تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

جزئیات فروش آنلاین میوه در میادین و میوه و تره‌بار تهران شیوه‏‏‌های معدن‌کاری با مسئولیت اجتماعی تغییر سقف برداشت از حساب بانکی افزایش تعطیلی‌ها مخالف تحقق شعار سال بررسی کمبود و گرانی دارو در مجلس تاثیر تحریم‌های تازه بر نفت ایران ۵۸ ‌درصد عرضه شمش فولادی بدون مشتری ریزش دیوار دومین بنای خشتی و گلی ایران تایید اصلاح قانون بیمه‌کارگران ساختمانی توسط شورای نگهبان آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا ورود ۵۰۰۰ اتوبوس جدید تا پایان سال به تهران آغاز رویداد «ایمنی حمل و نقل» در پایتخت از امروز ضرورت ارائه لایحه تشکیل سازمان گردشگری به شورای شهر تهران انتقاد از عملکرد شهرداری در توجه به معماری ایرانی- اسلامی انتقاد از نمای شیشه‌ای ساختمان برخی دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها اعلام زمان شارژ کالابرگ اردیبهشت ماه ابلاغ دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی تصویب فوریت طرح برخی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های دولتی قیمت واحدهای نهضت ملی مسکن تشکیل کمیته تحقق شعار سال در شهرداری تهران رکوردشکنی تولید فولاد و پتروشیمی در شرایط تحریم چالش‌های صادرات گاز ایران به پاکستان نقش مشارکت‌های مردمی در جهش تولید پیشرفت ۱۰۰ درصدی در اجرای پروژه‌های پایتخت ایجاد سازمان گردشگری شهر تهران در اولویت شورا کاهش شفافیت با ارز نیمایی در بازار فولاد ضرورت ساماندهی کارکنان شرکت‌ها و ادارات افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان برنامه شرکت متروی تهران برای خط ۷ در سال جاری اوتیسم بیماری بدون درمان ابلاغ تعرفه‌های خدمات دارویی فاصله شدید پرسپولیس و استقلال در رنکینگ جهانی فرصت تاریخی پرسپولیس برای عبور از استقلال اعلام زمان متناسب سازی حقوق بازنشستگان تاثیر تحریم بر صادرات نفت ایران به چین تخریب ساختمان مجاور تماشاخانه سنگلج

6

باید آستین‌ها را بالا بزنیم و در جاهایی که موثریم حضور پیدا کنیم!!!

  • کد خبر : 2456
  • 03 مهر 1397 - 17:04
باید آستین‌ها را بالا بزنیم و در جاهایی که موثریم حضور پیدا کنیم!!!

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، پیش از ظهر دیروز، چهارمین نشست تخصصی «ارزیابی و آسیب‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت‌وساز شهر تهران» با حضور زهرا نژادبهرام و مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، سید محمد غرضی، پیروز حناچی معاون شهرسازی شهرداری و برخی مهندسان حوزه شهرسازی […]

به گزارش سرویس مدیریت شهری افق تهران، پیش از ظهر دیروز، چهارمین نشست تخصصی «ارزیابی و آسیب‌شناسی دستاوردهای قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در حوزه ارتقا کیفیت ساخت‌وساز شهر تهران» با حضور زهرا نژادبهرام و مجید فراهانی عضو شورای شهر تهران، سید محمد غرضی، پیروز حناچی معاون شهرسازی شهرداری و برخی مهندسان حوزه شهرسازی در فرهنگ سرای ابن سینا واقع در شهرک غرب تهران برگزار شد.

زهرا نژاد بهرام به عنوان میزبان این نشست در ابتدای جلسه با یاد آور شدن مساله تروریستی اهواز اظهار داشت: باعث تاسف بسیار است که هنوز هم حملات تروریستی، جان زنان و مردان و کودکان بیگناه را می گیرد؛ در حمله تروریستی اهواز ۲۵ نفر از عزیزانمان به شهادت رسیدند.

این عضو از شورای شهر تهارن هفته دفاع مقدس را نماد هشت سال تلاش و مقاومت دانست و افزود: مهندسان ما در دوره دفاع مقدس و بعد از آن پرچم‌های موفقیت و اقتدار را در این سرزمین بلند کردند و سال‌های سال است که علاوه بر انتقال تکنولوژی و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود، موجبات رشد و شکوفایی را فراهم آورده‌اند، اما نمی‌توان منکر وجود مشکلات و کاستی‌ها شد.

