب همین یک دانش‌آموز نقص عضوی داشته‌ که برایش یک سوئیت کامل با تجهیزات درست کردیم و در اختیارشان گذاشتیم، ولی به هر حال آنها دختربچه هستند و می‌دانیم که هیچ چیز برایشان دست و پا نمی‌شود و همه زندگی‌شان بر اثر این حادثه تحت شعاع قرار گرفته است.

تا زمانی که مراحل درمان دانش‌‌آموزان تکمیل شود، هیچ دیه‌ای به آنها داده نمی‌شود تا مراحل درمان تکمیل شود، این مسائل دست قوه قضائیه است و دست ما نیست.

سالاری بیان کرد: هم وزارت آموزش و پرورش و هم اداره کل آموزش و پرورش استان کوتاهی برای دانش‌آموزان صدمه دیده نکردند. ما همچنان پیگیر روند درمان آنها هستیم و از حالشان غافل نمی‌شویم. ما همچنین توانستیم حکمی را از دادستان کل کشور و دیوان عالی بگیرم که پرونده دانش آموزان از داراب به میناب منتقل شود تا بچه‌ها مجبور نباشند، برای جلسات دادگاه این همه راه به داراب بروند. ضمن اینکه همه پرونده‌ها در یک دادگاه بررسی خواهد شد. ناگفته نماند، هیچ دیه‌ای به دانش‌آموزان داده نمی‌شود تا مراحل درمان تکمیل شود، این مسائل دست قوه قضائیه است و دست ما نیست.

دختران آسیب‌دیده مظلوم واقع شدند

مدیرکل آموزش و پرورش میناب گفت: حدود یک ماه پیش مبالغ دو میلیون تومان به صورت علی‌الحساب به تمام دانش‌آموزان کمک شده است. به مناسب سالگرد این حادثه به سراغ دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان رفتیم و از آنها عیادت کردیم و مراسمی هم برای دانش آموزانی که فوت شده بودند، گرفتیم. در حد توان خواسته دانش‌آموزان را محقق کردیم، ولی اینها دردی از آن‌ها دوا نمی‌کند. این بچه‌ها به گونه‌ای مظلوم واقع شده‌اند که همه دستگاه‌ها با ما همکاری می‌کنند.

 

انتهای پیام

خبر انلاین

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=2908
  • 73 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.