اخبار داغ

لزوم مجلس باید از نخبگان تحقق ۹۱ درصدی درآمدهای شهرداری تهران واریز مرحله سوم «وام» بازنشستگان اولویت ذوب آهن تامین بازارهای داخلی حل معضل ترافیک با تأمین لجستیک و مدیریت درست شورای شهر تهران پیگیر ورود اتوبوس‌های جدید قرارداد ۲۸هزار میلیارد تومانی شهرداری تهران برای خرید۳۰۰۰ اتوبوس اعلام نحوه تعیین «شهریه» کودکستان‌ها تاثیر رژیم غذایی بر بی‌خوابی فواید رژیم غذایی سالم پیشرفت ۹۰ درصدی مرمت قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی فارس تحلیل تاثیر فولاد در قیمت مسکن؛ پنهان سازی سایر عوامل یا واقعیت؟ با صفر شدن قیمت فولاد در ایران، قیمت مسکن چقدر کاهش می‌یابد؟! مصوبه مجلس برای جلوگیری از بنگاه‌داری بانک‌ها واردات کالاهای اساسی کشور از طریق نظام پرداخت رسمی نرخ اجاره واحدهای دو خوابه در تجریش ممنوعیت دریافت و پرداخت سود در کلیه عملیات‌های بانکی تعیین تکلیف همسان سازی حقوق بازنشستگان بهره برداری از چهار ایستگاه مترو در هفته آینده افزایش تعداد اتوبوس‌های فعال پایتخت به ۲۱۰۰ دستگاه

1

راه‌آهن شلمچه-بصره دروازه صادرات ایران به عراق

  • کد خبر : 128007
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۲ - ۸:۵۲
راه‌آهن شلمچه-بصره دروازه صادرات ایران به عراق
کارشناس حمل و نقل ریلی از گسترش صادرات کالای ایرانی با تکمیل مسیر ریلی شلمچه به بصره خبر داد.

به گزارش سرویس اقتصادی افق تهران؛ جواد شاهجویی کارشناس حمل و نقل ریلی در خصوص راه‌آهن شلمچه – بصره اظهارداشت: این مسیر می‌تواند در مسیر شرقی – غربی اولین اتصال ما در غرب کشور تلقی شود، اگرچه اتصال ریلی به وان ترکیه را هم داشتیم اما آن هم اتصال ناقص بوده و اکنون با وصل شدن به عراق می‌توانیم دومین کریدور شرق به غرب را داشته باشیم که می‌تواند ما را در ادامه مسیر به سوریه و بندر لاذقیه متصل کند.

وی با بیان اینکه تا کنون قرار شده این خط بیشتر شاید فعلا جنبه مسافری داشته باشد، افزود: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد، حمل‌ونقل زائران اربعین است. از نظر ترانزیتی شاید این خط خیلی اهمیت نداشته باشد، زیرا ما در سمت جنوب کشور خودمان هم تا اهواز که باید برای ترانزیت مورد استفاده قرار گیرد، خط خیلی مطلوب و پرسرعتی نداریم.

دولت موضوع ترانزیت را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند
کارشناس حمل‌ونقل ریلی اظهار کرد: دولت سیزدهم که موضوع ترانزیت را به‌صورت جدی پیگیری می‌کند باید مساله راه‌آهن غرب کشور، یعنی راه‌آهن کرمانشاه – خسروی – خانقین – بغداد را هم مد نظر قرار دهد؛ این مسیر هم در جنبه ترانزیتی و هم مسافری می‌تواند اهمیت زیادی داشته باشد و حتی مطلوبیت زمانی و مسافتی آن می‌تواند از شملچه – بصره بیشتر باشد. هر دوی این پروژه‌ها تا کنون جلو رفتند؛ اما پروژه شلمچه – بصره که مسافت کوتاه‌تری دارد و هزینه کمتری داشته، تا کنون در اولویت بوده برای کشور و در دیدارهای دوجانبه با مسئولان عراقی پیگیری شده است.

شاهجویی با بیان اینکه ۲۰ سال می‌شود که احداث این خط راه‌آهن در حال پیگیری بوده و اکنون علمیات اجرایی آن آغاز شده است، گفت: علت تعلل ساخت این خط راه‌آهن؛ بحث تعیین مرز اروندرود، مین‌روبی‌ها، تملک اراضی و مسائلی بوده که در این مدت پیگیری شده است. ایران نشان داده که برایش ساخت این پروژه اهمیت دارد اما عراق تا الان شاید خیلی مایل نبوده که این راه‌آهن ساخته شود؛ اما اکنون پای کار آمدند و قرار شده که پروژه احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه اهمیت دارد این است که تجارت ما با عراق یک تجارت یک‌طرفه است و ما بیشتر صادرات به عراق داریم تا واردات از این کشور؛ به همین دلیل شاید خیلی مطلوبیت نداشته باشد برای عراق که بخواهد به‌نوعی دروازه وارداتش از ایران را بزرگ‌تر کند. برای اینکه این مسیرها فعال‌تر شود و عراقی‌ها هم از آن استقبال کنند، باید تجارت را به سمت دوجانبه‌ شدن پیش ببریم و تراز تجاری را به سمت متعادل شدن ببریم.

راه‌آهن کرمانشاه – خسروی باید سریع‌تر ساخته شود
این کارشناس حمل‌ونقل ریلی ادامه داد: با وجود این اگر ما بخواهیم روی موضوع مسافری و ترانزینی و صادرات و واردات با عراق تمرکز بیشتری داشته باشیم، لازم است که دولت برای راه‌آهن کرمانشاه – خسروی تمرکز ویژه بگذارد که آنجا سریع‌تر ساخته شود. تا محل کرمانشاه هم راه‌آهن افتتاح شده و محل کرمانشاه تا خسروی و خسروی تا خانقین که نیاز به بازسازی دارد باید انجام شود.

شاهجویی خاطرنشان کرد: تا پیش از این عراق خیلی تمایل نشان نمی‌داد که راه‌آهن شلمچه – بصره ساخته شود تا به واسطه آن بتواند حجم وارداتش از ایران را افزایش دهد، اما اکنون که عملیات اجرایی این پروژه آغاز شده، گام رو به جلویی برای تجارت با عراق است.

کارشناس حمل و نقل ریلی در پایان درباره مدت زمان ساخت این پروژه بیان کرد: کل ریل‌گذاری پروژه برای ۳۲ کیلومتر زمان‌بر نیست و شاید بتوان در کمتر از شش ماه آن را انجام داد. تنها مساله‌ای که وجود دارد، پل بازشو روی اروندرود است برای اینکه کشتی‌ها بتوانند از زیر آن عبور کنند که قرار است ایران آن را طراحی و احداث کند. ساخت این پل واقعا زمان‌بر است؛ اما مطالعات و طراحی‌های اولیه آن انجام شده است و زمانی که احداث شود، بقیه مسیر کار چندانی نمی‌برد.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://ofoghtehran.ir/?p=128007

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی