تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳

اخبار لحظه

انتقاد از روش محاسبه سبد معیشت کارگران افزایش سقف تراکنش بانکی به ۲۰۰ میلیون تومان شتاب احیای بناهای تاریخی با مشارکت مردمی ضرورت ارائه گزارش عملکرد سه ساله مدیریت شهری به شورا ورود اولین سری اتوبوس‌های برقی به کشور ناهماهنگی در اشتراک گذاری داده‌های اکتشافی رشد ۵.۵ درصدی تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲ تمدید مهلت ثبت‌نام‌ کارت بلیت مترو خبرنگاری تا ۱۵ اردیبهشت‌ برق سبز، راه حل کمبود گاز صنایع ضرورت اجرای سیاست تک نرخی شدن ارز تشدید رکود فولاد ایران با تداوم محدودیت‌های چین اعلام جزییات کاهش ساعت کار کارمندان موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی تعویق در زمان ثبت سفارش کتاب‌های درسی کاهش سرانه حفاظت و مرمت بناهای تاریخی تغییر رنگ پل طبیعت به مناسبت روز جهانی هموفیلی ضرورت اقدام جهادی برای ساخت واگن‌ها راهکارهای تخصصی برای مدیریت وزن کمبود ویتامین B۱۲ سبب کاهش اشتها جدیت مصدومیت ستاره استقلال کمبود شدید نیروی کار در بخش دولتی و خصوصی معادن ایران در انتظار رتبه ۷ تولید فولاد جهان تداوم کاهش نرخ بهره بین بانکی در سال جدید کاهش شدید تعداد معادن در حال بهره‌وری بهره‌برداری از ۱۲ طرح پتروشیمی تا پایان سال اختصاص نیمی از بودجه ۱۴۰۳ به حمل و نقل عمومی ضرورت اجرای طرح تقسیم تهران آغاز ثبت‌نام متقاضیان ترمیم نمره از اول اردیبهشت تغییر رقم دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۳ واگذاری ۱۰۰ بنای تاریخی برای مرمت کاهش تعداد معادن فعال کشور بانک‌ها مشمول تعطیلی پنجشنبه‌ها اصلاح موادی از لایحه تجارت در مجلس آخرین مهلت کودکستان‌ها برای محاسبه شهریه مواد غذایی مفید برای سلامت مو ضرورت جلوگیری از طغیان سفید بالک‌ها در پایتخت

7

مردم نسبت به اصلاح طلبان بی رمق شدند/ سبد رای اصلاح طلبان برای انتخابات مجلس خالی است

  • کد خبر : 1294
  • 03 شهریور 1397 - 0:18

صادق زیباکلام می‌گوید بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس شرکت نمی‌کند و بخش بزرگی از رای‌دهندگان، از بین همان‌ ۱۶میلیون نفری خواهند بود که به ابراهیم رئیسی رای دادند. به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با انتخابات مجلس یازدهم،می‌گوید: همان بلایی بر سر اصلاح طلبان می‌آید […]

زیبا کلام-افق تهران

صادق زیباکلام می‌گوید بدنه اجتماعی اصلاح طلبان در انتخابات آتی مجلس شرکت نمی‌کند و بخش بزرگی از رای‌دهندگان، از بین همان‌ ۱۶میلیون نفری خواهند بود که به ابراهیم رئیسی رای دادند.

به گزارش سرویس سیاسی افق تهران، صادق زیباکلام، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در رابطه با انتخابات مجلس یازدهم،می‌گوید: همان بلایی بر سر اصلاح طلبان می‌آید که در سال ۹۴ بر سر اصولگرایان آمد. پیش‌بینی او این است که در صورت ادامه عملکرد اصلاح طلبان و استمرار فضای موجود، چنین خواهد شد.

زیباکلام معتقد است که در انتخابات مجلس یازدهم، اصلاح طلبان بخش قابل توجهی از رای‌دهندگان خود را از دست خواهند داد. او به “اعتماد آنلاین” گفته با توجه به شرایط فعلی، آن بدنه اجتماعی‌ که در صورت رفتن به پای صندوق به اصلاح طلبان رای می‌دهد، مشارکتی نخواهد کرد: «بنابراین نامزدهای اصولگرایان اعم از تندرو و کندرو و میانه رو در تهران و سایر استان‌ها و حوزه‌های انتخابیه بزرگ با آرای خیلی کمی وارد مجلس یازدهم خواهند شد.»