نژاد بهرام با اشاره به اینکه مشکلات با گفتگو حل می‌شوند، تصریح کرد: بخشی از مشکلات مربوط به سازمان‌ها و نهادهای در ارتباط با مهندسان است؛ بخشی از آن مربوط به سیستم قانونگذاری است که باید در راه شفافیت پیش برود و بخشی از آن به خود  مهندسان برمی گردد که این مهم نیازمند مشارکت است و با نقد صرف نمی‌توان کاری انجام داد.

عضو هیات رییسه شورای شهر تهران با اعلام اینکه کمیته شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران و کمیسیون عمران بنیاد امور ایرانیان در تلاشند که بگویند اگر می‌خواهیم برای عبور از مشکلات کاری انجام دهیم، باید آستین‌ها را بالا بزنیم و در جاهایی که موثریم حضور پیدا کنیم.

وی افزود: هرچه نیزان حضور و اثرگذاری مهندسان بیشتر باشد، امکان اثرگذاری آنها برای رفع مشکلات بیشتر است.

عضو کمیسیون معماری و شهرسازی شورای تهران خطاب به فعالین حوزه‌ی ساختمان و نظام مهندسی گفت: مجلس با لایحه‌ای که در خصوص اصلاح قانون نظام مهندسی در اختیار دارد با شنیدن صدای شما، می‌تواند کارهای تأثیرگذاری انجام دهند. اگر همراهی و بیان مشکلات از زبان شما نباشد، نمی‌توان گام موثری در راه این اصلاح برداشت.

نژاد بهرام با بیان اینکه یکی از جدی ترین ضمانت‌های امنیت در شهر و سازه‌های آن، تلاش مهندسان است، گفت: نظام مهندسی پیکری مردمی است. جمعیتی مردمی که با این همه نیرو طبیعتاً می‌تواند کارهای بزرگی انجام دهد. ضعف کارایی دارد، اما ناکارآمد نیست. اگر بود این‌همه انتظار نسبت به سازمان وجود نداشت.

وی با اشاره به انتخابات هیات رییسه سازمان نظام مهندسی، گفت: هر چقدر هم شمما نقد کنید، تا حضور نداشته باشید، اتفاقی نمی‌افتد. باید بگویید و شنیده شوید. راه گفتن شما هم صندوق‌های رأی است. در این سلسه نشست‌ها نقش کمیسیون شهرسازی و معماری برای ترغیب شما به مشارکت بوده است.

مجید فراهانی با حضور در این نشست گفت: بیست و‌ پنج سال از سازمان نظام مهندسی می‌گذرد و اکنون نزدیک به پانصد هزار عضو‌ در کل کشور دارد. نگاه قانونگذار بیست و پنج سال پیش در این خصوص بوده که سازمان نظام مهندسی به عنوان یک نهاد بالادستی در سطح ملی و حتی بین المللی بتواند نقش آفرینی کند.

رییس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران ادامه داد:امروز کشور نیازمند تحول در ساختار و سیستم و فرآیندهای انجام کار در منابع انسانی و تکنولوژی مدیریت ساخت در نظام مهندسی و همچنین ارتقای توان سازندگی و نوآوری هستیم. در شرایط سختی که با توجه به تحریم‌ها و وضعیت ساخت و ساز وجود دارد، پیش بینی می‌شود که رشد قیمتی بالایی در عرصه‌ی ساختمان داشته باشیم. که این امر بر کسب و کار اعضای حرفه ساختمان تاثیر خواهد گذاشت. در چنین شرایطی نظام مهندسی چه پیش بینی داشته است؟

وی افزود: آیا نظام مهندسی توانسته است سرمایه گذاران داخلی و خارجی را مجاب کند تا با کمک انجمن‌ها و پیمانکاران عمده پروژه‌ها به ساختمان و پروژه‌های کلان ساختمان سازی شهر تهران وارد شوند؟ آیا توانسته است برای بافت فرسوده طرح‌هایی را ارائه کند؟ بیش از یک میلیون نفر در این بافت فرسوده زندگی می‌کنند. اگر ما به آمار مراجعه کنیم، در شهر تهران بیست و یک درصد ساختمان‌ها بین یک تا پنج سال عمر دارند، این در حالی است که این عمر در دنیا متناسب با پنجاه سال و بعضاً هشتاد سال است.

فراهانی در آخر گفت: در شورای شهر تهران، چه در کمیسیون شهرسازی و معماری چه در کمیسیون برنامه و بودجه آمادگی داریم که دیدگاه ها و نظرات دوستان در نظام مهندسی و انجمن های صنفی در جهت تحول در این بخش را پیگیری کنیم تا شاهد رضایت مردم باشیم.

