تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

عبور تولید فولاد ایران از مرز ۳۲ میلیون تن پیش بینی تشدید اوضاع نابسامان یارانه‌ها در سال ۱۴۰۳ دره خرم‌آباد و روستای بیشه در شرف ثبت جهانی ضرورت ترویج فرهنگ دوچرخه سواری در شهر تهران بازسازی و بهره برداری از کوشک امیر سلیمانی بررسی دلایل کمبود دارو در مجلس ضرورت جذب سرمایه گذاری خارجی در صنعت پتروشیمی رگبار باران از دوشنبه در تهران اقدامات شهرداری تهران برای برقی‌سازی ناوگان حمل و نقل عمومی افزایش کرایه‌های حمل و نقل عمومی از امروز اعلام نرخ جدید بهره بین بانکی افزایش شدید نرخ‌ رهن و اجاره در بازار مسکن در تهران رکورد صادرات نفت به بالاترین میزان ۶ سال اخیر جزئیات مصوبه اصلاح قانون مجازات اسلامی توسعه کمربند سبز تهران در سال جاری غربالگری بیماری SMA از امسال علائم هشداردهنده حمله قلبی تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن

6

روحانی: آدرس غلط ندهیم، همه چیز از ۵ دی ۹۶ شروع شد

  • کد خبر : 1412
  • 06 شهریور 1397 - 14:07

مجلس – حسن روحانی رییس جمهور پس از طرح سوالات برخی از نمایندگان در حوزه‌های قاچاق و ارز و برجام به سوالات آن‌ها پاسخ داد به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، حسن روحانی در بخش اول سخنان خود به برخی از سوالات پاسخ داد. وی گفت: * همه باید بهترین کلام، بهترین سخن، نیکو ترین جملات را […]

حسن روحانی

مجلس – حسن روحانی رییس جمهور پس از طرح سوالات برخی از نمایندگان در حوزه‌های قاچاق و ارز و برجام به سوالات آن‌ها پاسخ داد

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، حسن روحانی در بخش اول سخنان خود به برخی از سوالات پاسخ داد. وی گفت:

* همه باید بهترین کلام، بهترین سخن، نیکو ترین جملات را نسبت به هم به کار ببریم. امیدواریم توصیه هایی که مقام معظم رهبری نسبت به همین جلسه به من فرمودند بتوانم نکات مورد نظر ایشان را دقیقا مراعات کنم.

* درآغاز این روز را روز مبارکی برای دموکراسی کشور و مردم سالاری دینی می بینم . هیچ کس فکر نکند که پاسخگو بودن به عنوان یک نقطه ضعف است. به عنوان بالاترین نقطه قوت مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه مسئولان باید پاسخگو باشند. هر کدام در چارچوب قانون و وظایف خود.

* هیچ کس از مردم شریف ایران از دوستان ما در جهان و یا دشمنان ما فکر نکنند امروز آغاز شکافی بین دولت ومجلس است کاملا این تصور اشتباه است . مجلس و دولت هدف بسیار بزرگی را بر دوش دارند و این بار مسئولیت را با همکاری هم باید به مقصد برسانند.

* همواره تلاش من بر این بوده که بین دولت ومجلس ارتباط نزدیک و برادرانه باشد و به نظر من این چنین بوده . بسیاری از نمایندگانی که در برابرشان سخن می گویم در انتخابات ۹۶ حضور فعال داشتند در کابینه دولت دوازدهم کمک کردند. در طرح ها و لوایح در کنار هم بودیم. ممکن است گله‌ای از دولت داشته باشید و ما از شما گلایه داشته باشیم اما دوستانه و برادرانه است.

