تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲

اخبار لحظه

لغو اخذ مالیات از صادرات شرکت‌های پتروشیمی آغاز ثبت‌نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد از ۱۸ فروردین صادرات ۴۵ میلیون دلاری غیرنفتی افزایش ۴.۵ درصدی تولید ناخالص داخلی نحوه انتخاب «سبد غذایی» خانوارها در طرح کالابرگ ضرورت توسعه معماری خاص ایرانی اسلامی در ایستگاه‌های مترو افطار فرصت تقویت هویت فرهنگی کپی غیرقانونی اسناد تصویری موزه سعدآباد افتتاح ۴ ایستگاه جدید مترو در تهران افزایش ۵۰ درصدی کرایه تاکسی و بلیط مترو در سال آینده افزایش یارانه‌های نقدی در سال ۱۴۰۳ جزئیات تاخیر واریز حقوق اسفند بازنشستگان تعیین حداقل دستمزد کارگران با فرمول فعلی مغایر قانون ضرورت افزایش پروازها در روزهای آخر سال ضرورت بازگشت کودکان کار اتباع غیرمجاز به کشور خود توصیه‌های تغذیه‌ای برای ایام روزه‌داری محرومیت مجدد هافبک استقلال پیگیری روند اخذ مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس اسپاسم عضلانی نشانه تومور مغزی جزئیات فعالیت دوربین‌های طرح ترافیک در تعطیلات نوروزی رشد تولید با حمایت از جامعه کارگری ضرورت اجرای قانون ساماندهی نیروهای شرکتی و خدمتی از سوی دولت جزئیات سقف برداشت از خودپرداز و کارت‌به‌کارت در ایام نوروز افزایش نرخ بهره بین بانکی به ۲۳.۶۲ درصد اعلام شرایط جدید بیمه شدن دستفروشان بازگشایی موزه نظامی ارتش در تهران استرس از عوامل موثر بر افزایش وزن فرمول افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران مسئولیت اجتماعی عامل چالش توسعه معادن افزایش ۸ درصدی تولید آهن اسفنجی اعلام میزان حق سنوات و عیدی سال آینده عوامل اثر گذار بر بازار مسکن ۱۴۰۳ ضرورت تعطیلی پروازهای چارتری ممنوعیت افزایش نرخ هتل‌ها در ایام نوروز تلاش شورای شهر برای ایجاد سامانه‌ای برای مدیریت محلات افزایش قیمت شدید مرغ و گوشت در بازار

22

زنگ خطر تولید شیر در کشور به صدا در آمد/ خرید حمایتی شیرخام، مشکلات دامداران را برطرف نکرد

  • کد خبر : 213
  • 17 خرداد 1397 - 10:36
زنگ خطر تولید شیر در کشور به صدا در آمد/ خرید حمایتی شیرخام، مشکلات دامداران را برطرف نکرد

با توجه به نوسان نرخ نهاده های دامی در چند ماه اخیر و امتناع وزیر صنعت از افزایش نرخ شیر خام، زنگ خطر نابودی تولید داخل به صدا درآمده است. به گزارش پایگاه خبری افق تهران، چند سالی است که هزینه های سرسام آور تولید و قیمت پایین شیر خام امان دامداران را بریده و سبب شکایت […]

با توجه به نوسان نرخ نهاده های دامی در چند ماه اخیر و امتناع وزیر صنعت از افزایش نرخ شیر خام، زنگ خطر نابودی تولید داخل به صدا درآمده است.

به گزارش پایگاه خبری افق تهران، چند سالی است که هزینه های سرسام آور تولید و قیمت پایین شیر خام امان دامداران را بریده و سبب شکایت آنها از نادیده گرفتن حقوقشان در زنجیره تولید تا مصرف شده است.

البته ناگفته نماند که نوسان نرخ نهاده های دامی در چند ماه اخیر، وضعیت صنعت دامداری را به مراتب وخیم تر  کرده  و کار را به جایی رسانده که دیگر برای ادامه تولید، رمغی برای دامدار باقی نمانده است.

با وجود درخواست مکرر دامداران از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار برای بررسی قیمت تمام شده شیرخام  و افزایش نرخ آن، تاکنون ترتیب اثری به این موضوع داده نشده است. ادامه این روند کار را به جایی خواهد رساند که برای تامین لبنیات مورد نیاز چاره ای جز واردات نخواهیم داشت.

حال جای سوال است که چرا وزیر صنعت نسبت به اجرای افزایش نرخ شیر امتناع می کند تا هزینه های بالای تولید در مقابل دامداران که به قیمت نابودی صنعت تمام می شود، قد علم نکند؟

احمد مقدسی رئیس انجمن صنفی گاوداران، با انتقاد از نرخ پایین شیرخام در بازار اظهار کرد: با گذشت ۶ ماه از مکاتبات صورت گرفته با سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار مبنی بر بررسی قیمت تمام شده شیر خام ناشی از نوسان نرخ ارز، افزایش قیمت جهانی نهاده و آشفتگی نهاده در بازار داخل،ترتیب اثری به این موضوع داده نشده است.

وی افزود: از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار تقاضا داریم که قیمت شیرخام و لبنیات را متناسب با یکدیگر افزایش دهند تا تجربه سال ۹۳ تکرار نشود، چرا که در آن سال قیمت خرید هر کیلو شیرخام از دامدار ۱۴۴۰ تومان اعلام شد درحالیکه تنها قیمت لبنیات ۱۵ درصد افزایش یافت و درنهایت این امر موجب شد تا کارخانه ها تن به اجرای خرید شیر خام با نرخ مصوب ندهند.

