تاریخ : چهارشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

درخواست کمک فعالان صنعت فولاد از رییس جمهور گام‌های بلند صنعت پتروشیمی ایران ضرورت تشکیل دبیرخانه تأمین مواد اولیه صنایع پتروشیمی ضرورت چابک‌سازی و حذف فرآیندهای زائد اداری معادن ناترازی برق حاصل سال‌ها بی‌توجهی به توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر وزش باد شدید و گرد و خاک در تهران دیوارکشی حریم تهران توسط بهمن موتور ضرورت تامین مالی پروژه‌های شهرداری تهران انتقاد از تعطیلی زودهنگام موزه‌های تهران ضرورت توجه به روند تامین مالی پروژه‌ها ضرورت اصلاح اساسی قوانین مدیریتی در کشور ضرورت همراستایی سیاست‌های کلی نظام باید در راستای خدمت آغاز اجرای طرح ساماندهی آسیب‌های اجتماعی شهر تهران صیانت از حریم تهران از مسائل اصلی شورای شهر انتقاد عضو شورای شهر از روند نامگذاری مراکز تجاری و فروشگاه‌ها جزئیات دستگیری سارق سکه‌های مقبره شاه نعمت الله افزایش مشکلات فعالان صنعت با قطعی برق ضرورت ترویج نشاط عمومی در تهران انتقاد از نبود انسجام مدیریتی در حریم تهران اعلام آمادگی صنعت نفت برای توسعه و نوسازی زیرساخت‌ها صدور مجوزهای جدید سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی انتقاد از بلاتکلیفی قانون عفاف و حجاب سازمان برنامه و بودجه مانع اصلی تبدیل وضعیت نیروها افزایش انتقادها از وضعیت تامین برق در کشور جزئیات اجرای طرح جدید تعرفه‌گذاری جزئیات واریز حقوق بازنشستگان کاهش کارآیی مدیریت شهری در پی تداوم بی‌نظمی ضرورت اتمام پروژه‌های بازچرخانی آب ضرورت تشکیل کمیته حل مشکلات تهران اعلام برنامه‌های مجموعه تاریخی فرهنگی نیاوران تداوم بی‌توجهی به آثار باستانی کرمان ضرورت تمرکز دولت بر راه‌حل‌های اصولی برای حل ناترازی‌ها ضرورت بازنگری در طرح محدودیت ۹۰ درصدی برق به کارخانجات تداوم ناترازی‌ها با وجود انتقادات و تفاهمنامه‌ها تداوم وزش باد و افزایش دما در تهران ضرورت تلاش برای لغو تحریم‌ها

2

راهکارهای دولت برای حذف قاچاق سوخت

  • کد خبر : 165170
  • 02 اردیبهشت 1404 - 16:23
راهکارهای دولت برای حذف قاچاق سوخت
کارشناس انرژی بیان کرد: هم اکنون مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست که دولت با تغییراتی مثل تغییر در سهمیه و خصوصی کردن جایگاه‌ها می‌تواند قاچاق بنزین را حذف کند.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ محمدصادق مهرجو کارشناس انرژی در رابطه با تغییر وضعیت سهمیه بنزین گفت: طرحی وجود دارد مبنی بر تخصیص بنزین به هر فرد که مدت زمان طولانی است مطرح شده است و مرکز پژوهش‌های مجلس آن را مورد برسی قرار داده است هم اکنون روزانه نزدیک به ۱۰۵ تا ۱۱۰ میلیون لیتر تولید روزانه بنزین وجود دارد و با در نظر گرفتن جمعیت ۹۰ میلیون نفری اگر روزانه به هر نفر یک تا ۱.۲ لیتر بنزین به هر فرد تخصیص پیدا کند در ماه معادل ۳۰ تا ۳۶ لیتر به هر فرد می‌تواند بنزین اختصاص پیدا می‌کند

وی ادامه داد: می‌توان این بنزین را با توجه به اینکه سهمیه هر فرد ۳۰ تا ۳۵ لیتر است افرادی که به هر نحو خودروی شخصی ندارند از این طریق توزیع عادلانه ای شکل می‌گیرد که این افراد در آن سهیم می‌شوند، اما اینکه نظام توزیع آن به چه شکل باشد کسانی که خودرو ندارند می‌توانند سهمیه خود را در اختیار پالایش و پخش قرار داده و معادل ریالی آن را دریافت کنند.