او افزوده که استقبال مردم از گروه‌های “تحول‌خواه” منتفی است: «من چیزی به عنوان تحول‌خواه نمی‌شناسم و اعتقاد ندارم که چنین گروهی وجود دارد. چیزی که برای من از نظر جامعه‌شناسی سیاسی وجود دارد این است که آیا قشر تحصیل‌کرده و طبقه متوسط و بالای متوسط یعنی ساکنان خیابان انقلاب به بالا در تهران در انتخابات شرکت خواهند کرد یا نه.»

پاسخ او به چنین سوالی منفی است؛ ضمن آن که می‌گوید خودش قطعا پای صندوق رای خواهد رفت.

زیباکلام به “اعتماد آنلاین” گفته که روحانی در یک سال گذشته “بلای عظیمی” بر سر ۲۴ میلیون رای‌دهنده خودش آورد، مجلس دهم و به ویژه فراکسیون امید نیز عملکرد بی‌رمقی داشته بنابراین نمی‌توان مردم را همان مردم سال ۹۴ و ۹۶ فرض گرفت.

به نظر این فعال سیاسی، آن افرادی که شعار “اصلاح طلب، اصولگرا دیگه تمومه ماجرا” سر می‌دهند، هیچ اعتقادی به صندوق رای و هیچ امیدی به اصلاح نظام ندارند: «بسیاری از این گروه حتی در انتخابات ۹۴ و ۹۶ هم پای صندوق‌ها نیامدند و نگاه‌شان ظرف یک سال اخیر قوی‌تر هم شده است.»

او تاکید کرده که درصد مشارکت در انتخابات بعدی خیلی پایین‌ خواهد بود، هیچ نیروی سومی وجود ندارد و کسر قابل توجهی از کسانی که در انتخابات آینده پای صندوق می‌روند همان ۱۶ میلیونی هستند که در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ به رئیسی رای دادند.

به عقیده زیباکلام، مجلس یازدهم شبیه مجلس هفتم، هشتم و نهم خواهد بود. او ابراز امیدواری کرده که تندروهای جبهه پایداری به مجلس راه نیابند: «چون در این شرایط آینده نظام آدم را به فکر فرو می‌برد.»

در دوره‌های مورد اشاره زیباکلام، مجلس به خاطر رد صلاحیت‌های گسترده اصلاح طلبان در دست تندروها و میانه‌روها بود. اصلاح طلب‌ها و میانه‌روها انتخابات مجلس هفتم را تحریم کردند. سهم آنها در مجلس هشتم ۱۴ درصد بود و در مجلس نهم، برتری با جبهه متحد اصولگرایان، جبهه پایداری و حامیان دولت احمدی‌نژاد بود. اصلاح طلبان گفته بودند در انتخابات مجلس نهم شرکت نمی‌کنند و از کسی هم حمایت نمی‌کنند اما محمد خاتمی به صورتی غافلگیرکننده در حوزه دماوند به پای صندوق رای رفت. سهم اصلاح طلبان در این مجلس ۵/۶ درصد کرسی‌ها بود.

اشاره زیباکلام به ریزش آرای روحانی در حالی است که برخی چهره‌های تندروی حکومت ایران با بالاگرفتن بحران‌های اقتصادی و سیاسی، در هفته‌های اخیر به مصالحه با روحانی روی آورده‌اند. حتی حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه‌ کیهان که از سرسخت‌ترین منتقدان روحانی است، از همدلی و پرهیز از اختلاف‌های سیاسی حرف زده است. خود روحانی نیز به سمت اصولگرایان چرخیده و از جمله گفته است: «دولت و رئیس جمهور به عنوان نماینده مردم تا دیروز خود را متکی به رای ۲۴ میلیون نفر می‌دانستند اما امروز خود را متکی به رای و حمایت ۸۱ میلیون نفر می‌دانند.»

مصطفی تاج‌زاده، چهره‌ شاخص جریان اصلاح‌طلبی چند روز قبل گفت: «من با آن دسته از ایرانیانی که تا الان رای داده‌اند، ولی اکنون معتقدند اگر شرایط بخواهد به همین شکل پیش برود، رای نمی‌دهند، موافقم. راهش را هم قهر نمی‌دانم بلکه باید شرایطی فراهم شود تا مردم از ترس آنکه فلان فرد رییس‌جمهور شود به فلان شخص رای ندهند.»

 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://ofoghtehran.ir/?p=1294
  • 74 بازدید

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.