*‌ سوال نمایندگان که در ۵ بند تدوین شده و بسیاری از سوالات مشابه این سوالات سوالات ملت ایران هم هست. نه تنها یک چهارم نمایندگان امروز مجلس این سوالات را دارند بلکه به اعتقاد من بسیاری از مردم این سوالات را دارند که چرا بیکاری هست؟ وضع بانک این چنین ؟ وضع قاچاق آن چنان؟ رکود و رونق شرایطی را طی می کنند که مورد انتظار مردم نیست و چرا رشد قیمت ارز؟ به هر کوچه و خیابانی بروید سوالات همین است. مردم حق دارند بپرسند. مردمی که در دولت یازدهم در طول چهار سال و ودر ماه های اولیه دولت دوازدهم شاهد تحول مثبت در اقتصاد، فرهنگ و مسائل اجتماعی و امنیت ملی و سیاسی داخلی و خارجی بوده‌اند امروز برای شان این سوال مطرح شده که چه شده است که مردم باید از آینده زندگی خود و کشورشان نگران باشند. این سوال اصلی است.

* سوال اصلی این است که چرا در طول ۴ سال و نیم حرکت ما به سرعت رو به جلوبود. در رشد اقتصادی در تعادل قیمت ارز در رونق اقتصادی و …. چیزی مخفی نیست. در این ۷ تا ۸ ماه اخیر ناگهان شرایط نویی آغاز شد.

* ممکن است بفرمایید این شرایط نو از ارز و رکود و اشتغال و قاچاق و سیستم بانکی بود . ناگهان تصور مردم از آینده ایران تغییر کرد و این درد بزرگ است. بیکاری و نا به سامانی بانکی و شرایط ارزی مشکل بزرگی است. رونق هم مهم است اما همه این ها در برابر اعتماد و امید مردم ناچیز است.

* چرا امیدمردم تغییر کرده و نسبت به آینده ایران دچار تردید شدند و عده ای نسبت به عظمت و قدرت نظام رشد وتوسعه آینده دچار شک شده‌اند؟ این شک را باید درمان کنیم. باید با زبانی درست و صحیح با مردم سخن بگوییم که مردم قانع شوند که مشکلات این چند ماه زودگذر است. کلید مسائل همین است. باید توضیح بدهیم با هدایت رهبری و هماهنگی سه قوه و نیروهای مسلح عبور می کنیم.

حسن روحانی در مجلس

*‌ نخواهیم گذاشت توطئه آمریکا پیروز شود. نمی گذاریم یک مشت ضد ایرانی که امروز در کاخ سفید جمع شدند علیه ما توطئه کنند. امروز کاخ سفید از پایان جلسه امروز اندوه بار خواهد شد. پایان این جلسه بین مجلس و دولت و بین دو قوه و قوه قضاییه و بین سه قوه و نیروهای مسلح و بین همه اینها با رهبری است. نه ترسی داریم از مشکلات و به خوبی عبور می کنیم.

* اولین سوال این است در زمینه قاچاق کالا و ارز دولت موفق نبوده است. موضوع قاچاق کالا و ارز در سال ۸۱ مبارزه با آن با فرمان رهبری شروع شد و نمایندگان مجلس در سال ۹۲ قانون مربوطه را نوشتند و ابلاغ کردند. ۶۰۰ میلیارد تومان پول برای سامانه های لازم در زمینه قاچاق کالا و ارز ایجاد کردیم .چرا قاچاق ایجاد می شود. جنس از بیرون می آید وقتی قیمت یارانه ای است و متعادل نیست خود به خود تمایل پیدا می‌کند به خارج برود. هر چه قیمت ارز پایین بیاید واردات قاچاق بیشتر می شود هر چه بالا برود واردات قاچاق کمتر می‌شود و خروجی بیشتر می شود . اساس برای جلوگیری از قاچاق تولید با کیفیت داخلی است.

* ما چطور توانستیم از ۲۵میلیارد دلار برسیم به ۱۲ میلیارد دلار در عرض ۴ سال؟ این تحول بزرگ چطور ایجاد شد. ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز فراقوه ای است و نمایندگان مجلس، قوه قضاییه و نیروهای مسلح و … در آن ستاد حضور دارند. مبارزه با قاچاق تنها کار دستگاه اجرایی نیست. آمار و ارقامی که این ستاد به کمک دانشگاه تهیه کرد می گفت قاچاق کالا و ارز ۲۵میلیارد دلار است تا بالاخره به ۱۲ میلیارد دلار رسید.

