تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

بازسازی و بهره برداری از کوشک امیر سلیمانی بررسی دلایل کمبود دارو در مجلس ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید

2

امضاء تفاهم نامه معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و ستاد مبارزه با مواد مخدر

  • کد خبر : 23438
  • 16 آذر 1398 - 21:46
معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده و ستاد مبارزه با مواد مخدر به منظور درمان، نگهداری، بازتوانی و پیشگیری اولیه، کنترل وکاهش اعتیاد؛ تفاهم نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش سرویس اجتماعی افق تهران، این تفاهم نامه که روز شنبه به امضای دکتر معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و دکتر اسکندر مومنی دبیر ستاد مبارزه با مواد مخدر رسید، در راستای افزایش آگاهی و توانمندی زنان در مقابل آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد و قاچاق مواد مخدر و روان گردان ها و همچنین ضرورت توجه به نقش محوری زنان در زمینه پیشگیری از آسیب های اجتماعی در محیط خانواده منعقد شده است.

۳۳ درصد جمعیت معتادان دنیا را زنان تشکیل می‌دهند

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان اینکه در دنیا ۲۸۰ میلیون نفر مصرف‌کننده موادمخدر وجود دارد، گفت: ۳۳ درصد این آمار مربوط به زنان است.

دکتر اسکندر مؤمنی در مراسم انعقاد تفاهم‌نامه با معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان این مطلب گفت: آمار اعتیاد زنان در جمعیت معتادان جوامع سنتی و آسیایی ۱۰ درصد، امریکای لاتین ۳۰ درصد و کشورهای اروپایی ۴۰ درصد است.

وی اظهار کرد: در کشور دو میلیون و ۸۰۰ هزار معتاد داریم که ۱۵۶ هزار نفر از آنان، زنان هستند؛ یعنی ۶ درصد جمعیت معتادان کشور را زنان تشکیل می‌دهند.

دبیرکل ستاد گفت: تعداد مصرف‌کنندگان مواد مخدر در جمعیت فعال کشور، ۵.۴ درصد است که زنان معتاد نیز نسبت به کل جمعیت فعال کشور ۰.۶درصد (شش دهم درصد) را شامل می‌شوند.

مؤمنی با بیان اینکه بیشترین زنان مبتلا به اعتیاد در گروه سنی ۲۳ تا ۴۴ سال قرار دارند، افزود: ۴.۷ درصد جمعیت دانشجویان کشور مصرف مواد مخدر دارند که این آمار در زنان و دختران دانشجو ۲.۱ درصد است.

وی ادامه داد: در شیوع شناسی اخیر، ۶۶ درصد از کل جمعیت کشور برای مشارکت در امر پیشگیری از اعتیاد اعلام  آمادگی کرده‌اند و این رقم در بین زنان  ۶۸ درصد می‌باشد. همچنین مقاومت زنان در برابر مصرف مواد مخدر سه برابر است .

دبیرکل ستاد با بیان اینکه وقتی صحبت از زنان می‌شود، هم بحث جمعیت زنان و هم خانواده مطرح می‌شود، گفت: زنان رکن و ستون اصلی خانواده در پیشگیری از مواد هستند و بیش از ۳۰ درصد زنان معتاد گفته‌اند که اصلاً فکر نمی‌کردند، روزی معتاد شوند.

مؤمنی گفت: از این حیث زنان می‌توانند در امر پیشگیری نقش مؤثر و ویژه داشته باشند. هر چند که قبول داریم بخش زنان کمی مغفول مانده و باید توجه بیشتری به این جمعیت داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه رویکرد کلی تفاهم‌نامه پیشگیری از اعتیاد است، گفت: این تفاهم‌نامه با معاونت زنان باید منتج به یک دستورالعمل اجرایی شود و کمیت‌پذیر و مشخص شود و ظرف دو سال ستاد و معاونت زنان و امور خانواده ریاست جمهوری باید مفاد این تفاهم‌نامه را انجام دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در مراسم امضای این تفاهم نامه با اشاره به اقدامات و تلاش های معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در زمینه مقابله با آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد در بین زنان و خانواده ها از زاویه دید پیگیری و توان افزایی در جوامع محلی در معرض تهدید، تاکید کرد: ‌مهم ترین اقدام این معاونت تمرکز  بر ظرفیت سازی است که در همین راستا طرح ارتقا تاب آوری و گفت و گوی ملی خانواده در سراسر کشور اجرایی شده است.

دکتر ابتکار با اشاره به اینکه طرح ارتقا تاب آوری با کمک تسهیلگرانی موفق و خوب در ۹۴۰ نقطه کشور اجرایی شده است، افزود: تمرکز اصلی بر نقاط پرآسیب بویژه در حاشیه تهران و سایر کلان شهرها خواهد بود که این طرح به توان افزایی جامعه محلی و در نهایت ایجاد تشکیلات موثر از جمله صندوق های خرد یا تعاونی ها برای اشتغالزایی می انجامد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در خصوص اجرای طرح گفت و گوی ملی خانواده با همکاری وزارتخانه آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری، صداو سیما و انجمن های غیر دولتی، گفت: خانواده منسجم، نقش حمایتی و مقابله با آسیب های اجتماعی را به خوبی ایفا می کند و در غیر اینصورت خانواده دروازه اعتیاد می شود.

دکتر ابتکار اجرای طرح مهارت های ارتباطی در خانواده در ۳۱ استان کشور و در مرحله بعد سایر استان ها را از جمله اقدامات معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده در راستای طرح گفت و گوی ملی خانواده برشمرد و ادامه داد: در این طرح به مهارت های فردی که برای زندگی سالم ضروری است، توجه شد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه یکی از زیر شاخه های طرح گفت و گوی ملی خانواده، طرح گفت و گوی بین نسلی است، تاکید کرد: با اجرای طرح گفت و گوی بین نسلی، شکاف های اصلی جامعه ایران که با توجه به تحولات فن آوری در جهان سرعت گرفته است، کاهش می یابد.

دکتر ابتکار با تاکید بر اینکه اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی با هدف اشتغالزایی یکی از راهکارهای مهم پیشگیری از آسیب های اجتماعی بویژه اعتیاد است، تصریح کرد: در این راستا با توجه به نقش زنان سرپرست خانوار در مقابله با آسیب های اجتماعی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۱۲ هزار زن سرپرست خانوار با هدف توجه به مشاغل نوین خانگی هدف گذاری شده است.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده به نقش سازمان های مردم نهاد و اهمیت برون سپاری در راستای توان افزایی و پیشگیری از اعتیاد در کشور اشاره کرد و گفت:‌ ۲ هزار و ۷۰۰ سازمان مردم نهاد(سمن ) در حوزه زنان و خانواده در حال فعالیت هستند و طرح توان افزایی این سازمان ها در دستور کار معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده بود که در دوره ۴ روزه و به صورت منطقه ای بیش از یکهزار سازمان مردم نهاد تحت پوشش قرار گرفته است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=23438
  • 28 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.