وی در این زمینه توضیح داد: پالایش پخش هم با توجه به نیاز کشور آن را به شکل مقتضی و بر اساس قیمت گذاری که دولت تشخیص می‌دهد آن را بین مردم توزیع می‌کند، مر کز پژوهش‌های مجلس بر روی این طرح کار کرده است و مربوط به سال ۱۴۰۲ است

مهرجو خاطر نشان کرد: با این شکل می‌توان بنزینی که در داخل کشور تولید به شکلی کاملاً عادلانه توزیع می‌شود و بر اساس خودروی شخصی و تعداد آن تخصیص بنزین صورت نمی‌گیرد. اما اینکه چگونه این طرح را کنترل، مدیریت و باز توزیع کنیم توسط دولت و پالایش و پخش در حال برسی است.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: هم اکنون مصرف بنزین در کشور ۱۳۵ میلیون لیتر است که با اجرای این طرح بنزین مازاد باعث می‌شود که نیازی به واردات نداشته باشیم و میزان بنزینی که برای واردات نیاز داریم بر اساس قیمت وارداتی بین مردم توزیع می‌کنیم به عبارتی یارانه‌ای برای واردات بنزین و مازاد تولید و ما به التفاوت مصرف و تولید در اختیار مصرف کنندگان قرار ندهیم و نرخ ۱۵۰۰ یارانه به سه هزار تومان و هر کسی که خودرویی دارد به اندازه تعداد افراد خانواری که دارد یارانه بنزین دریافت می‌کند به طور مثال خانواده ۳ نفره ۹۰ لیتر بنزین یارانه‌ای دریافت کند. و مازاد بر آن را بنزین آزاد و به قیمت بنزین وارداتی دریافت کند در این شرایط هم جلوی قاچاق گرفته می‌شود و هم نظام توزیع بنزین داخلی عادلانه تر می‌شود زیرا در شرایط فعلی هر کسی تعداد خودروی بیشتری داشته باشد بیشتر از فرآورده‌های یارانه‌ای استفاده می‌کند و کسانی که خودرویی ندارند بهره‌ای از این یارانه نمی‌برند.

وی ادامه داد: هم اکنون برای افزایش قیمت بنزین یعنی به قیمت وارداتی بنزین در اختیار مردم قرار دادن به دلیل اینکه اختلاف بین مصرف و تولید وجود دارد قطعاً اگر لیتری ۱۵،۲۰ و یا ۳۰ هزار تومان باشد باعث شوک‌های تورمی می‌شود در ابتدا باید نظام توزیع عادلانه شود تا کمی مردم مصرف خود را مدیریت کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه تنوع سبد سوخت یکی از الزاماتی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خاطر نشان کرد: واردات خودروهای هیبریدی، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه سی ان جی در کشور از رشد مصرف جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: در حال حاضر به جای ۳ تا ۴ درصد رشد سالانه مصرف بنزین شاهد رشد ۸ تا ۱۰ درصدی رشد مصرف در کشور هستیم که نگران کننده است.

مهرجو خاطرنشان کرد: وضعیت تولید به هیچ عنوان به این میزان نیست و استفاده از ابزارهای قیمتی هم باعث ایجاد تورم می‌شود با توجه به اینکه وضعیت اقتصادی وضعیت مطلوبی نیست و به همان تناسب میزان رضایتمندی مندی مردم از اقتصاد خوب نیست تنها افزایش قیمت بنزین برای شش ماه دوام می‌آورد و پس از ۶ ماه مجدداً افزایش نرخ مصرف اتفاق می‌افتد مگر اینکه قیمت بنزین به صورت ناگهانی ۴ برابر شود این طرحی بوده است که معاونت برنامه ریزی وزارت نفت بر روی آن کار کرده است و نتایج آن نیز موجود است.

این مقام مسئول خاطر نشان کرد: به دلیل اینکه ناوگان حمل و نقل فرسوده است مصرف بنزین بالاست به طوری که میانگین میزان مصرف بنزین بی ۱۲۵ تا ۱۳۰ میلیون لیتر در روز بوده است.

مهرجو اضافه کرد: پمپ بنزین‌های سیار بابت بنزین زدن به هر میزان ۵۰ هزار تومان دریافت می‌کنند و تفاوتی ندارد که ۲ یا ۱۰ لیتر بنزین باشد در حقیقت باید ۸ هزار تومان باشد.

وی اضافه کرد: در حال بنزین سه نرخی شده است؛ یکی بنزین ۱۵۰۰ تومانی دیگری ۳ هزار تومانی آزاد و بنزین ۸ هزار تومانی جایگاه‌های سیار باعث سه نرخی شدن قیمت بنزین شده است.

وی ادامه داد: دولت به دنبال خصوصی کردن جایگاه‌های سوخت است و جایگاه داران بر اساس کیفیت، آلایندگی و اکتان قیمت گذاری کند اقدامی که در سایر کشورها در حال انجام است.

مهرجو خاطر نشان کرد: بنزین وارداتی بر مبنای قیمت وارداتی خواهد بود و با قیمت روز محاسبه می‌شود ضمن آنکه جامعه با گذشت زمان خود را با قیمت‌های جدید منطبق می‌کند

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=165170
  • 83 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.