* درقاچاق خروجی که عمدتا سوخت است و هنوز هم می شود یعین بنزین و گازوییل و نفت کوره دولت با برنامه ریزی که داشت برای کنترل پیمایش خودروها و کنترل های دیگر قاچاق ۸/۷ میلیارد در پایان سال ۹۵ به نیم میلیارد تبدیل شد. البته من این را بگویم در زمینه مبارزه با قاچاق نقش نیروی انتظامی، سربازان گمنام، نیروهای مسلح به ویژه سپاه نقش ارزشمندی است.

* از ده ماه پیش در شورای عالی امنیت ملی آب های جنوب را مبارزه با قاچاق را در اختیار سپاه قرار دادیم. در غرب و شرق هم نقاطی در اختیار سپاه است. با کمک همه اینها به نقطه مطلوب می رسیم.

* چرا تحریم‌های بانکی باقی مانده است؟ این سوال یکی از نمایندگان است. برجام برای چه بود؟ من از شما سوال می‌کنم ؟ برجام برای این بود که ما به دنیا بگوییم فعالیت صلح آمیز هسته ای که به دروغ گفته اند غیر صلح آمیز است و علیه ما قطعنامه های فراوانی را تصویب کردند و به دنیا گفتند برنامه هسته ای ما خطری برای امنیت جهانی است برجام خواست بگوید برنامه هسته ای ما صلح آمیز است.

* قطعنامه گذشته شورای امنیت سازمان ملل این است که ایران صلح و امنیت را تهدید می کند. بعد از برجام قطعنامه این است که ایران حق دارد فعالیت هسته ای داشته باشد و از دنیا هم می خواهد به ایران کمک کند. این یعنی برجام.

* دربرجام دستاوردهایی داشتیم که هیچ وقت از بین نمی رود. تحریم تسلیحاتی کشور را که این تحریم نه ایران حق دارد سلاحی بخرد و بفروشد به ۵ سال تقلیل دادیم و دو سال و نیم دیگر آزادمی شود.

* درزمینه های اقتصادی هم برجام گشایش هایی ایجاد کرد. حالا که این شرکت ها در حال رفتن هستند معلوم می شود که آمدند که حالا می روند. اگر بانکی با ما کار نمی کند یعنی یک روز کار می کرده که الان کار نمی کند. برجام بخشی از مشکلا اقتصادی را حل کرده است. برجام تحریم های هسته ای را لغو کرد.

* با حدود ۲۸۷ بانک رابطه کارگزاری داریم و هزاران حواله و گشایش اعتباری از طریق بانک های خارجی انجام دادیم.حدود ۷۰ میلیارد دلار پول از طریق سیتیم بانکی تبادل شده است.

* ۴ لایحه تقدیم مجلس کردیم که برای حیثیت ایران و روابط بانکی اساسی است. یکی تصویب شده و سه تای دیگر باقی مانده که از نمایندگان و رئیس مجلس می خواهم این روند را تسریع کنند.شما می‌دانید سرمایه وفاینانس زیادی از کشورهای خارجی گرفتیم و تحریم ها که آغاز شد مشکلاتی هم ایجاد شد که باید از آن عبور کرد.

* مساله سوم بیکاری است . در زمینه بیکاری کارنامه ما درخشان است. کمتر در کشور این کارنامه را می یابید. در سال ۸۴ تا ۹۱ اشتغال خالص آنقدر کم بوده که نمی توان گفت. اشتغال خالص ما ۱۰ هزار نفر بوده است. و امروز اشتغال خالص ما در طول ۵ سال گذشته دومیلیون و ۷۰۰ هزار نفر بوده است.این افتخار بزرگی برای کشور است. به آمار مرکز آمار و بانک مرکزی مراجعه کنید.