مقدسی با انتقاد از امتناع وزیر صنعت نسبت به اعلام افزایش قیمت شیرخام گفت: با توجه به آنکه سازمان حمایت پس از بررسی های دفاتر قیمت تمام شده در تاریخ ۱۶/۲ طی نامه ای به ستاد تنظیم بازار، نرخ خرید هر کیلو شیرخام درب دامداری با چربی ۱۵ درصد و اختصاص ارز ۳ هزار و ۸۰۰ تومانی به واردات نهاده ها را یک هزار و ۵۵۰ تومان اعلام کرد، اما وزیر صنعت دستور کار اجرای این موضوع را نمی دهد.

رئیس انجمن صنفی گاوداران ادامه داد: با وجود آنکه وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به وزیر صنعت خواستار اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار شد، اما باز هم به این موضوع ترتیب اثری داده نشده است و کار به جایی رسیده که از وزیر جهاد تقاضا کرده ایم که طی نامه ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی به وضعیت صنعت دامداری شود چرا که زنگ خطر نابودی صنعت گوشت و شیر کشور به صدا درآمده است.

وی با بیان اینکه تاخیر در افزایش نرخ شیر خام به قیمت نابودی تولید داخل تمام می شود، اظهار کرد: تاخیر در رسیدگی به تولید شیرخام، واردات لبنیات را به همراه خواهد داشت؛همانگونه که علی رغم تلاش های بسیار برای بدست آوردن بازار صادراتی دام زنده،دست اندرکاران به سبب نوسان نرخ گوشت قرمز،صادرات دام زنده را متوقف کردند.

به گفته مقدسی به صرفه نبودن قیمت شیرخام موجب شد تا گله های مادر به کشتارگاه بروند ،کسی به داد دامدار نمی رسد.

این مقام مسئول متوسط نرخ خرید هر کیلو شیرخام از دامدار را هزار و ۳۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: این درحالی است که قیمت تمام شده شیرخام بالای هزار و ۵۵۰ تومان است.

وی با بیان اینکه سالانه ۱۰ میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود، افزود: با ادامه روند امتناع از افزایش قیمت شیرخام،تولید کاهش خواهد یافت. چه بسا این موضوع تا کنون اتفاق افتاده و آمارش اعلام نشده است.

مقدسی با بیان اینکه هر بطری شیر یک لیتری در اتحادیه اروپا ۱٫۲ یورو است،گفت: بی توجهی به دامداران و نابودی تولید داخل  کار را به جایی خواهد رساند که هر بطری شیر یک لیتری در صورت واردات با ارز دولتی باید با نرخ حدود ۶ هزار و ۲۰۰ تومان خریداری شود در حالیکه هم اکنون نرخ هر بطری شیر بالای سه هزار تومان نیست.

رئیس انجمن صنفی گاوداران در پایان سخنان خود درباه آخرین وضعیت خرید حمایتی شیر خام ،اظهار کرد: وزیر جهاد کشاورزی دستور داده است که خرید حمایتی شیرخام از دامدار استمرار یابد . بدین منظور سازمان تعاون روستایی اعلام کرده است که هر کیلو شیرخام با نرخ یک هزار و ۴۴۰ تومان از دامداران خریداری می شود، اما از آن جا که پرداخت مطالبات دامداران به سبب کمبود بودجه با تاخیر صورت می گیرد، این موضوع کمک چندانی به دامدار نخواهد کرد.

نوسان نرخ نهاده های دامی، دامداران را سردرگم کرده است

حسین نعمتی رئیس اتحادیه دامداران ایران، با بیان اینکه افزایش نرخ نهاده های دامی، دامداران را سردرگم کرده است، گفت: با وجود نوسان شدید نرخ نهاده های دامی طی ماه های اخیر، متوسط خرید هر کیلو شیر خام از دامدار هزار تا هزار و ۳۶۰ تومان است.

به گفته وی اعتصاب کامیون داران در یک هفته اخیر بر نوسان و آشفتگی بازار نهاده های دامی دامن زده  استچرا که به سبب کمبود نهاده ها در صورت پرداخت وجه نقد، امکان تامین آن برای دامدار وجود ندارد.

نعمتی قیمت تمام شده هر کیلو شیر خام را ۱۷۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در ماه های اخیر، کارخانه های لبنی نه تنها بهای خرید شیر خام را افزایش ندادند بلکه به بهانه های مختلف نظیر چربی و پروتئین،نرخ ها را کاهش دادند.

این مقام مسئول نرخ کنونی هر کیلو جو برای دامدار را ۱۲۰۰ و کنجاله سویا را ۲ هزار و ۷۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: این درحالی است که شرکت پشتیبانی امور دام تا کنون نهاده ای کمتر از قیمت بازار در اختیار اتحادیه قرار نداده و تنها مقداری جزئی به انجمن صنفی گاوداران اختصاص داده است.

وی ادامه داد: با گذشت چند ماه از درخواست دامداران مبنی بر افزایش قیمت شیر خام،اما ترتیب اثری به این موضوع داده نشده است. هم اکنون دامداران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کنند.

رئیس اتحادیه دامداران در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه خرید حمایتی شیرخام از برخی استان ها انجام می شود، تصریح کرد: با توجه به آنکه امکان دسترسی همه دامداران به خرید حمایتی وجود ندارد واز طرفی مطالبات دامداران با تاخیر پرداخت می شود؛بنابراین خرید حمایتی تاثیر چندانی در بهبود صنعت دامداری نخواهد داشت.

انتهای پیام/

/ باشگاه خبرنگاران

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=213
  • 48 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.