به گزارش سرویس سیاسی افق تهران؛ مهرداد ویس کرمی نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، درخصوص صحبتهای وزیر آموزش و پرورش در مورد پرداختی حقوق معلمان اظهار داشت: معلمان رکن اساسی آموزش و پرورش محسوب میشوند و تمام کیفیت آموزش مربوط به فعالیت آنهاست، حرفه معلمی جزو مشاغل فکری است، هر میزان دغدغه ذهنی این گروه کمتر باشد بهتر میتوانند به وظایف خود عمل کنند.
وی افزود: در طی سالهای گذشته دولتها کمتر مسئله و مشکلات معیشتی معلمان را مورد توجه قرار دادند و با تلاش و جدیتی که کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس یازدهم داشت موفق به تصویب اجرای لایحه رتبهبندی معلمان یکی از لازمههای اجرای سند تحول بنیادین شد.
عضو کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در دولت دوازدهم مبلغ ۸ هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه بندی پیشنهاد شد در صورتی که اعتبار مورد نیاز در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که با توجه به کمبود اعتبار باز شاهد اجرای رتبه بندی معلمان نبودیم.
ویس کرمی گفت: کمبود اعتبارات برای عدم عملیاتی شدن رتبه بندی ۹۰۰ هزار معلم در دولت حاضر وجود داشت، البته در نظر داشته باشیم که فرهنگیان تنها شامل معلمان نمیشوند سرایدارها، نیروهای خدماتی، کادر اداری را نیز در بر میگیرد که نیازمند توجه جدی هستند.
وی تاکید کرد: عملیاتی شدن رتبه بندی در دولت رئیسی هم با مخالفتهایی روبرو بود که با ورود شخص رییس جمهور، رییس سازمان برنامه و بودجه را مجاب کرد تا بار مالی رتبه بندی را بپردازد، در نهایت بعد از گذشت ۱۰ سال از تکمیل سند تحول بنیادین، رتبه بندی تصویب شد.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: تامین منابع مالی رتبه بندی معلمان یکباره برای آموزش و پرورش ممکن نبود بر همین اساس این وزارتخانه تصمیم گرفته رتبه بندی را در چند مرحله عملیاتی کند، در مرحله نخست همه معلمان با رتبه یک وارد سیستم رتبه بندی شدند.
ویس کرمی تصریح کرد: تمام اعتراضات مربوط به رتبه بندی معلمان مورد رسیدگی قرار گرفته و بارگذاری شده امیدواریم هرچه سریعتر به نفع معلمان و ارتقای کیفیت آموزش تمام شود.
وی یادآور شد: حقوق ماهیانه ده میلیون تومان قطعا ایدهآل نیست و حلال مشکلات معیشتی معلمان نخواهد بود از طرفی رتبهبندی معلمان حرکتی رو به جلو در بهبود وضعیت مادی آنان بوده است.
نماینده مردم خرمآباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی افزود: تا به امروز بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان اعتبار از نظر اجرایی از طرف دولت سیزدهم برای اجرای رتبهبندی برآورد شده است و به دلیل اینکه تمام این انتقالی یکجا تامین نشده و فقط دو سوم آن پرداخت گردیده، مابقی به صورت فاز بندی و مرحله بندی شده است که امیدواریم عملیاتی شود.
وی خاطر نشان کرد: سیر صعودی تورم حاکم بر جامعه به قدری زیاد است که اجرای طرحهایی همچون رتبه بندی معلمان حرکت به سوی تورم برای رسیدن به تورم است، امروز مشکلات اقتصادی مسئله نخست کشور است که باید به گونهای برای همه اقشار جامعه حل شود.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ابراز کرد: دولت سیزدهم باید اقدام عاجلی برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم داشته باشد از طرفی وزارتخانه آموزش و پرورش باید فکری برای وضعیت حقوق معلمان کند، امروز ده میلیون حقوق ماهیانه آنان هیچ همخوانی با تورم و خط فقر در جامعه ندارد.
ویس کرمی تاکید کرد: بی تردید رتبه بندی معلمان نقش موثری در بهبود وضعیت آنان خواهد داشت امامتاسفانه امروز در شرایط مطلوبی قرار ندارند و باید دولت و نظام در اندیشه بهبود وضعیت معیشتی عموم مردم باشند.
وی متذکر شد:امروز روشهای جدید یادگیری با بهره گیری از متدهای نو برای آموزش وجود دارد که باید معلمان با آنها آشنا باشند، برای تحقق این مهم معلمان پویا و خلاق فارغ از هر گونه دغدغه معیشتی باید روی کار بیایند؛ اگر معلمان ما برای تامین معاش در اندیشه شغلی دیگر باشند بی تردید بازدهی کافی و لازم را نخواهند داشت.
وی تاکید کرد: چنین مشاغلی علاوه بر اینکه باید خود را ارتقا دهند بلکه در اندیشه شکوفایی نسل آینده نیز باشند بر همین اساس تامین ابتدایی ترین نیاز آنها همچون حقوق مکفی از واجبات است.
رئیس کمیته آموزش و پژوهش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس در پایان خاطرنشان کرد: آیین نامه رتبه بندی قبل از عملیاتی شدن ۷۰ مرتبه اصلاح شده، در حال حاضر هم با توجه به ضعفها و ایراداتی که این آئین نامه دارد بی تردید یکی از دستورات کاری وزارت آموزش و پرورش اصلاح اشکالات آیین نامه رتبه بندی خواهد بود که تاثیر مستقیمی در دریافتی حقوق معلمان خواهد داشت.
انتهای پیام/