* اشتغال سکون و ارامش سیاسی و امنیت داخلی وخارجی میخواهد اما برای اولین بار در بهار ۹۷ بیش از آن چه که داوطلب کار بودند کار ایجاد کردیم. ما از لحاط بیکاری کارنامه خوبی داریم اما مردم قانع نیستند و هنوز بیکاری فراوانی داریم . بیکاری مزمن چندین سال است که داریم و این حرف درست است. رقم بیکاری ما ۱۲/۱ درصد است که رقم بالایی است.

* اگر دولت دوازدهم مثل دولت دهم ونهم در اشتغال کار می کرد امروز رقم بیکاری ما ۲۲ درصد بود که هنر دولت یازدهم ودوازدهم است.

* اولین دولتی بعد از جنگ بودیم که وقتی روی کار آمدیم  رشد اقتصادی منفی بود.سال ۹۳ رشد مثبت داشتیم . ۹۴ وضعمان خوب نبود چون قیمت نفت کاهش داشت. رشد اقتصادی سال ۹۵ ما ۵/۱۲ درصد بوده که کم نظیر است.

* سوال آخر راجع به مساله ارز بود که دو سه جمله توضیح می دهم و آن این است که چرا شرایط ارز این چنین شد.‌آیا عامل اقتصادی بود یا سیاسی یا عامل روانی بود؟ من در نوبت دوم اشاره بیشتری به این سوال می کنم . مسائل اجتماعی و روانی و سیاست خارجی آثار بیشتری نسبت به مسائل اقتصادی داشت.

* قبل از تحریم یک جور تصمیم گرفتیم بعد از تحریم یک جور تصمیم گرفتیم که طبیعی است. ۲۰ فروردین که باید نرخ واحدی را اعلام کنیم می‌دانستیم مشکلاتی دارد.

* وقتی به مسافر ارز ندهیم از کوچه و پس کوچه ارز می خرد و همین ارز است که روی نرخ ارز تاثیر می‌گذارد. البته سو استفاده‌هایی وجود دارد که ما برای این آنها برنامه‌هایی داریم.

پس از ارائه بخش دوم سوالات نمایندگان رییس جمهور پشت تریبون رفت و به سوالات پاسخ گفت.

اهم این سخنان به شرح زیر است:

* از وزرا خواهش می کنم در زمینه همه این ۵ سوال توضیح لازم را بدهند و برای مردم توضیحات بیشتری بدهند.

* نکته اساسی این است که چه شد کشور؟ کشوری که در مسیری آرام حرکت می کرد و همین ترامپ هم سر کار آمده بود آمد به منطقه و همان ایام انتخابات بود که ضربه محکمی به ترامپ و کشورهای کوچک دور و برش زدند. چه شد جو تغییر کرد؟ تاریخ این تغییر ۵ دی ماه سال ۹۶ است . هر کس تاریخ دیگری بدهد آدرس غلط به مردم داده است. ۵ دی ماه سال ۹۶بود که مردم ناگهان دیدند عده ای در خیابان آمدند و شعار می دهند. شعارها کم کم به شعارهای هنجارشکنانه تبدیل شد. مردم دچار حیرت شدند. مردم آمدند و پاسخ قاطع دادند اما در عین حال این حادثه کم نظیری در سال های گذشته بود.

* حادثه دی ماه، آقای ترامپ را به طمع انداخت تا اواخر دی ماه اعلام کند من در برجام نمی مانم مگر این که اروپا و دیگران در مورد منطقه و مساله موشک ها همراه شوند. بعد از این تهدید و ناآرامی های داخلی مردم نگران شدند.

* بدانید تخریب خرابی میآورد . سیاه نمایی زندگی مردم را به سمت سیاهی می برد. شعار در مورد فردی چون روحانی باشد اهمیتی ندارد . من اگر به ترور تهدید شوم مهم نیست . اما در عین حال چه شد عده ای جرات کردند رییس جمهوری کشور را به ترور تهدید کنند.