قانون بیمه ساختمان پیوست تضمین شناسنامه فنی است

پیروز حناچی درباره‌ی قوانین سازمان نظام مهندسی گفت: ما کمتر قانونی داریم که به شکل متمرکز یک فرآیند را مورد بررسی قرار داده باشد. اوایل شکل‌گیری این نظام، درگیر مسائل مالی نبود اما حدود سال هشتاد و هفت، مباحث مالی در این نظام شکل قوی‌تری پیدا کرد. مجامع عمومی هم گردش مالی زیادی نداشتند.

حناچی با اشاره به تغییر در سیستم سازمان نظام مهندسی گفت: ما در دوره‌ی قبل در مورد تخریب باغات این موضوع را تجربه کردیم که وقتی جامعه نسبت به موضوعی حساسیت نشان می‌دهد، مسئولین و مدیران هم مسیر خود را عوض می‌کنند. اما وقتی نهادهای تخصصی و انجمن‌های علمی ما ضعیف باشند، این صدا منعکس نمی‌شود.

معاون شهرسازی شهرداری تهران با بیان وظایفی که در این نظام وجود دارد، گفت: وظایفی از جنس تصدی و از جنس حاکمیت وجود دارد، یعنی اگر دولت و حاکمیت به مشکلی نپردازد، هیچ مسئولی نیست که آن را رفع کند. حرکت عمومی شهرداری تهران این است که تا جایی که می‌تواند وظیفه‌ی تصدی را بتواند اجرا کند.

حناچی ادامه داد: در نظام مهندسی عنوانی داریم به نام «شناسنامه فنی» که وقتی ساختمانی جا به جا می‌شود، شناسنامه‌ی فنی هم جزو اسنادش باشد. شناسنامه‌ی فنی ساختمان شامل همه‌ی موارد فنی ساختمان است. در تمام دنیا مشاورین املاک خدمات نگهداری و فنی را انجام می‌دهند و تمامی اطلاعات مورد نیاز خریدار را می‌دانند. شاید متضمن این شناسنامه‌ی فنی قانون اجباری بیمه ساختمان است. اینکه ما از ابزار بیمه برای کنترل استفاده کنیم و ساختمانی که مقررات ملی در آن اجرا نشده، هزینه‌ی بیمه‌ی بیشتری بپردازد.

 

قدرت سیاسی با جریان اجتماعی خیلی همراه نمی شود

سید محمد غرضی گفت: نظام مهندسی دارای توان بسیار بالای اجتماعی است.قاعده‌اش این است که قدرت سیاسی با جریان‌های اجتماعی خیلی همراه نمی‌شود. اما ما باید به فکر ارتقای تکنولوژیک و اجتماع خودمان باشیم تا اینکه نسل‌های بعد درگیر این مشکلات نباشند. قانون نظام مهندسی به مدت ده سال در دولت دهه‌ی شصت ماند و کسی به آن اعتنایی نداشت تا زلزله‌ی رودبار رخ داد.

وی با بیا اینکه بوروکرات‌ها بر تکنیکال‌ها مسلط اند، ادامه داد: همه مغلوب بوروکرات‌ها شدند. ساختار سیاسی دولت باید عوض شود. باید مهندس‌ها در ساخت و ساز کشور تغییرات اساسی به وجود آورند و ارتقا پیدا کنند.
غرضی با ارائه‌ی پیشنهادی ابراز کرد: من در اداره‌ی کشور نظرم بر این است که استاندارها را مردم انتخاب کنند تا این قدرت سیاسی متمرکز از بین برود. به نظرم تهران باید به شش استان تقسیم شود و در هر استان هم مردم استاندار خود را تعیین کنند و بدهکار خود را بشناسند. هر استانی هم خودش مقررات ساختمان‌های خودش را بنویسد.

گفتنی است در فضای تعاملی این نشست چند تن از مهندسان حوزه سازه‌های ساختمانی از جمله؛ احمد خرم، مهندس کریمی آنچه، مهندس حاجتی، دکتر عابدی و مهندس گتمیری حضور داشتند.

بسیاری از بازرسین این حوزه آموزش مهارتی ندارند

احمد خرم گفت: سازمان نظام‌ مهندسی نیازمند یک تحول است. تحولی اساسی در ساختار، سیستم، فرایندهای انجام کار و در منابع انسانی. بسیاری از بازرسین هنوز آموزش مهارتی ندیده‌اند. باید آموزش ببیند تا با الفبای کار آشنا شوند.

