طلب میلیاردی شهرداری از نیروهای مسلح

رئیس شورای شهر بیان کرد: حداقل ۲۰۰ هزار تخت گردشگری ثبت شده در کشور داریم که یک سوم آنها در تهران است با این وجود صنعت هتل‌داری دچار مشکل بوده و در پایتخت نتوانستیم هتل بین‌المللی داشته باشیم.

به گزارش سرویس شورای شهر افق تهران، محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران در مراسم بزرگداشت روز گردشگری اظهار داشت: صنعت گردشگری یکی از صنایع مهم در جهان به شمار می‌رود که با گذشت زمان به صورت تصاعدی افزایش یافته چرا که با میزان کمی سرمایه‌گذاری می‌تواند اشتغال فراوانی را ایجاد کند. همچنین از این طریق تبادلات فرهنگی نیز صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه صنعت گردشگری دیپلماسی عمومی نیز به همراه دارد،گفت: این موضوع در اولویت دولت‌ها بوده بنابر این بیشترین حمایت و تسهیلات در این زمینه باید در نظر گرفته شود.

رئیس شورای شهر تهران به محدودیت‌ها و موانع پیش‌روی صنعت گردشگری در کشور و پایتخت اشاره کرد و گفت: یکی از این موانع تکیه بر صنعت نفت در کشور است که تلاش‌های ترامپ جهت مقابله با صنعت نفت در ایران یکی از مواردی است که می‌تواند کشور را به سمت اقتصاد بدون نفت پیش ببرد و نتایج خوبی را در حوزه صنعت گردشگری ایجاد کند.

وی از دومین محدودیت برای حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت:‌محدودیت‌های ایدئولوژیک هم در کشور سبب شده نتوانیم صنعت گردشگری را افزایش دهیم که باید ارزش‌ها را که می‌تواند برخی از آنها کاذب باشد در وزارتخانه مربوطه جدا تا بتوانیم این صنعت را گسترش دهیم.

هاشمی عنوان کرد: ایران در مقایسه با کشورهای دیگر مقام ۱۰ با ۲۴ اثر ثبت شده در یونسکو در حوزه گردشگری را دارد ولی با این وجود تعداد گردشگران آن و میزان درآمد حاصله بسیار اندک است.

هاشمی عنوان کرد:‌در سال ۹۶، ۱۰ میلیون گردشگر از ایران خارج شده و معادل نصف آن گردشگر به کشور وارد شده است که تحریم‌های اخیر و افزایش قیمت ارز سبب شد تعداد گردشگر خروجی کمتر شود و اگر اربعین را در نظر نگیریم میزان ورود گردشگر بیشتر از خروج آن بوده است.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: مانع اصلی دیگر در حوزه گردشگری وضعیت سیاه‌چالگی ایران و تهران است ایجاد امنیت، سیستم بانکی مناسب و اینکه گردشگران بتوانند در فضای مجازی سفارش‌های مختلف بگیرند سبب می‌شود بیشتر به  کشورهایی که این مسائل را مورد توجه قرار داده‌اند سفر کنند بنابر این وظیفه مسئولان بانکی، وزارت اقتصاد دارایی، و حتی ما در شهرداری این است که موضوع سیاه‌چالگی تهران را از بین ببریم.

وی به ترانزیت هوایی اشاره کرد و گفت:‌تهران در ارتفاع ۱۲۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته در حالی که فرودگاه دبی و یا استانبول در سطح صفر تا ۱۰ از سطح دریا قرار دارد.بنابر این تهران می‌تواند ۷۰ درصد سفرهای ترانزیتی شرق به غرب و برعکس را جذب کند ولی به دلیل محدودیت‌های ایدئولوژیکی که من اینجا نمی‌گویم که مشکل پیدا کنند از درآمد ترانزیتی محروم هستیم.

هاشمی به شهرک فرودگاهی اشاره کرد و گفت: راه‌اندازی این شهرک برای تهران تثبیت شده و از طریق آن عملیات ترانزیتی می‌تواند به خوبی اجرایی شود و برای توسعه تهران مفید است که ما همین جا از وزارت راه و شهرسازی خواستاریم به این مسئله توجه کنند.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد:‌فرودگاه امام هر چند جز تهران نیست ولی فرودگاه مجاور تهران به شمار می‌رود قرار بوده که ۴۰ میلیون سفر از طریق آن انجام گیرد ولی الان این رقم به کمتر از ۱۰ میلیون رسیده و لازم است اقداماتی جهت توسعه این مسئله انجام گیرد.

وی در ادامه به موضوع برخی محدودیت‌ها پرداخت و گفت: باید از فقها کمک بگیریم و از مسئولین اجرایی می‌خواهم که به فقها سر بزنند و کشور را از صنعت گردشگری بی‌نصیب نکنند. درآمد گردشگری از درآمد نفت و درآمد حاصله از مالیات می‌تواند بیشتر باشد به ویژه اگر مسافران و گردشگران خارجی باشند.

عضو شورای شهر تهران گفت: این مسئله ارزشش را دارد باید رودربایستی‌ها را کنار گذاشت و راه‌حل پیدا کرد حتما راه‌حل‌هایی در این زمینه است.

هاشمی عنوان کرد: از نظر قوانین اجبار نداریم که نسبت، برای ورود به هتل چک شود ولی هویت باید بررسی شود. در فقه نیز نیامده که نسبت را چک کنند چرا این ظرفیت را استفاده درست نمی‌کنیم تهران دارای فضاهای خالی زیادی برای گردشگران است و از این موضوع نباید به سادگی گذشت.

وی افزود: حداقل ۲۰۰ هزار تخت گردشگری ثبت شده در کشور داریم که یک سوم آنها در تهران است. ولی با این وجود صنعت هتل‌داری دچار مشکل بوده و در پایتخت نتوانسته‌ایم هتل بین‌المللی داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به برگزاری ۱۴ مهر به عنوان روز تهران خاطرنشان کرد: هفته گردشگری منتهی به هفته تهران می‌شود و اعضای شورای شهر از جمله مسجدجامعی تلاش کرده‌اند که این موضوع را هر چه بیشتر مورد توجه قرار دهند. تهران باید اولین مقصد گردشگری باشد و این موضوع مدنظر قرار گیرد.

هاشمی یادآور شد: ۶۰۰ موزه در کشور وجود دارد که ۲۰۰ مورد آن در تهران است لذا جاذبه‌های گردشگری فراوانی داریم و اگر تسهیلاتی برقرار شود گردشگری داخلی و خارجی می‌تواند درآمدهای زیادی برای مردم و شهرداری داشته باشد.

عضو شورای شهر تهران در پایان گفت: اشیاء موزه‌ای اگر با موزه‌های دیگر جهان تبادل شود می‌تواند درآمد خوبی داشته باشد و باید به این موضوع نیز توجه کرد.

انتهای پیام/