* فکر کردند بین مجلس و دولت یا دولت و قوه قضاییه فاصله است اگر ما وحدت داشتیم فیضیه مرکز انقلاب به جایی تبدیل نمی شود که آب به آسیاب دشمن بریزند.

* می فرمایند چرا برجام تمام و کمال اجرا نشد قبول داریم آمریکایی ها تخلفاتی در اجرای برجام داشتند . بیایید منصفانه قضاوت کنیم اگر برجام هیچ بود چه غصه ای داریم . از هیچ که نباید ترسید. عدم که ترس ندارد. شما گفتید هیچ شرکتی به ایران نیامده و هیچ هواپیمایی نیامده است شما اعلام کردید این برجام هیج رابطه بانکی را درست نکرد حتی وقتی گفتیم سوئیفت برقرار شده خبرنگاران را به بانک مرکزی بردیم تا به چشم ببینند.

* آیا به صد در صد اهداف رسیدیم نه به صد در صد نرسیدیم. درست است اما ما دربسیاری از زمینه ها به صددر صد رسیدیم. پی ام دی چیزی بود که می گفتند از محالات است اما حل شد.قطع نامه ها علیه ایران برچیده شد.

* مردم باید نسبت به آینده آٰرامش داشته باشند. شما می فرمایید زندگی مردم مطلوب نیست کاملا این حرف درست است. آیا دولت یازدهم برای رفاه مردم کاری نکرد؟ اگر زندگی مردم سخت شد ما برای مبارزه با فقر مطلق آیا پرداختی مستمری بگیران را به ۴ برابر افزایش ندادیم؟

* محضر ملت ایران و ونمایندگان عرض کنم در دنیای امروز آنچه من قول دادم در انتخابات ۹۲ و ۹۶ قول دادم راه من راه اعتدال است. باز هم می گویم. ملت ایران با تندروی به جایی نمی رسیم. تندروی از راست یا چپ باشد فرقی ندارد. راهی جز اعتدال و دوستی و برادری و وحدت نداریم.

* اشکال ندارد مخالف دولت باشید اما برای منافع ملی کنار هم باشیم.

* خواهش می کنم همه ما هرکاری می خواهیم بکنیم یک بار اصل ۴۰ قانون اساسی را بخوانیم. در اجرای حقوق به عنوان قانون اساسی به من یا او حقی داده است نمی توانیم در اجرای حق به منافع ملی ضربه بزنیم. اصل منافع ملی یک شرط محفوظ درهمه برنامه ها است.

ما هم مثل همه دولت ها نقص داریم

* دولت نقص دارد . تردید نکنید. ما هم مثل همه دولت ها. ممکن است نقص داشته باشیم به همین دلیل سوال و استیضاح می کنید حق شما است. این ها مهم نیست آنچه مهم است این است که دست به دست بدهیم تا مشکلات را حل کنیم.

* مردم نمی خواهند شما از من سوال بپرسید. مردم همه چیز را می دانند. سوار تاکسی و اتوبوس می شود یا وارد مغازه می شود مشکلات را می بیند. لمس این که زندگی مردم توام با سختی شده چیز سختی نیست.

* مردم درمان دائم می‌خواهند. با کار دولت به تنهایی درمان دائم اتفاق می افتد؟ حتما نه. اگر کنار هم باشیم از مشکلات عبور می کنیم. ما دچار بحران نیستیم. ما در مرحله آسیب هستیم و در برخی موارد آسیب است چرا می گویید بحران؟

* ما معصوم نیستیم. من به ملت ایران قول می دهم هیچ گاه کاری بدون خرد جمعی انجام ندادم. تصمیم قاطع داشتم اما وقتی دیدم همه نظر مخالف دارند نظر آنها را قبول کردم. حتما ما اشتباه داشته و داریم باید با هم جبران کنیم.