وی ادامه داد: سیستم سازمان نظام مهندسی، سیستمی جزیره‌ای است. در سازمان نظام مهندسی تهران که سر آمد تمام سازمان‌ها است، به صورت جدا هر کسی هر تصمیم می‌گیرند. در خود سازمان هم معاونت‌ها و ادارات هر کدام یک جزیره‌اند و سو استفاده از این سیستم هم بسیار راحت است. یکی از سو استفاده‌هایی که در این سازمان شده، دلیل اصلی‌اش این بوده است که ما زیر بار ارتباط الکترونیک نرفتیم.

قانون نظارت بر برق و مکانیک ساختمان تا به حال اجرایی نبوده است

مهندس کریمی آنچه عضو انجمن مهندسان برق تهران گفت: در قانون نظام مهندسی، نظارت بر برق و مکانیک وجود دارد، ولی این امر تا به حال اجرایی نبوده است. آمار برق گرفتگی‌هانشان می‌دهد که در سال ۹۲، صد و شصت نفر در تهران دچار برق گرفتگی شدند.

وی افزود: پس از این آمار، نظارت بر این روند شروع شد، تا اینکه تا سال ۹۶، آمار برق‌گرفتگی‌ها به نود نفر کاهش یافت. سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا اینکار از گذشته این نظارت انجام نشده است؟

مهندس حاجتی با ابراز امیدواری از اینکه شاهد همگرایی تخصصی در بخش ساختمان و نظام مهندسی باشیم، گفت: برای تحقق این امر یاید به دنبال ارتقا در بحث کیفیت و ساخت و ساز باشیم. باید در وهله‌ی اول قوانین و مقرراتی داشته باشیم که ما را به این سمت سوق دهند.

وی ادامه داد: در این راه باید توسط قانونگذاران شورا و مجلس ظرفیت سازی شود تا به شرایط ایده آل برسیم. در چنین شرایطی می‌توانیم معضلات و ضعف قوانین را رفع کنیم تا با استفاده از دانش و پتانسیل انجمن‌های مربوطه در این نشست‌ها خروجی مثبتی داشته باشیم.

دکتر عابدی، رییس هیات مدیره انجمن مهندسان تاسیسات مکانیکی ساختمان تهران در این نشست گفت: بر اساس گزارش پزشکی قانونی، در ده سال گذشته هفت هزار و ششصد و پنجاه و هفت نفر دچار گاز گرفتگی شدند که ۲۵ درصد این آمار مربوط به استان تهران است.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران باید به بحث تاسیسات مکانیک و برق توجه ویژه‌ای شود و کارهایی در جهت بهبود این امر انجام گیرد. در بحث حریق بر ساختمان‌ها‌ی زیر پنج طبقه هیچگونه نظارتی چه از سمت سازمان آتش نشانی و چه از سمت مهندسان وجود ندارد. بیشترین خسارات هم در این حوزه است. در سازمان نظام مهندسی دو هزار و پانصد مهندس تاسیسات مکانیک فعالیت دارند که کار نظارت گاز ساختمان را از پرند تا فیروزکوه انجام می‌دهند و در همین دوره نظارتی است که مرگ و میر روند کاهشی داشته است.

وقتی ساختمانی ساخته شود، دیگر نمی‌توان آن را دور انداخت

دکتر گتمیری اذعان داشت : در حوزه نظام مهندسی و تحول در ساختار و فرآیندها، نظام مهندسی با شکلی که تا امروز داشته است، نمی‌تواند نقش خود را به درستی ایفا کند. با وجود اینکه سازمان نظام مهندسی تنها انجیو یا سمنی است که نقش قانونی برایش تعریف شده است.
وی ادامه داد: یکپارچه کردن نظام ساخت ساز و نظام مهندسی ضروری است. به هیچ وجه تفاوت کارفرمایی و بودجه‌ای نباید وجود داشته باشد. ساختمان مثل بخاری نیست که ما خط تولید را در سه مقطع کنترل کنیم. در سازمان نظام مهندسی باید تمام فرایندها ریز به ریز از لحظه ی شروع تا لحظه‌ی انتهایی تحت نظارت باشد. با یک نظارت مستمر و پیگیر باید تمام فرآیندش دیده شود، چون وقتی ساختمانی ساخته شود، دیگر نمی‌توان آن را دور انداخت.

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=2456
  • 59 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.