* کسانی که ارز گرفتند و کالا وارد نکردند وزارت صمت و بانک مرکزی موظف است پرونده های آنها را به قوه قضاییه بدهد.

* مواردی به عنوان رانت بوده اما نه به آن وسعت .مشکل و مساله را در حد خودش ببینید. مشکل داریم چرا نتوانیم حل کنیم.

* رابطه مجلس و دولت ضعیف است ممکن است این حرف درست باشد. ما که هر وزیری را کار داریم می گویند کمیسیون فلان و بهمان هستند .

* حتما باید روابط دولت و مجلس قوی تر شود .

راه سوم را می رویم

* می گویید دو راه بیشتر نداریم یا در برجام بمانیم یا خارج شویم . در ظاهر دو راه است اما راه سومی هم هست. همین دیروز با رییس جمهور فرانسه صحبت می کردیم. گفتم اگر اروپا به تعهداتش عمل نکند ما راه سومی در پیش می گیریم.

* مردم!مشکلات اقتصادی اجتماعی ما قابل حل است. همه توانمان را به کار گرفتیم تا کالاهای ضروری شما با قیمت مناسب در اختیار شما قرار بگیرد. تولید به مسیر خود ادامه دهد. محصولات داخلی با قیمت متناسب در اختیار مردم قرار گیرد. بسیاری از قیمت های که مربوط به دولت بوده دست نزدیم تا مردم در شرایط بهتر باشند.

* اگر مردم با دولت و وزارت نیرو همکاری نمی کردند در تابستان دچار مشکل بزرگ می شدیم. اگر با گاز همکاری کنیم صادرات ما بیشتر می شود. دشمن می خواهد نفت ما کمتر صادر شود اگر صرفه جویی کنیم نفت و فرآورده های بیشتری صادر می کنیم.

* اگر مردم با ما باشند عبور می کنیم . زمان زیادی نمی بریم. اگر با هم نباشیم زمان طولانی می شود. بر این نکته تاکید می کنم. نمایندگان و ملت ایران مردم مساله اول شان این است که ما با هم اختلاف نداشته باشند. مردم از آمریکا و تحریم و تهدیدات خارجی نمی ترسند اما از دعوای بین خودمان می ترسند. اگر همه ما همه جناح ها، احزاب و گروه ها متحد باشیم دست به دست هم دهیم و برای حل معضلات مردم دست به دست هم دهیم . مردم ببینند با هم هستیم می فهمند که مشکل حل می شود.

* به دنیا و جامعه این علامت را می دهیم که متحد هستیم. شما سوال کردید برای دلسوزی من پاسخ دادم در چارچوب وظیفه. نتیجه آن اگر این باشد که عده ای از مردم قانع شده باشند موفق شدیم.

* انقلاب به بلوغ رسیده است اگر اختلاف نظری بین مجلس و دولت است برادرانه با هم حرف می زنند با صراحت حرف می زنند و جواب می شوند. این به عنوان هدیه به دولت است که روح بهشتی و مطهری و رجایی و باهنر و امام عزیزمان را شاد می کند.

* تلاش دولت بر این است قیمت ارز متعادل شود. در هفته های بعد متعادل تر خواهد شد.

* ما ذخایر ارزی مان را بالا می بریم .

* صادرات غیرنفتی و غیر میعانات گازی ما ۱۹ درصد افزایش داشته است. ذخایر را در داخل بانک مرکزی و بانک های دنیا اضافه می کنیم. این احتیاط دولت است که برای سال های آینده برنامه ریزی می کند.

* اگر من به رییس بانک مرکزی بگویم که مثل شهریور پارسال عمل کند قیمت ارز می افتد اما دست ما باز نیست.

* طلای ما به عنوان پشتوانه اسکناس است و حق نداریم به آن دست بزنیم.

 

انتهاییام

خبرآنلاین

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=1412
  • 55 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.